- in primul rand, as vrea sa stiti circuitul legii de revizuire a Constititutiei. Astazi, a fost depus la Consiliul Legislativ. Cred ca in cursul saptamanii viitoare vom avea avizul cu observatiile Consiliului
- proiectul va fi depus la CCR, iar dupa 10 zile va fi transmis Parlamentului
- cred ca voi reusi sa trimit proiectul Parlamentului inainte de vacanta parlamentara
- ultima revizuire a Constitutiei s-a facut cu un guvern minoritar, este greu de crezut ca in urmatorii 10-15 ani se va face in Parlament o coalitie cu majoritate de 60%. Ramane sa mizez pe responsabilitatea Parlamentului
- peste 80% dintre romani au votat pentru Parlament unicameral si 300 de membri ai parlamentului
- daca sunt observatii legate de timp, in 2003, revizuirea s-a facut in circa 6 luni. Noi mai avem in fata un an
- revizuirea Constititutiei nu vizeaza regimul Ordonantelor de Urgenta. Va marturisesc ca am incercat sa fac acest lucru. Intrarea in detalii ne-a facut sa renuntam pentru ca sunt multe situatii. Am ajuns la concluzia ca singura modalitate de a limita numarul de OUG se poate face prin lege organica
- revizuirea Constitutiei nu poate viza mandatul meu
- propunerile pe care le fac pleaca de la rezultatele referendumului si de la experienta la aproape a doua mandate, de la dorinta de a completa Constitutia, iar un alt argument este ca avem o Constitutie care viza o faza premergatoare aderarii. Este expres necesar o adaptare la situatia aderarii la UE si NATO.
- nu avem o Constitutiei care sa aiba stabilitatea celei a SUA
- exista in constiinta noastra nevoia revizuirii frecvente a Constitutiei
Despre proiectului de revizuire:
- orice lege trebuie sa aiba doua citiri, pe articole la diferenta de 30 de zile
- in regim de urgenta, prin votul majoritatii se poate scurta termenul de 30 de zile
- la art. 85 este o prevedere care corecteaza o situatie din mandatul meu, si anume, remaniera ministrilor: am introdus un alineat nou, prin care se precizeaza ca propunerea primului-ministru se poate face numai dupa consultarea presedintelui
-la art. 114: angajarea raspunderii guvernului se poate face o singura data pe sesiune, pe o singura lege, cu exceptia legii bugetului de stat si legii bugetului asigurarilor sociale
-am stabilit, tot din experienta, si procedura de declansare a unui referendum la articolul 90. Parlamentul trebuie sa dea raspuns in 30 de zile de la solicitarea presedintelui. Daca se intarzie, se considera aviz pozitiv. Din experienta mandatului, a durat 4 luni pentru a emite decretul pentru referendum
-in ce priveste suspendarea presedintelui, dupa experienta 2007, a devenit obligatoriu sa am grija sa am sustinerea unuia din partidele puternice. Pentru a se preveni abuzul de putere al Parlamentului in raport cu presedintele ales, am introdus avizul obligatoriu al Curtii Constitutionale
-la art. 103 propun un termen de 10 zile pentru ca Parlamentul sa se pronunte asupra formarii unui nou Guvern
-la art. 109, raspunderea penala a membrilor guvernului se va face dupa un mecanism cuprins intr-o lege organica
-la art. 89, se reduce termenul in care poate fi dizolvat Parlamentul de la 60 la 45 de zile
-la art. 124, reglementarea raspunderii judecatorilor si procurorilor trebuie sa se faca printr-o lege organica
-in ce priveste CSM, am introdus cateva elemente care largesc independenta justitiei si o fac mai transparenta: se mareste numarul reprezentantilor societatii civile in CSM, de la 2 la 6. Votul nu poate fi decat deschis. CSM este obligat sa motiveze deciziile si sa le faca publice. Din punct de vedere a componentei: 5 judecatori, 5 procurori si 6 reprezentanti ai societatii civile.
-Criza economica si perspectivele ei, precum si impasul datoriei publice la care au ajuns guvernele, ne oblige la introducerea unui nou articol: deficitul nu poate depasi 3%.
-Propun sa avem deficit bugetar limitat, datoria publica sa nu poate depasi 60%. In situatii exceptionale, cu aprobarea Parlamentului s-ar putea depasi acest deficit.
-Includerea actelor care priveste politicile fiscale si bugetare ale statului sa fie excluse competentei judecatoresti. Nu instantele sa spuna daca majorarea TVA sau CAS sunt corecte. Guvernul propune, Parlamentul dispune. Puterea judecatoreasca nu poate face politica fiscala a statului.
-Articolul care va produce o intensa dezbatere va fi art. 44 care elimina “caracterul licit al dobandirii averii se prezuma”, fiind reformulat: “averea dobandita licit nu poate fi confiscata”. Formularea nu exclude prezumtia caracterului licit al dobandirii averilor.
-Sanctiunile pentru nerespectarea Constitutiei trebuie prevazute intr-o lege a raspunderii guvernului. Primul care va raspunde este premierul.
Comentarii articol (38)