Angajatorii au obligatia de a intocmi un dosar personal pentru fiecare salariat si de a-l prezenta inspectorilor de munca, in caz contrar riscand amenzi de pana la 8000 lei.
HG 500/2011 a impus angajatorului obligatia de a intocmi un dosar personal pentru fiecare dintre salariati, de a-l pastra in bune conditii la sediu, precum si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora.
Dosarul personal al salariatului cuprinde cel putin urmatoarele documente:
-actele necesare angajarii, contractul individual de munca, actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca, acte de studii/certificate de calificare, precum si orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in registru.
La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat angajatorul este obligat sa ii elibereze acestuia:
a) copii ale documentelor existente in dosarul personal;
b) copii ale paginilor din registrul electronic care cuprind inscrierile referitoare la persoana sa si/sau un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, astfel cum rezulta din registrul general de evidenta si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
Documentele sunt eliberate in copie certificata de reprezentantul legal al angajatorului sau de persoana imputernicita de angajator pentru conformitate cu originalul.
Registrul electronic si dosarele personale ale fiecarui salariat se vor pastra in conditii care sa asigure securitatea datelor, precum si pastrarea lor indelungata si corespunzatoare, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001. Angajatorul raspunde pentru asigurarea acestor conditii, precum si pentru orice prejudiciu produs salariatului, sau oricarei alte persoane fizice sau juridice, prin incalcarea acestor obligatii.
In masura in care, din motive obiective, angajatorul se afla in imposibilitatea de a elibera documentele prevazute mai sus, salariatul sau fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial de munca din raza caruia angajatorul isi desfasoara activitatea eliberarea unei adeverinte din care sa rezulte elementele continute in registru, astfel cum a fost intocmit si transmis de catre angajator. Inspectoratul teritorial de munca in cauza elibereaza documentul, in baza registrului electronic transmis de angajator, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
ATENTIE! Refuzul de a pune la dispozitie inspectorului de munca dosarul personal al salariatilor poate fi sanctionat cu
amenda intre 5000-8000 lei.
HG nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 372, din 27 mai 2011.
Comentarii articol (23)
De la caz la caz pentru evitarea unui necaz
Eu am lucrat din 1995 - 2002 la 3 SRL care au disparut pus si simplu, e teren viran unde a fost "Armus" de ex. (fosta fabrica de strunguri grele din incinta IMUAB)
Ce trebuie sa fac pentru a dovedi ca am lucrat si patronii acestora nu si-au platit obligatiile fiscale ?
Cum pot sa beneficiez de acesti 7 ani la calculul pensiei ?
Multumesc pentru sfat. Nu sunt in situatia de a lucra numai acolo. Am si alt loc de munca, Pot sa renunt la munca din acea policlinica in orice moment. Am avut doar o discutie privind legalitatea modalitatii de plata si eram curios daca normele CAS trec peste codul codul muncii si peste legea ce stabileste salariul minim pe economie.
In normele elaborate de Ministerul Sanatatii si CAS este in anexa 8 articolul 4 care spune ca medici care isi desfasoara activitatea in policlinici sunt platiti in functie de realizari. Dar, in acelasi timp, eu am un contract de munca la acea policlinica pe 7 ore. Problema este urmatoarea: eu trebuie sa stau acolo 7 ore indiferent ca vine un pacient sau 20 altfel un control de la Casa de Asigurari ma penalizeaza. In legatura cu aceasta situatie vreau sa ma lamuresc.
Eu vreau sa stiu daca contractul acela de 7 ore are vreo valoare. Eu nu am vazut in codul muncii si nici in contractele individuale prevederi care sa spuna ca un salariat este platiti in functie de realizari.
Poate autoarea articolului ne poate ajuta cu citeva exemple generale. Se poate?
Patronul policlinicii ne plateste la realizari, adica incaseaza de la casa de asigurari banii pe serviciile prestate de mine din care imi da 50% (de fapt 50% din care imi scade contributiile pentru asigurari sociale, buget de stat si altele legale). Conform codului muncii ar trebui sa imi dea salariul pe 7 ore de munca. Dar plata se face in functie de realizari, adica sunt situatii cand imi da mult sub salariul minim pe economie. Motivatia ar fi articolul 4: ART. 4 (1) Suma cuvenită lunar medicilor de specialitate din specialităţile clinice se
calculează prin înmulţirea numărului total de puncte realizat, cu respectarea prevederilor
art. 3, în luna respectivă, ca urmare a serviciilor medicale acordate cu valoarea minimă
garantată pentru un punct pe serviciu medical. Anexa 8 din normele pe 2011.
Vreau sa ma lamuriti daca situatia este corecta si daca sunt portite de scapare vis-a-vis de codul muncii si norme.Exista legi sau prevederi care sa permita acest lucru?