Desi in ultimii doi ani, bugetele de media din publicitate au fost reduse, numarul de spoturi TV si radio a ramas constant sau chiar a crescut, datorita reducerii tarifelor de publicitate, arata un studiu efectuat recent de GfK. In acelsi timp, studiul releva faptul ca publicitatea este prezenta in vietile romanilor si ii ajuta sa faca mai usor comparatie intre produse.
GfK Romania a realizat pentru
IQads un raport de cercetare despre modul in care romanii percep publicitatea.
“Am facut acest studiu pentru ca voiam sa vedem daca intuitia noastra referitor la modul in care este perceputa publicitatea se adevereste. Scriind in fiecare zi despre branduri, campanii de comunicare, consumatori si relatia dintre toate aceste concepte, am vazut ca din ce in ce mai multi oameni primesc publicitatea ca pe o forma de entertainment. Si ca, gratie acestui lucru, treptat, publicitatea si-a facut loc in viata noastra – de la reclamele pe care le disecam atunci cand suntem cu prietenii la o bere sau participarea la seri speciale cu proiectii de reclame si pana la imprumutarea anumitor expresii sau cuvinte din spoturi TV sau campanii online. Exact despre asta vrem sa vorbim prin intermediul acestui raport.”, a declarat
Adriana Lungu, Business Developer IQads.
Traian Nastase, Online Project Manager GfK Romania, subliniaza ca, potrivit studiului, romanii inca mai tin cont de publicitate si ii descopera partile bune.
„Publicitatea este inca o putere, cu toate controversele si <<Cannes-Cannes-urile>> din jurul ei. Cu toate acestea, este evident ca perceptia asupra efectelor pozitive este in scadere fata de 2002, ceea ce lanseaza o mare provocare industriei de advertising, nevoita sa se reinventeze continuu”, a afirmat Traian Nastase.
Mai multa publicitate nu ar deranja consumatorii
Studiul releva ca evolutia cifrelor de advertising din ultimii noua ani pare a fi consecinta “bombardamentului mediatic”.
Astfel, desi micsorarea bugetelor de media in publicitate a fost evidenta in ultimii 2 ani, nu acelasi lucru poate fi spus si despre numarul de spoturi TV si radio, machete de presa sau outdoor-uri, care a ramas constant sau chiar a crescut, gratie micsorarii tarifelor de publicitate.
In acelasi timp,
a scazut de la 12% in 2002 la numai 5% in 2011 si numarul celor care sunt de parere ca mai multa publicitate nu i-ar deranja.
GfK releva si faptul ca desi premisele privind deschiderea consumatorilor romani catre publicitate nu sunt promitatoare, exista totusi si parti pozitive.
“De exemplu,
77% dintre respondenti sunt de parere ca reclamele ofera cateodata detalii practice sau folositoare legate de un nou produs. De asemenea, ei sunt de acord cu faptul ca publicitatea ii ajuta sa faca mai usor comparatie intre produse si ca poate crea o competitie mai mare intre producatori, incurajand imbunatatirea produselor”, se mai arata in studiu.
Bucurestenii, mai impresionati de vedetele din reclame decat locuitorii din provincie
Totodata, cercetarea realizata de GfK Romania pentru IQads scoate la suprafata si diferente remarcabile in perceptia consumatorilor care depind de demograficele acestora.
Astfel, in unele privinte, parerile sunt foarte diferite in functie de sexul, varsta sau localizarea respondentilor. Conform GfK, daca folosirea vedetelor in reclame are un impact in scadere asupra consumatorilor din orasele mici si din mediul rural, nu acelasi lucru se poate spune despre Bucuresti, unde
numarul persoanelor carora le este atrasa atentia de reclamele in care apar vedete creste cu 13% comparativ cu 2002.
Publicitatea este mai distractiva pentru Capitala
In studiul GfK se arata ca aceeasi situatie este valabila si in ce priveste gradul in care reclamele reusesc sa ii mai amuze pe consumatori. Astfel, daca
numarul celor care considera ca publicitatea este de cele mai multe ori distractiva este in scadere de la 2 treimi in 2002 la 58% in 2011. Exceptie si de la aceasta regula fac locuitorii din Bucuresti, carora agentiile de publicitate se straduiesc sa le atraga atentia mai mult, cautand si abordari diferite.
Comentarii articol (0)