Ordonanta Guvernului nr. 16/2011 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 608, din 29 august 2011.
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 131/2011 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 20/1994 privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 834 din 5 decembrie 2007, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a) urmarirea comportarii in exploatare si identificarea constructiilor din proprietate sau din administrare care fac obiectul prezentei ordonante;”.
2. La articolul 2, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (11) si (12), cu urmatorul cuprins:
„(1
1) Pentru constructiile de interes si utilitate publica aflate in patrimoniul institutiilor publice, astfel cum sunt definite in Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legea 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, si care apartin proprietatii publice/private a statului/unitatilor administrativ-teritoriale, ori, dupa caz, proprietatii private a acestor institutii, conducatorii institutiilor publice vor actiona, cu prioritate, pentru:
a) identificarea constructiilor din proprietate sau administrare realizate inainte de intrarea in vigoare a Normativului de proiectare antiseismica P100-78 si care sunt amplasate in localitati pentru care valoarea de varf a acceleratiei terenului pentru proiectare la cutremur ag, potrivit hartii de zonare a teritoriului Romaniei din Codul de proiectare seismica P100-1, aprobat potrivit legii, este mai mare sau egala cu 0,16 g;
b) expertizarea tehnica obligatorie a constructiilor prevazute la lit. a);
c) instiintarea autoritatilor publice locale, precum si a comitetelor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta cu privire la constructiile identificate conform lit. a), expertizate tehnic si incadrate in clasa I de risc seismic prin raport de expertiza tehnica.
(1
2) Prevederile alin. (1
1) se aplica in mod corespunzator si de catre ceilalti proprietari sau administratori ai constructiilor definite ca fiind de interes sau de utilitate publica in sensul prezentei ordonante.”
3. La articolul 2, alineatul (3) si partea dispozitiva a alineatului (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(3) In sensul prezentei ordonante, sintagmele de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) spatii publice cu alta destinatie decat cea de locuinta-spatiile realizate in scopul desfasurarii de activitati care implica aglomerari de persoane, precum: sali de spectacol, de expozitii, de lectura, spatii pentru comert, structuri turistice de cazare si alimentatie publica si prestari de servicii, asistenta sociala si medicala, administratie publica si altele asemenea, indiferent daca aceste spatii sunt rezultatul conceptiei initiale a constructiei ori, dupa caz, al unor amenajari ulterioare;
b) constructii de interes si utilitate publica - constructii existente, care cuprind spatii in care se desfasoara activitati in domenii de interes public general si/sau comunitar si social si care implica prezenta publicului temporar sau permanent in aria totala expusa
(4) Pentru constructiile expertizate tehnic si incadrate in clasa I de risc seismic prin raport de expertiza tehnica, proprietarii constructiilor, persoane fizice sau juridice, asociatiile de proprietari, persoanele juridice care au in administrare constructii, precum si conducatorii institutiilor publice si detinatorii cu orice titlu de constructii de interes si utilitate publica vor proceda, in realizarea obligatiilor care le revin conform legii civile si calitatii in constructii, la:”.
4. La articolul 2, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmatorul cuprins:
„(7) Proprietarii/Administratorii constructiilor prevazuti la alin. (1) raspund in conditiile legii, material, contraventional si civil, dupa caz, pentru nerealizarea masurilor de interventie dispuse prin prezenta ordonanta.”
5. Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 3. -(1) Masurile de interventie pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente se stabilesc si se realizeaza cu asigurarea si mentinerea, pe intreaga durata de existenta a acestora, a cerintelor esentiale de calitate impuse prin Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare, precum si cu respectarea prevederilor tehnice cuprinse in Codul de proiectare seismica P100-1 si in celelalte reglementari tehnice din domeniu
(2) Masurile de interventie se fundamenteaza in raportul de expertiza tehnica in functie de riscul seismic al constructiei existente, costul si durata estimate ale lucrarilor de interventie si durata estimata de exploatare ulterioara a constructiei reabilitate. Prin solutia tehnica de interventie, astfel cum rezulta din concluziile raportului de expertiza tehnica, se stabilesc, dupa caz:
a) proiectarea si executia lucrarilor de interventie in scopul cresterii nivelului de siguranta la actiuni seismice a constructiei existente;
b) desfiintarea - ca solutie tehnica de interventie, realizabila in conditiile legii - a constructiei existente, ca alternativa la solutia de interventie prevazuta la lit. a)
(3) Masurile de interventie trebuie sa asigure un echilibru al performantelor, costurilor si termenelor, in scopul realizarii unei calitati care sa satisfaca cerintele utilizatorilor si sa respecte reglementarile tehnice aplicabile, in vigoare la data contractarii proiectarii, respectiv la data contractarii executiei lucrarilor de interventie
(4) Solutia de interventie prevazuta la alin. (2) lit. a) cuprinde, dupa caz, proiectarea si executia lucrarilor de interventie pentru:
a) consolidarea sistemului structural sau a elementelor structurale in ansamblu;
b) repararea elementelor nestructurale;
c) demolarea partiala a unor elemente structurale/nestructurale, cu/fara modificarea configuratiei si/sau a functiunii existente a constructiei;
d) introducerea unor elemente structurale/nestructurale suplimentare;
e) introducerea de dispozitive antiseismice pentru reducerea raspunsului seismic al constructiei existente
(5) Lucrarile de interventie prevazute la alin. (4) pot include, dupa caz, si alte categorii de lucrari, exclusiv in zonele de interventie, respectiv hidroizolatii, termoizolatii, repararea/inlocuirea instalatiilor/echipamentelor aferente constructiei, demontari/montari, debransari/bransari, finisaje la interior/exterior, dupa caz, imbunatatirea terenului de fundare, precum si alte lucrari strict necesare pentru asigurarea functionalitatii constructiei reabilitate
(6) Solutia de interventie pentru constructiile nominalizate in Lista monumentelor istorice, pentru constructiile existente in zonele de protectie a monumentelor istorice, precum si pentru constructiile din zonele construite protejate, definite potrivit legii, va respecta avizul conform emis de catre Ministerul Culturii si Patrimoniului National sau, dupa caz, de catre serviciile publice deconcentrate ale acestuia, in conditiile Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicata, cu modificarile ulterioare.”
6. La articolul 4, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 4. -(1) Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, in calitatea sa de autoritate de reglementare in domeniul constructiilor, va actiona, la solicitarea factorilor interesati, pentru:
a) avizarea din punct de vedere tehnic a solutiilor de interventie pentru constructiile incadrate, conform Codului de proiectare seismica P100-1, in clasa I de importanta, a caror functionalitate, in timpul cutremurului si imediat dupa cutremur, trebuie sa fie asigurata integral;
b) avizarea din punct de vedere tehnic a solutiilor de interventie pentru constructiile existente cu destinatia de locuinta, incadrate in clasa I de risc seismic si care prezinta pericol public, nominalizate in programele anuale de actiuni, aprobate prin hotarare a Guvernului, potrivit legii.”
7. La articolul 4, dupa alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (11)-(13), cu urmatorul cuprins:
„(1
1) In aplicarea prevederilor alin. (1), se organizeaza pe langa Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului Comisia Nationala pentru Reducerea Riscului Seismic al Constructiilor, denumita in continuare Comisia Nationala, organism tehnic de specialitate, fara personalitate juridica, cu rol consultativ, de analiza si de avizare prealabila.
(1
2) Comisia Nationala este formata din experti tehnici si specialisti din domeniul constructiilor, instalatiilor pentru constructii si arhitecturii, desemnati dintre specialistii propusi de catre institutii de invatamant superior si de cercetare-dezvoltare, asociatii profesionale si patronale reprezentative, autoritati ale administratiei publice cu responsabilitati in domeniu.
(1
3) Regulamentul de organizare si functionare, structura si componenta nominala a Comisiei Nationale se aproba prin ordin al ministrului dezvoltarii regionale si turismului.”
8. La articolul 4 alineatul (4), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e) cu urmatorul cuprins:
„e) notarea in partea a III-a a cartii funciare a imobilului a obligatiilor stabilite prin notificarile/renotificarile proprietarilor/asociatiilor de proprietari, prevazute la lit. c) si, respectiv, la alin. (3) lit. c) teza a doua, precum si, dupa caz, a deciziei de interventie aprobate prin dispozitie de primar, prevazuta la lit. d).”
9. La articolul 6, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
„(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) lit. a), autoritatile administratiei publice locale pot hotari, in conditiile legii, finantarea de la bugetele locale, in limita fondurilor alocate anual cu aceasta destinatie, pentru expertizarea tehnica a locuintelor proprietate privata a persoanelor fizice.”
10. La articolul 7, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(2) Cladirile mentionate la alin. (1) prezinta pericol public in situatiile in care, dupa caz, intrunesc cel putin doua dintre urmatoarele criterii:
a) cuprind spatii publice cu alta destinatie decat aceea de locuinta, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (3) lit. a), avand suprafata utila totala de peste 50 m
2, ocupate temporar/permanent;
b) prezinta un regim de inaltime cu peste P+3 etaje si minimum 10 apartamente;
c) sunt amplasate in localitati pentru care valoarea de varf a acceleratiei terenului pentru proiectare la cutremur ag, potrivit hartii de zonare a teritoriului Romaniei din Codul de proiectare seismica P100-1, este mai mare sau egala cu 0,16 g
(3) Programele anuale se elaboreaza de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, in baza propunerilor fundamentate de Consiliul General al Municipiului Bucuresti si de consiliile judetene si avizate de comitetele judetene, respectiv al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta si de Comisia Nationala, si se aproba, respectiv se actualizeaza ori de cate ori este necesar, prin hotarare a Guvernului, in limita prevederilor bugetare anuale aprobate cu aceasta destinatie.”
11. La articolul (8), dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
„(1
1) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. e), autoritatile administratiei publice locale pot hotari, in conditiile legii, finantarea de la bugetele locale, in limita fondurilor alocate anual cu aceasta destinatie, pentru proiectarea si executia lucrarilor de consolidare la spatiile cu alta destinatie decat cea de locuinta, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (3) lit. a), proprietatea persoanelor fizice, situate in cladirile incluse in programele anuale.”
12. La articolul 9, alineatul (1) formula introductiva si literele b) si c) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 9. –(1) Proprietarii locuintelor si spatiilor cu alta destinatie decat aceea de locuinta, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (3) lit. a), persoane fizice, din cladirile incluse in programele anuale vor actiona potrivit prevederilor art. 2 alin. (4) si vor beneficia de finantare din transferuri de la bugetul de stat si bugetul local pentru proiectarea si executia lucrarilor de consolidare, in urmatoarele conditii:...............................................................................................
b) notarea dreptului de creanta, in partea a III-a a cartii funciare a imobilelor incluse in programele anuale, in baza contractelor prevazute la art. 11 alin. (1) lit. h), cu mentionarea cuantumului sumelor ce urmeaza a fi restituite de catre fiecare proprietar, pentru executarea lucrarilor de consolidare, in conditiile prezentei ordonante;
c) restituirea, la terminarea lucrarilor de consolidare, a sumelor alocate din transferuri de la bugetul de stat si bugetul local pentru executia lucrarilor de consolidare, in rate lunare egale fara dobanda, cu o durata de rambursare de pana la 25 de ani de la data receptiei terminarii lucrarilor de consolidare; in cazul intarzierii la plata a ratelor cu mai mult de 30 de zile se calculeaza majorari de intarziere la ratele scadente, aplicandu-se cota de majorare, stabilita in conditiile legii, pentru neplata la termen a obligatiilor bugetare.”
13. La articolul 9, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(3) Radierea notarii dreptului de creanta prevazut la alin. (1) lit. b) se face numai cu dovada privind achitarea integrala a cheltuielilor efectuate din transferuri de la bugetul de stat si, dupa caz, de la bugetul local pentru executia lucrarilor de consolidare
(4) Instituirea si radierea mentiunilor prevazute la alin. (1) lit. b) si art. 4 alin. (4) lit. e) sunt scutite de plata taxei de timbru sau orice alte tarife.”
14. La articolul 11 alineatul (1), literele c) si e) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„c) notarea dreptului de creanta in partea a III-a a cartii funciare a imobilelor incluse in programele anuale, in baza contractelor prevazute la lit. h), cu mentionarea cuantumului sumelor ce urmeaza a fi restituite de catre fiecare proprietar, pentru executarea lucrarilor de interventie, in conditiile prezentei ordonante;...............................................................................................
e) verificarea si decontarea documentatiei de proiectare, precum si a situatiilor de lucrari executate, conform solutiei de interventie din documentatia aprobata;”.
15. La articolul 11, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Contractul si procesul-verbal prevazute la alin. (1) lit. h) si i) au valoare de inscris autentic si constituie titluri executorii. In temeiul acestora, in cartea funciara se va nota atat dreptul de creanta, cat si interdictia de instrainare a constructiei inainte de rambursarea integrala a ratelor neachitate in conditiile prevazute la art. 12.”
16. La articolul 11, dupa alineatul 2 se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins: „(21) Pentru imobilele care nu sunt inscrise in cartea funciara, notarea dreptului de creanta este conditionata de efectuarea operatiunilor de prima inscriere in evidentele de cadastru si publicitate imobiliara, in baza titlului de proprietate si a documentatiei cadastrale, in conformitate cu prevederile Legii cadastrului si publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.”
17. Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 13. - Sumele incasate din ratele lunare, precum si cele aferente ratelor ramase de achitat si actualizate la data instrainarii se vireaza in contul de venituri al bugetului local al unitatii administrativ-teritoriale, deschis la Trezoreria Statului, pentru finantarea in continuare a actiunilor privind reducerea riscului seismic al constructiilor existente cu destinatia de locuinta.”
18. Articolul 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 15. - Dreptul de creanta constituit in favoarea autoritatilor administratiei publice locale in conditiile art. 11 pentru locuintele proprietate privata a persoanelor fizice din cladirile de locuit incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic si care prezinta pericol public, dobandite in conditiile art. 9 alin. (1) din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, cu modificarile ulterioare, precum si ale art. 42 alin. (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incluse in programele anuale si la care se finanteaza, din transferuri de la bugetul de stat, proiectarea si executia lucrarilor de consolidare, se va nota in partea a III-a a cartilor funciare ale imobilelor odata cu dobandirea dreptului de proprietate.”
19. Articolul 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 16. - Proprietarii beneficiaza, prin exceptarea de la prevederile legale, de scutirea de taxa privind eliberarea autorizatiei de construire pentru executia lucrarilor de interventie a constructiilor cu destinatia de locuinta din proprietate, precum si de taxa privind timbrul arhitecturii.”
20. Articolul 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 18. - Autoritatile administratiei publice locale sunt scutite de orice taxe de timbru, tarife, comisioane sau cautiuni pentru cererile si actiunile adresate justitiei in temeiul prevederilor prezentei ordonante, pentru executarea lucrarilor privind reducerea riscului seismic al constructiilor existente, precum si de tarifele pentru notarea dreptului de creanta in favoarea autoritatilor administratiei publice locale, inclusiv pentru radierea acestuia.”
21. La articolul 20, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
„(2) Asociatiile de proprietari din constructii cu destinatia de locuinta incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic si care prezinta pericol public, cuprinse in programele anuale:
a) participa, prin reprezentant desemnat, la contractarea proiectarii si, respectiv, a executarii lucrarilor de interventie, in conditiile legii;
b) confirma, prin reprezentant desemnat, insusirea documentatiei de avizare a lucrarilor de interventie si a situatiilor de lucrari executate;
c) participa, prin reprezentant desemnat, la receptia la terminarea lucrarilor de interventie, precum si la receptia finala a acestora, care se organizeaza la 3 ani de la data semnarii receptiei la terminarea lucrarilor.”
22. La articolul 24, alineatele (2)-(4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(2) Savarsirea contraventiilor prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel:
a) nerespectarea prevederilor lit. a), cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor lit. b), cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor lit. c), cu amenda de la 7.500 lei la 15.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor lit. d), cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei;
e) nerespectarea prevederilor lit. e), cu amenda de la 25.000 lei la 35.000 lei;
f) nerespectarea prevederilor lit. f), cu amenda de la 35.000 lei la 50.000 lei;
g) nerespectarea prevederilor lit. g), cu amenda de la 50.000 lei la 75.000 lei
(3) Contraventiile se aplica, dupa caz, proprietarilor, administratorilor sau primarului general al municipiului Bucuresti, respectiv primarilor municipiilor, oraselor si comunelor
(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre organele cu atributii de control ale primariilor municipiilor, oraselor si comunelor, respectiv ale Primariei Municipiului Bucuresti, in cazul proprietarilor sau administratorilor, si de catre prefect, in cazul primarului general al municipiului Bucuresti, respectiv al primarilor municipiilor, oraselor si comunelor.”
23. In cuprinsul ordonantei, urmatoarele sintagme se vor inlocui dupa cum urmeaza:
a) „Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor” cu „Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului”;
b) „Ministerul Economiei si Finantelor” cu „Ministerul Finantelor Publice”;
c) „Ministerul Internelor si Reformei Administrative” cu „Ministerul Administratiei si Internelor”;
d) „Inspectoratul de Stat in Constructii - ISC din subordinea Guvernului si in coordonarea Cancelariei Primului Ministru” cu „Inspectoratul de Stat in Constructii - ISC din subordinea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului”;
e) „comisiile judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, de aparare impotriva dezastrelor” cu „comitetele judetene, respectiv al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta”;
f) „cladire/cladiri de locuit” cu „constructie/constructii cu destinatia de locuinta”;
g) „lucrare/lucrari de consolidare” cu „lucrare/lucrari de interventie”.
Art. II. - Prevederile prezentei ordonante nu se aplica in cazul constructiilor cu destinatia de locuinta multietajate, incadrate in clasa 1 de risc seismic si care prezinta pericol public, pentru care, pana la data publicarii prezentei ordonante, au fost semnate contractele de executie a lucrarilor de interventie, carora le sunt aplicabile prevederile actelor normative in vigoare la data initierii acestor proceduri.
Art. III. -(1) Prezenta ordonanta intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I
(2) Masurile prevazute la art. 2 alin. (11) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1994 privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente, republicata, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta, se vor lua in termen de maximum 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Art. IV. - Ordonanta Guvernului nr. 20/1994 privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 834 din 5 decembrie 2007, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta, se va republica, dupa aprobarea acesteia prin lege, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Art. V. - In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei ordonante, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului va actualiza Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.364/2001, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 100 din 5 februarie 2002.
PRIM-MINISTRU EMIL BOC
Contrasemneaza:
Ministrul dezvoltarii regionale si turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti, 24 august 2011.
Nr. 16.
Comentarii articol (0)