La sedinte, mintea iti rataceste aiurea. Ti-ai tocit degetele jucind Solitaire, iar cel mai captivant proiect al tau este sa-ti faci manichiura. Ca sa nu mai vorbim ca dimineata iti ia o ora sa te dai jos din pat si ca mai degraba ai spala vase acasa toata ziua decit sa vii la serviciu...
Eliza le are pe toate: marketing manager la 28 de ani, doua masterate, un IQ de pomina, carisma, stil si sanse de promovare - cine ar suspecta vreodata ca o femeie cu asemenea "semnalmente" are probleme la slujba? Pentru multi dintre noi, este chiar portretul-robot al reusitei in cariera. Am fost atit de socata cind mi-am dat seama cu adevarat ce se intimpla: miinile se odihneau pe tastatura, iar eu ma jucam absenta cu parul, privindu-ma in ecranul monitorului ca intr-o oglinda, gindindu-ma sa-mi schimb tunsoarea, spune Eliza. Ma saturasem pina peste cap de interminabilele rapoarte, de analize de evaluare, de strategii si planuri, de toata hirtogaria si birocratia zilnica. Intr-o zi, asa, din senin, i-am spus sefului meu ca aveam o intilnire urgenta si m-am dus sa beau o cafea la cofetaria de vizavi.
Silvia lucreaza in Relatii Publice de trei ani. Se trezeste in fiecare dimineata tragind de timp si aminind la nesfirsit momentul in care trebuie sa se urneasca din pat. Ma trezesc la sase dimineata si ma simt atit de obosita, de parca n-as fi dormit deloc. Ma obsedeaza gindul ca trebuie sa merg la serviciu, sa stau la acelasi birou, sa ma uit fix la acelasi perete, sa vad aceleasi fete, sa scriu din nou comunicate de presa si discursuri despre apa minerala si benzinarii, ca apoi sa ma intorc acasa. Si iar de la capat - toate astea parca ma scot din minti!
Cazul Elizei si cel al Silviei nu sint singulare. De altfel, statisticile arata ca majoritatea oamenilor care au o slujba stabila au aceste simptome si sint contaminati de aceasta boala profesionala. Nu necesita ingrijire medicala, dar asta nu inseamna ca trebuie tratata cu indiferenta; nu are un nume iesit din comun, dar are mai multe fete. Plictiseala. Lipsa unei provocari autentice. Nimic care sa te faca sa sari din pat dimineata. Intr-un cuvint, rutina!
Aceasta stare de dezinteres si apatie necesita un contraatac grabnic si luarea unor masuri imediate. Netratata la timp, rutina iti poate afecta productivitatea. De aici, reactia e in lant. Lipsa ta de eficienta nu va trece neobservata de catre sefi, deoarece are repercusiuni negative asupra intereselor companiei. Or, cind acestea sint in joc, nu te astepta la sefi intelegatori si rezonabili: in cel mai blind scenariu, poti sa-ti iei adio de la calificativul "foarte bine", de la marirea de salariu, prima de Craciun sau mult rivnita promovare.
#PAGEBREAK#
Rutina la serviciu
Paradoxal, rutina este chiar in inima fiecarei companii sau organizatii. De cele mai multe ori, activitatea este cladita tocmai pe aceste ritualuri, tipare, tipicuri. Uneori, nu e nici o alta cale, iar alteori, cea mai rapida si sigura metoda pentru a obtine rezultatele dorite este chiar rutina.
Instalam rutina ca sa fim eficienti, activi si ca sa ne simtim in siguranta. Te trezesti la ora 5:45 ca sa prinzi autobuzul de 6:30 si sa fii la serviciu la 7:15. Nu vrei sa intirzii, asa ca faci asta in fiecare zi. Deschizi aceeasi usa de sticla, iti incepi ziua cu obisnuita ceasca de cafea si intri in contact cu aceiasi oameni din anturajul tau profesional. Sigur ca in timp slujba iti va parea depasita. Nu este o chestiune de daca, ci de cind.
Cristia Maksutovici, trainer la AXA Consulting, ne arata cum functioneaza ciclul: "Ai obtinut un job nou. Vei fi coplesita de entuziasm, apoi de teama, apoi de dorinta de a arata sefului si colegilor de ce esti in stare. Ai multe de invatat, fiecare zi iti aduce ceva nou. Este ca o relatie la inceput, cind descoperi mereu calitati in partenerul tau. Zilele trec repede, fara sa simti. Apoi, totul devine obisnuit si intervine rutina. Munca nu-ti mai pare nici provocatoare, nici interesanta, nici motivanta. Aceleasi lucruri zi de zi!"
Nu trebuie sa fii nici banda rulanta, nici parte a unei linii de productie dintr-o fabrica ca sa te trezesti prizoniera in angrenajul complicat al rutinei. Important e sa stii cum sa evadezi.
Inainte de toate...
"Pentru inceput, as sugera sa ne punem cu seriozitate citeva intrebari. Una dintre cele mai importante si esentiale este chiar De ce nu ma mai simt motivata de munca mea" - dezlegarea ei poate insemna chiar iesirea din criza, spune Madalina Uceanu, director executiv la AIMS Human Capital Romania. "Este vital sa ne raspundem cit mai sincer, incercind sa ne uitam in urma la etapele prin care am trecut si care au condus la aceasta concluzie. Sint multe situatiile in care stim doar ca am ajuns la un anumit punct, dar nu stim ce ne-a adus acolo. Micile frustrari pe care le lasam sa apara in activitatea noastra de zi cu zi pot favoriza rutina, daca nu cautam sa le analizam si sa le rezolvam in timp util?, spune Madalina. Cauzele sint multiple; plictisul poate sa ti se traga de unde nici nu te astepti.
"O alta intrebare pe care cred ca este util sa ne-o adresam este: Care sint prioritatile mele in acest moment? Putina autoevaluare nu strica. Pe de alta parte, poate ar fi bine sa te gindesti ce iti place, de fapt, in munca ta? Ce te-a determinat sa-ti alegi aceasta cariera? Daca ai gasit raspunsuri (oneste!) la toate intrebarile, poti sa te gindesti si la metode prin care poti rupe rutina", e de parere Madalina. COSMO iti vine in ajutor cu cele mai bune solutii.
1. Reinventeaza-te
In fiecare zi, Dana, 32 de ani, producator la Departamentul de Divertisment al unui important post de televiziune, trebuie sa faca trei promo-uri, pentru cele trei emisiuni de care se ocupa: In fiecare zi trebuie sa vin cu idei "noi" pentru show-urile pe care le am in grija. Ma uit la inregistrari, scriu scenariul, aleg cadrele si montez promo-ul pentru una dintre emisiuni. Apoi, trebuie sa o iau de la capat cu celelalte doua. Ca sa scape de rutina, Dana "face schimb" de emisiuni cu alti producatori de la alte departamente. "Realizez promo-urile colegilor, la emisiunile sociale sau de stiri, in timp ce ei se ocupa de emisiunile mele. Nimeni nu se plictiseste si ne pastram mintea proaspata si antrenata in permanenta." Este o practica des intilnita la managerii romani: "Multe companii au descoperit beneficiile acestui job rotation si, cu o anumita periodicitate, schimba oamenii pe pozitii. Agentilor de vinzari, de exemplu, li se aloca alte zone pentru a avea parte de noi provocari. In activitatile de birou, rocada se face in felul urmator: angajatii sint mutati pe pozitii similare, dar cu atributii diferite", spune Cristia.
Daca slujba ta nu permite acest "negot" de sarcini, iar fisa postului tau este batuta in cuie, poti sa mai scapi de rutina cerindu-i sefului un program mai flexibil. Iar daca nici acest lucru nu este posibil, schimba ordinea sarcinilor sau intercaleaza-le. "Incearca sa gasesti metode de a le face altfel sau chiar mai bine", spune Madalina.
Nu te opri insa aici. Schimba nu doar ordinea, ci si modul de rezolvare. Cauta perspective noi in activitatile vechi: de exemplu, daca lucrezi in domeniul vinzarilor cu clienti din afara biroului, experimenteaza noi abordari, diverse forme de deschidere a discutiei. Nu in ultimul rind, pentru a te reinventa trebuie sa reinveti sa te joci - "propune-le colegilor un concurs pe echipe: ?cine atinge primul o anumita cifra de vinzari", "cine are zero erori", spune Cristia.
#PAGEBREAK#
2. Cauta provocari noi
Starea de apatie este deseori cauzata de lipsa provocarii. Motorul oricarei "relatii" - provocarea - trebuie sa fie in permanenta pornit. Cum altfel, decit demarind proiecte noi? Poate ca nu este suficienta o simpla reimprospatare, o remodelare a sarcinilor vechi. Poate ca acestea sint cu adevarat compromise. "Daca intr-adevar lucrurile pe care le faci au devenit rutina, ar trebui ca timpul alocat lor sa fie din ce in ce mai mic, iar surplusul de timp sa-l poti folosi oferindu-ti sprijinul in diverse proiecte noi din compania ta. Ideea este sa abordezi alte tipuri de proiecte, sa te implici in ceva cu totul nou", spune Madalina.
Pentru a aduce o nota de diversitate zilei de lucru, Adriana, 29 de ani, ii cere sefului ei sarcini cu nivelul de dificultate sporit. "Cer proiecte mai mari, de anvergura, care imi solicita din plin intelectul."
Nu numai ca poti sa-ti asumi sarcini mai complicate, dar poti sa preiei chiar din cele ale sefului tau. "Daca va tine o prezentare in fata companiei despre activitatea departamentului, pe un anumit proiect de care tu te-ai ocupat, roaga-l sa te lase sa-l prezinti un fragment chiar tu. Iti vei dezvolta abilitatile oratorice si te vei si remarca", spune Cristia.
3. Vorbeste raspicat
Seful este omul-cheie intr-o atare situatie, deci trebuie negresit abordat. Este bine sa ai o discutie sincera si deschisa cu el. Este un punct bun de plecare pentru a-ti redresa cariera. El poate dispune schimbarile de care tu ai atita nevoie. Abordarea in sine, felul in care "ataci" problema este foarte important.
Asadar, la marea intilnire nu trebuie sa (a)pari apatica, resemnata, coplesita de responsabilitati si fara chef de munca - seful te poate trece in rindurile cazurilor pierdute. Asa ca scapa imediat de acest tablou de cosmar pe care nici un sef nu si-l doreste in fata ochilor. Ti-ar putea spune, pe buna dreptate, ca nu e vina lui ca tu nu ai chef si ca nu-i pasa de toanele tale - trebuie sa-ti faci treaba, pentru asta esti platita!
Incearca o prezentare realista si optimista a starii prin care treci: nu trebuie sa-i ascunzi ca exista probleme, dar aceasta trebuie sa fie doar pretextul pentru a cere mai mult - sarcini, beneficii, facilitati etc.
Cel mai indicat este chiar sa-ti pregatesti un scurt discurs, rezumind activitatea ta si schimbarile de care ai nevoie ca sa te dezvolti. Un speech bine punctat va arata ca esti hotarita, ca stii ce vrei. "Te-ai gindit la metode de a-ti eficientiza activitatea? Prezinta-le sefului si implica-te in implementarea noilor solutii gasite de tine", te sfatuieste Madalina.
4. "Retuseaza-ti" atitudinea
Citeodata, tot ce trebuie sa faci e sa-ti schimbi putin punctele de vedere - nu poti sa-ti iei o alta slujba la fel de repede cum iti schimbi hainele sau iti alegi un nou lac de unghii. Aceasta schimbare incepe tocmai cu decizia de a... schimba!
"Intr-o zi am obosit sa mai fiu obosita si satula de slujba si am decis, pur si simplu, ca imi voi iubi din nou munca. A functionat. A inceput sa-mi placa din nou", spune Lavinia, de job-ul ei de acum 5 ani.
Maria, 27 de ani, expert-contabil, a trecut pe modul "organizeaza-te". In timpul sezonului mort incepe sa simta ca rugineste la birou. Noroc ca a gasit o cale simpla sa razbeasca. Isi aranjeaza dosarele, isi reorganizeaza fisierele si asta ii da sentimentul unui nou inceput.
"Poti sa incerci sa faci pariuri zilnice cu tine insati: azi ascult muzica care-mi placea in liceu, miine rasfoiesc o carte de suflet", te sfatuieste Madalina. Machiaza-te, schimba-ti des coafura si imbraca-te cit mai original, cu acea tusa personala inconfundabila. O asemenea schimbare ti s-ar putea parea superficiala, dar vei fi atit de multumita de noul tau look, incit vei astepta cu nerabdare sa te pui din nou pe treaba.
Schimba-ti obiceiurile zilnice. Schimba "firescul", chiar daca pare ilogic sau lipsit de insemnatate. Schimba-ti font-urile la computer, abandoneaza 10 minute biroul pentru bancuta din curte sau din parcul din apropiere, bea-ti cafeaua dintr-un bol urias - schimbarile creative te vor face sa muncesti de zece ori mai cu spor.
#PAGEBREAK#
5. Ia-ti o vacanta pentru trup, minte si suflet
Angela, analist financiar, iti sugereaza sa-ti iei citeva zile libere. O minivacanta. "Nu ai nevoie de doua saptamini si de destinatii exotice pentru a te pune pe picioare. Patru-cinci zile libere pot face minuni, dar promite-ti ca nu le vei petrece zacind pe canapea, gindindu-te la munca sau stind pe telefon cu laptop-ul in brate, discutind cu colegii. Schimba decorul si reincarca-ti bateriile. Lasa biroul si tot ceea ce te leaga de el acasa: telefon mobil, organizer, dosare etc. Du-te la munte, la o cabana, sau tolaneste-te pe plaja marii. Ce daca e extrasezon? Mai putini turisti, mai multa liniste si pace - relaxeaza-ti trupul, mintea si sufletul!
" Poti fi un om complet numai daca reusesti sa gasesti echilibrul intre viata profesionala, personala si cea spirituala, de suflet. De cit timp nu ai mai facut ceva numai pentru tine? "Incearca sa-ti amintesti ce iti aducea cindva zimbetul pe buze, care sint lucrurile aproape de sufletul tau, care te umpleau cindva de viata. Oare nu au acelasi efect acum?", spune Madalina.
Daca slujba ti se pare depasita si dupa ce ai pus in aplicare toate sfaturile noastre, zimbeste si ia-o de la capat. Faci parte cu adevarat dintre cei care nu se complac in rutina si care sint intr-o continua cautare a ceva nou, mai bun.
Gindeste pozitiv
Descopera importanta muncii tale! Cauta si fii atenta la oportunitati. Accepta noul, inovatia, schimbarea!
Trateaza orice sarcina ca pe o provocare, o aventura, o expeditie. Traieste bucuria de a explora. Considera orice eveniment drept un pas inainte, o sansa de schimbare. Priveste latura pozitiva a lucrurilor. In fond, nimic nu-i intimplator.
Pune mereu sub semnul intrebarii situatia prezenta - oare pot face ceva mai bine?
Cauta fisuri chiar si in ceea ce pare perfect. Orice poate fi imbunatatit. Invata sa te bucuri, fa din munca ta o sursa de bucurie! Schimba, inainte ca schimbarea sa fie necesara!
Cristia Maksutovici, trainer, AXA Consulting
Alegerea profesionistului
"FISH - Traieste-ti piata!" (sic), de Stephen C. Lundin, Harry Paul, John Christensen, Ed. Curtea Veche, 2002
La capatul unei lecturi cinematice, vei gasi cu siguranta citeva idei interesante despre ce inseamna o zi de munca si cum poti decide singura cum sa te bucuri de tot ceea ce ti se intimpla.
"Eficienta in 7 trepte", de Stephen R. Covey, Ed. All, 2002 - "Merita citita cap-coada - Covey te invata cum sa-ti stabilesti obiectivele si cum sa ajungi sa le atingi cit mai usor si mai placut." (Madalina Uceanu, director executiv, AIMS Human Capital Romania)
Comentarii articol (0)