Peste 213.000 de studenti au primit burse "Erasmus" pentru a studia sau pentru a se forma in strainatate, in anul universitar 2009-2010, cu 7,4% mai mult fata de anul precedent, informeaza Comisia Europeana intr-un comunicat de presa. Cele mai populare trei destinatii alese de studenti, in anul universitar 2009-2010, au fost Spania, Franta si Marea Britanie. Conform CE, valoarea medie lunara a unei burse Erasmus este in valoare de 254 de euro.
Erasmus este programul de schimb pentru studenti cu cel mai mare succes din lume. Conform tendintelor actuale, UE isi va atinge
obiectivul de a sprijini 3 milioane de studenti europeni de la lansarea programului in 1987 si pana in 2012‑2013. Astfel, conform CE, cele mai populare trei destinatii alese de studenti in 2009‑2010 au fost Spania, Franta si Regatul Unit. De asemenea, Spania a trimis cel mai mare numar de studenti in strainatate, urmata de Franta si Germania. In anul respectiv, femeile au reprezentat 61% dintre studentii Erasmus.
In 2009‑2010,
UE a investit 415 milioane euro in programul Erasmus.
„Programul Erasmus este una dintre marile povesti de succes ale Uniunii Europene. Cifrele cele mai recente vorbesc de la sine: Erasmus este mai popular ca oricand si ma angajez sa ii asigur mai multe resurse in viitor. Studiul sau formarea in strainatate favorizeaza dezvoltarea pe plan personal si oportunitatile de angajare, asadar pe buna dreptate suntem ambitiosi atunci cand e vorba sa investim in tineri”, a spus Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret.
Din totalul studentilor care au beneficiat de sprijinul Erasmus in 2009‑2010, un numar de 178.000 si‑au petrecut o parte din programul de obtinere a diplomei in strainatate, la o universitate sau la alta institutie de invatamant superior dintr‑una din cele 32 de tari care participau in perioada respectiva la initiativa Erasmus (cele 27 de state membre, Croatia, Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Turcia. Anul acesta, Elvetia a devenit cea de‑a 33‑a tara participanta la Erasmus). Numarul de studenti care aleg optiunea de studiu a crescut cu 5,7% fata de 2008‑2009.
De asemenea, si stagiile efectuate in companii din strainatate au fost sprijinite prin Erasmus, incepand cu anul 2007, si sunt tot mai populare. In 2009‑2010, un numar de 35.000 de studenti (unul din sase, per total) au ales aceasta optiune, ceea ce reprezinta o crestere cu 17,3% fata de anul precedent.
Valoarea medie lunara a bursei Erasmus primita de studenti a scazut cu circa 7%, pana la 254 euro, din cauza numarului mai mare de beneficiari. Cererea depaseste semnificativ numarul de burse Erasmus disponibile in majoritatea tarilor participante. Un studiu efectuat in 2010 pentru Parlamentul European arata ca doar 24% din studentii non‑Erasmus se declarau neinteresati de un program de studiu in strainatate.
Mai mult,
38.000 de burse au fost acordate personalului universitar si profesorilor pentru a preda sau a se forma in strainatate, cu 4% mai multe decat in anul precedent.
Mobilitatea in scop educational reprezinta unul dintre obiectivele‑cheie ale strategiei Europa 2020 pentru crestere economica si ocuparea fortei de munca, precum si punctul focal al initiativei Comisiei „Tineretul in miscare”, care se bazeaza pe succesul programului Erasmus. De asemenea, Comisia intentioneaza sa creasca cu cel putin 20% mobilitatea studentilor.
CE estimeaza ca, in momentul de fata, 10% dintre studentii europeni studiaza sau se formeaza in strainatate in cadrul pregatirii lor universitare. 4% dintre acestia primesc burse Erasmus.
In acelasi timp, un sondaj Eurobarometru recent ca 33% dintre studentii care isi doreau sa mearga in strainatate nu isi puteau permite acest lucru, iar aproape doua treimi (63%) dintre cei care isi puteau permite erau obligati sa apeleze la finantare privata sau la economii.
„Aceasta constatare subliniaza necesitatea de consolidare a programelor noastre de mobilitate, care ofera un raport calitate/pret excelent”, a adaugat comisarul Vassiliou.
Potrivit CE, Erasmus a contribuit la internationalizarea invatamantului superior din Europa si la initierea imbunatatirilor in ceea ce priveste calitatea, comparabilitatea si transparenta cursurilor. Totodata, in luna mai, ministrii educatiei din UE au adoptat un plan comun in vederea eliminarii obstacolelor din calea mobilitatii in scop educational si a stimularii acesteia prin finantare suplimentara si reforme ale programelor de invatamant.
Comentarii articol (0)