Senatorii au adoptat miercuri o propunere legislativa care modifica modul de calcul pentru impozitul pe autovehicule. In noua formula, impozitul ar putea tine cont de valoarea autoturismului, calculata in functie de marca, tip, monitorizare si chiar dotarile vehiculului.
Parlamentarii au adoptat, cu 45 de voturi "pentru", 40 "impotriva" si o abtinere, un proiect de lege privind modificarea modului de calcul al impozitului pe autovehicule, initiat de deputatul Robert Negoita.
Conform actului normativ, in noua formula de calcul,
baza de impozitare va fi valoarea masinii, urmand ca Ministerul Finantelor Publice sa intocmeasca un
catalog in care se va stabili valoarea autoturismului in functie de marca, tip, motorizare si “eventual, nivelul de dotari optionale”.
“Aceasta taxa va fi de
0,75% din valoarea masinii”, se mai precizeaza in proiectul de lege.
Initiatorul a argumentat, in nota de fundamentare, ca formula de calcul utilizata in prezent “
creeaza un mod injust de impozitare” si apar situatii in care “
un Bentley este apropiat de nivelul de impozitare al unui ARO”.
In plus, potrivit deputatului, noua modalitate de taxare va incuraja “
detinerea de masini ieftine (de productie autohtona), cu capacitate cilindrica mica si un grad redus de poluare”.
Comisia de Buget Finante a dat aviz nefavorabil proiectului
Senatul a adoptat proiectul de lege propus de Negoita, desi Comisia de Buget Finante i-a intocmit un
raport nefavorabil.
Membrii Comisiei si-au argumentat pozitia explicand ca initiativa legislativa, in forma prezentata, “nu indeplineste cerintele legislatiei privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative”.
In plus, ei considera ca un catalog al valorilor autoturismelor
ar trebui intocmit de experti tehnici, si
nu de Ministerul Finantelor, asa cum a propus deputatul initiator.
Nici Guvernul nu este de acord cu noua formula de impozitare
Guvernul se opune si el impozitarii autoturismelor conform noului algoritm.
Intr-un document trimis presedintelui Senatului, Executivul transmite ca nu sustine adoptarea acestei propuneri legislative deoarece
Ministerul Finantelor nu ar detine capacitatea tehnica pentru a intocmi catalogul propus de initiatorul proiectului.
Mai mult, guvernantii adauga ca parcul de vehicule inmatriculate in Romania cuprinde cateva zeci de mii de modele de masini, “un procent important reprezentandu-l vehiculele despre care nu mai sunt disponibile informatii referitoare la pretul initial de vanzare”.
De asemenea, ei mai precizeaza ca unele criterii care se doresc a fi utilizate in noua formula de calcul a impozitului, cum este, de exemplu, nivelul de poluare,
nu sunt disponibile in baza de date a vehiculelor inmatriculate.
Guvernul se opune adoptarii noului mod de impozitare si pentru ca aplicarea acestui algoritm “ar crea dificultati majore, functionarii fiind nevoiti sa identifice un vehicul intre alte cateva zeci de mii, urmand ca, ulterior, sa stabileasca unele criterii pe baza unor date indisponibile”.
Nu in ultimul rand, Executivul argumenteaza ca initiativa legislativa isi propune sa incurajeze detinerea de masini ieftine, de productie autohtona”, ceea ce
contravine legislatiei comunitare, care interzice discriminarea produselor realizate in celelalte state membre.
Ce se intampla mai departe cu proiectul de lege
Odata trecuta de Senat, initiativa legislativa de modificare a impozitului auto va ajunge la Camera Deputatilor, care are rol de camera decizionala. Deputatii trebuie sa isi exprime opiniile, apoi sa voteze adoptarea sau nu a propunerii legislative.
__
Nota AvocatNet.ro: Puteti consulta in fisierul atasat, propunerea legislativa, in forma propusa de initiator.
Avocatnet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (43)