Cum se corecteaza un bon fiscal eronat
Pentru corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal, trebuie sa intocmiti un dosar care sa cuprinda:
- sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea care sa precizeze motivele de corectare sau anulare a acelei operatiuni. De asemenea, in aceasta sesizare mai trebuie prezentate informatii despre numarul de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei si minutului emiterii acestuia;
- decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii;
- copie de pe nota sau notele de receptie si constatare de diferente, intocmite de la ultima inventariere pana la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului sau produselor inregistrate gresit in aparatul de marcat electronic fiscal;
- nota de contabilitate care reflecta operatiunea efectuata.
Orice aparat de marcat electronic fiscal are o carte de interventii, iar in cazul in care casa de marcat se defecteaza, trebuie sa consemnati in acest document data si ora la care ati anuntat defectarea acesteia. Conform Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat, trebuie sa pastrati o dovada ca ati anuntat defectarea aparatului (confirmarea scrisa, respectiv telex, fax sau altele asemenea).
Pana la repunerea in functiune a aparatului defect, aveti obligatia sa inregistrati tranzactiile efectuate in aceasta perioada intr-un registru special, care se completeaza fara stersaturi sau fara spatii neutilizate. De aceasta obligatie sunt scutiti doar taximetristii.
Acest registru special trebuie vizat de organul fiscal, odata cu depunerea declaratiei de instalare a aparatului. El are paginile numerotate si va fi sigilat si stampilat de catre organul fiscal la care utilizatorul este inregistrat ca platitor de impozite si taxe, cu precizarea numarului de pagini continut de acesta.
Tehnicianul care va repara casa de marcat are obligatia de a consemna in registrul special, dupa ultima inregistrare a tranzactiilor pe care le-ati efectuat, data si ora inceperii functionarii aparatului, sub semnatura sa si numele in clar.
Ce alte documente emite casa de marcat
Pe langa bon fiscal, aparatul de marcat emite rola jurnal si raportul de inchidere zilnica (raportul Z).
Rola-jurnal este documentul de control pe care se inscriu toate informatiile din bonurile fiscale. Aceasta trebuie sa contina:
a) antetul bonului fiscal;
b) continutul bonurilor fiscale emise;
c) partea finala a bonului fiscal.
Important! Rola jurnal se pastreaza in arhiva operatorilor economici timp de 2 ani de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia a fost intocmit.
La finalul fiecare zile de activitate in care ati folosit casa de marcat, trebuie sa emiteti raportul de inchidere sau raportul Z, asa cum este mai cunoscut in practica. Acesta trebuie arhivat pe o perioada de 5 ani.
Raportul Z trebuie sa contina:
- denumirea si codul fiscal ale operatorului economic emitent;
- adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal;
- logotipul si seria fiscala ale aparatului;
- numarul de ordine numerotat progresiv;
- data si ora emiterii;
- numarul bonurilor emise in ziua respectiva;
- valoarea totala a operatiunilor efectuate si totalul taxei pe valoarea adaugata, cu precizarea nivelului cotei,
- valoarea totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata;
- valoarea taxelor care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata.
Dupe ce ati achizitionat casa de marcat de la un distribuitor autorizat, sunteti obligati sa cumparati numai consumabile de tipul si cu caracteristicile tehnice prevazute in manualul de utilizare a aparatului respectiv. Le puteti achizitiona de la orice agent economic producator, importator sau comerciant al unor astfel de consumabile.
De asemenea, trebuie sa procurati numai consumabile care asigura mentinerea lizibilitatii datelor pe perioada de arhivare.
In ceea ce priveste arhivarea, trebuie sa retineti ca documentele emise de casa de marcat trebuie pastrate: rola-jurnal se arhiveaza timp de 2 ani de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia a fost intocmita, iar raportul fiscal de inchidere zilnica pe o perioada de 5 ani.
In plus, mai aveti obligatia ca, in cazul in care memoria fiscala a casei de marcat se umple sau se defecteaza, sa o predati directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti pentru arhivare. Obligtia de a preda memoria fiscala exista si pentru situatia in care agentul economic isi inceteaza activitatea (art. 70 din HG 479/2003 - Normele de aplicare a OUG 28/1999).
Nu trebuie sa excludem nici obligatia de a afisa la loc vizibil anunturi de atentionare a clientilor cu privire la obligatia acestora de a solicita si de a pastra bonurile fiscale asupra lor pana la parasirea unitatii de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor.
De cealalta parte, si cei care distribuie case de marcat au anumite obligatii. Spre exemplu, ei trebuie sa emita certificate de garantie pentru aparatele de marcat pe care le distribuie.
De asemenea, ei trebuie sa livreze numai consumabile care sa asigure mentinerea lizibilitatii datelor de pe documentele emise de casa de marcat astfel incat acestea sa poata fi arhivate conform cu legislatia in vigoare.
Distribuitorii au si obligatia de a dota aparatele de marcat cu manuale de utilizare in limba romana, precum si cu o carte de interventii, acea brosura cu pagini numerotate, care va contine toate informatiile despre evolutia exploatarii aparatului.
Nu in ultimul rand, distribuitorii trebuie sa inlocuiasca in maxim 72 de ore memoria fiscala care s-a defectat sau a care capacitate de stocare s-a epuizat.
Urmariti AvocatNet.ro pentru a citi si a treia parte a Ghidului privind casele de marcat, in care va vom spune care sunt amenzile pe care le puteti primi daca incalcati legislatia din domeniu.
Comentarii articol (8)