Ordinul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr. 2.252/2011 pentru modificarea Schemei de ajutor de stat pentru ocuparea fortei de munca "Bani pentru completarea echipei", aprobata prin Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei sociale nr. 308/2009 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 741 din 21 octombrie 2011.
Avand in vedere:
- Adresa nr. 10.775 din 17 august 2011 privind Avizul Consiliului Concurentei referitor la modificarea/prelungirea schemei de ajutor de stat „Bani pentru completarea echipei”;
- Decizia Comisiei Europene nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operational de ajutor comunitar din partea Fondului Social European in conformitate cu obiectivul „Convergenta” in Romania;
- Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 pentru aplicarea articolelor 87 si 88 din tratat ajutoarelor deminimis;
- Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006;
- Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si comple tarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finanta te prin programele operationale, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, aprobata cu modificari prin Legea nr. 362/2009, cu modificarile si completarile ulterio are;
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.548/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acesto ra pentru obiectivul convergenta, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si al ministrului finantelor publice nr. 1.117/2.170/2010 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate si a listei cheltuielilor eligibile in cadrul operatiunilor finantate prin Programul oper ational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013;
- Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de functii privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013”; in baza art. 12 din Hotararea Guvernului nr. 11/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul muncii, familiei si protectiei sociale emite urmatorul ordin:
Art. I. - Schema de ajutor de stat pentru ocuparea fortei de munca „Bani pentru completarea echipei”, aprobata prin Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei sociale nr. 308/2009, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, ParteaI, nr. 256 din 17 aprilie 2009, aferenta Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013”, axa prioritara 5 „Promovarea masurilor active de ocupare”, domeniul major de interventie 5.1 „Dezvoltarea si implementarea masurilor active de ocupare” si domeniul major de interventie 5.2 „Promovarea sustenabilitatii pe termen lung a zonelor rurale in ceea ce priveste dezvoltarea resurselor umane si ocuparea fortei de munca”, se modifica si se inlocuieste cu anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. II. - Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, prin Directia generala Autoritatea de management pentru Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane”, va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale, Sulfina Barbu
Bucuresti, 3 octombrie 2011.
Nr. 2.252.
Anexe
Anexa Nr. 1
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT pentru ocuparea fortei de munca „Bani pentru completarea echipei”
I. Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta procedura instituie o schema transparenta de ajutor de stat pentru ocuparea fortei de munca, denumita „Bani pentru completarea echipei”, aferenta Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013”, axa prioritara 5 „Promovarea masurilor active de ocupare”, domeniul major de interventie 5.1 „Dezvoltarea si implementarea masurilor active de ocupare” si domeniul major de interventie 5.2 „Promovarea sustenabilitatii pe termen lung a zonelor rurale in ceea ce priveste dezvoltarea resurselor umane si ocuparea fortei de munca”
(2) Acordarea ajutorului de stat in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se va face numai cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata comuna in aplicarea articolelor 87 si 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214/3 din 9 august 2008
(3) Prezenta schema de ajutor de stat este exceptata de la obligatia de notificare catre Comisia Europeana, in conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata comuna in aplicarea articolelor 87 si 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214/3 din 9 august 2008
(4) Prezenta schema de ajutor de stat se aplica pe intreg teritoriul Romaniei, in toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
II. Baza legala
Art. 2. - Prezenta schema de ajutor de stat este elaborata in conformitate cu:
a) Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008; b) Decizia (CE) nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operational de ajutor comunitar din partea Fondului Social European in conformitate cu obiectivul „Convergenta” in Romania (POS DRU);
c) Hotararea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si al ministrului finantelor publice nr. 1.117/2.170/2010 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate si a listei cheltuielilor eligibile in cadrul operatiunilor finantate prin Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013”;
e) Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de functii privind implementarea Programului operational sectorial ”Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013”;
f) Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.
III. Definitii
Art. 3. - In sensul prezentei scheme de ajutor de stat, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) ajutor de stat - orice masura care indeplineste toate criteriile prevazute la art. 87 alin. 1 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene1;
b) schema de ajutor de stat - orice act pe baza caruia, fara sa fie nevoie de masuri de punere in aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale intreprinderilor definite in cadrul actului intr-un mod general si abstract, precum si orice act pe baza caruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific uneia sau mai multor intreprinderi, pentru o perioada nedefinita de timp si/sau pentru o valoare nedefinita;
c) ajutoare individuale - ajutoarele acordate pe baza unei scheme de ajutor de stat;
d) administrator al schemei de ajutor de stat - Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, prin Autoritatea de management pentru Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013” (AMPOSDRU) sau prin organismele intermediare;
e) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, prin AMPOSDRU;
f) intreprindere - orice entitate implicata intr-o activitate economica, indiferent de forma juridica a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent, asociatii familiale, parteneriate sau asociatii care desfasoara activitati economice, in conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) intreprinderi mici si mijlocii (IMM) - intreprinderile care indeplinesc criteriile prevazute in anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
h) intreprinderi mari - intreprinderile care nu indeplinesc criteriile prevazute in anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
i) intensitatea ajutorului - cuantumul ajutorului exprimat ca procentaj din cheltuielile eligibile ale proiectului; toate cifrele folosite sunt valori inaintea deducerii impozitelor directe; ajutoarele platite in mai multe transe se actualizeaza la valoarea lor in momentul acordarii ajutorului; rata dobanzii care urmeaza sa fie aplicata in scopul actualizarii este rata de referinta stabilita de Comisia Europeana pe baza unor criterii obiective si publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si pe internet, aplicabila la momentul acordarii ajutorului;
j) numar de angajati - numarul de unitati de munca pe an (UMA), respectiv numarul de persoane angajate cu norma intreaga pe parcursul unui an, activitatea cu norma redusa si munca sezoniera reprezentand fractiuni ale UMA;
k) lucrator defavorizat - orice persoana care:
- nu a avut un loc de munca regulat remunerat in ultimele 6 luni; sau
- nu a absolvit o forma de invatamant secundar sau nu detine o calificare profesionala (ISCED 3); sau
- are o varsta de peste 50 de ani; sau
- traieste singura, avand in intretinerea sa una ori mai multe persoane; sau
- lucreaza intr-un sector sau are o profesie in care dezechilibrul repartizarii posturilor intre barbati si femei este cu cel putin 25% mai mare decat media dezechilibrului repartizarii posturilor intre barbati si femei in toate sectoarele economice si apartine grupului de gen minoritar; sau
- este membru al unei minoritati etnice dintr-un stat membru si are nevoie sa isi dezvolte profilul lingvistic, formarea profesionala sau experienta de munca pentru a-si imbunatati sansele de a obtine un loc de munca stabil.
l) lucrator extrem de defavorizat - orice persoana care a fost in somaj cel putin 24 de luni;
m) lucrator cu handicap - orice persoana:
- recunoscuta ca fiind in situatie de invaliditate conform legislatiei nationale; sau
- care sufera de o deficienta recunoscuta ca urmare a unui handicap fizic, mental sau psihologic;
n) incadrare in munca protejata - incadrarea intr-o intreprindere in care cel putin 50% din lucratori sunt cu handicap;
o) produse agricole inseamna:
- produsele enumerate in anexa I la tratat, cu exceptia produselor pescaresti si de acvacultura reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comuna a pietelor in sectorul produselor pescaresti si de acvacultura;
- produsele clasificate la codurile NC 4502, 4503 si 4504 (articole din pluta);
- produsele care imita sau inlocuiesc laptele si produsele lactate, mentionate in Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizari comune a pietelor agricole si privind dispozitii specifice referitoare la anumite produse agricole (Regulamentul unic OCP);
p) prelucrarea produselor agricole - orice operatiune efectuata asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu exceptia 1 Actualul art. 107 (1) din Tratatul de functionare a Uniunii Europene. activitatilor realizate in exploatatii agricole, necesare pentru pregatirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vanzare;
r) comercializarea produselor agricole - detinerea sau expunerea unui produs agricol in vederea vanzarii, a punerii in vanzare, a livrarii sau a oricarei alte forme de introducere pe piata, cu exceptia primei vanzari de catre un producator primar catre revanzatori sau prelucratori si a oricarei alte activitati de pregatire a produsului pentru aceasta prima vanzare; o vanzare efectuata de un producator primar catre consumatorii finali este considerata comercializare in cazul in care aceasta are loc in locatii distincte, rezervate in acest scop;
s) intreprindere aflata in dificultate, in cazul in care:
A. beneficiarul este o intreprindere mica sau mijlocie - este intreprinderea care indeplineste urmatoarele conditii: (i) in cazul societatilor cu raspundere limitata, mai mult de jumatate din capitalul social a disparut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut in ultimele 12 luni; sau (ii) in cazul societatilor comerciale in care cel putin unii dintre asociati au raspundere nelimitata pentru creantele societatii, mai mult de jumatate din capitalul propriu, asa cum reiese din contabilitatea societatii, a disparut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut in ultimele 12 luni; sau (iii) indiferent de tipul societatii comerciale in cauza, in cazul in care indeplineste criteriile prevazute de legislatia nationala pentru a face obiectul procedurilor colective de insolventa; (iv) o IMM cu o vechime de mai putin de 3 ani nu se considera a fi in dificultate in aceasta perioada in sensul prezentei scheme de ajutor de stat, cu exceptia cazului in care indeplineste conditiile prevazute la pct. iii).
B. beneficiarul este o intreprindere mare - este intreprinderea care fie se regaseste in una dintre situatiile prevazute la lit. A. pct. (i), (ii) sau (iii), fie prezinta simultan simptome obisnuite ale unei intreprinderi aflate in dificultate, cum ar fi: cresterea pierderilor, scaderea cifrei de afaceri, cresterea volumului stocurilor, supracapacitate, scaderea fluxului de numerar, indatorare crescuta, cresterea sarcinilor financiare si scaderea sau disparitia valorii activului net.
IV. Obiectivul schemei de ajutor de stat
Art. 4. - Obiectivul general al prezentei scheme de ajutor de stat este cresterea ocuparii fortei de munca, prin facilitarea integrarii pe piata muncii a lucratorilor defavorizati, lucratorilor extrem de defavorizati si cu handicap, respectiv atragerea si mentinerea acestora pe piata muncii.
V. Domeniul de aplicare
Art. 5. - (1) In cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se acorda ajutoare de stat intreprinderilor care activeaza in toate sectoarele, cu exceptia urmatoarelor:
a) ajutoarele care favorizeaza activitatile in domeniul prelucrarii si comercializarii produselor agricole, in urmatoarele cazuri: (i) atunci cand valoarea ajutorului este stabilita pe baza pretului sau a cantitatii unor astfel de produse achizitionate de la producatori primari ori comercializate de catre intreprinderile in cauza; sau (ii) atunci cand acordarea ajutorului este conditionata de obligatia de a fi directionat, partial sau integral, catre producatorii primari;
b) ajutoarele care favorizeaza activitatile in sectorul carbunelui
(2) De asemenea, prezenta schema de ajutor de stat nu se aplica:
a) ajutoarelor destinate activitatilor legate de exporturi, adica ajutoarelor direct legate de cantitatile exportate, de infiintarea si exploatarea unei retele de distributie sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) ajutoarelor conditionate de utilizarea preferentiala a produselor nationale fata de produsele importate.
VI. Beneficiarii schemei de ajutor de stat
Art. 6. - Prezenta schema de ajutor de stat se adreseaza intreprinderilor in conformitate cu definitia stabilita la art. 3 lit. f).
VII. Conditii de eligibilitate pentru activitati, beneficiari si propuneri de proiecte
Art. 7. - Activitatile eligibile in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat sunt cele care vizeaza incadrarea in munca a lucratorilor defavorizati, a lucratorilor extrem de defavorizati, a lucratorilor cu handicap, precum si compensarea costurilor suplimentare generate de incadrarea in munca a lucratorilor cu handicap.
Art. 8. - (1) Beneficiarii prezentei scheme de ajutor de stat sunt intreprinderile care vor incadra in munca lucratori defavorizati, extrem de defavorizati si lucratori cu handicap, cu respectarea obiectivelor prezentei scheme de ajutor de stat
(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitantii trebuie sa completeze modelul de declaratie cuprinzand informatii cu privire la incadrarea unei intreprinderi in categoria IMM-urilor, prevazut in anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare
(3) Poate beneficia de masurile de ajutor de stat prevazute in prezenta schema de ajutor de stat intreprinderea care indeplineste urmatoarele conditii:
a) este o organizatie legal constituita in Romania si isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
b) apartine categoriilor de beneficiari eligibili in conformitate cu Documentul-cadru de implementare (DCI) a Programului Operational Sectorial „Dezvoltarea resurselor umane” si cu Ghidul solicitantului;
c) solicitantul respecta prevederile comunitare si nationale privind informarea si publicitatea;
d) nu se afla in situatia de insolventa sau lichidare, afacerea sa nu este condusa de un administrator judiciar, nu are restrictii asupra activitatilor sale comerciale, iar acestea nu sunt puse la dispozitia creditorilor;
e) nu inregistreaza datorii publice, nu are intarzieri la plata taxelor, obligatiilor si a altor contributii la bugetul de stat, bugetele speciale si bugetele locale, prevazute de legislatia in vigoare;
f) nu este intreprindere in dificultate, in conformitate cu definitia prevazuta la art. 3 lit. s);
g) nu a fost subiectul unui ordin de recuperare in urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal si incompatibil cu piata comuna sau, in cazul in care a facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobanda de recuperare aferenta;
h) reprezentantul legal al intreprinderii nu a fost supus unei condamnari de tip res judicata in ultimele 36 de luni de catre nicio instanta judecatoreasca, din motive profesionale sau de etica profesionala;
i) reprezentantul legal al intreprinderii nu a fost condamnat de tip res judicata pentru frauda, coruptie, implicare in organizatii criminale sau in alte activitati ilegale, in detrimentul intereselor financiare ale Comunitatii Europene;
j) reprezentantul legal al intreprinderii nu furnizeaza informatii false;
k) beneficiarul este direct responsabil de pregatirea si implementarea proiectului si nu actioneaza ca intermediar pentru proiectul propus a fi finantat;
l) indeplineste si alte conditii specificate in cererea de propuneri de proiecte si in Ghidul solicitantului, fara a aduce atingere prevederilor legale in materie de ajutor de stat.
Art. 9. - Criteriile de eligibilitate ale cererii de finantare sunt urmatoarele:
a) proiectul este relevant pentru obiectivele specifice ale axei prioritare 5, respectiv ale domeniului major de interventie;
b) grupul/grupurile-tinta si activitatile proiectului sunt in concordanta cu conditiile axei prioritare, respectiv ale domeniului major de interventie;
c) bugetul proiectului respecta limitele prevazute de prezenta schema de ajutor de stat;
d) proiectul respecta perioada maxima de implementare si perioada de transmitere a cererilor de finantare;
e) proiectul este implementat in Romania.
Art. 10. - Indeplinirea conditiilor de eligibilitate este verificata de catre administratorul schemei de ajutor de stat in conformitate cu Ghidul solicitantului si prezenta schema de ajutor de stat.
VIII. Selectia si evaluarea proiectelor
Art. 11. - Selectia si evaluarea proiectelor se efectueaza de catre administratorul schemei de ajutor de stat in conformitate cu Ghidul solicitantului.
IX. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Art. 12. - Ajutorul se acorda sub forma de finantari nerambursabile in una sau mai multe transe. Transele se actualizeaza la valoarea de la momentul acordarii ajutorului.
Art. 13. - (1) Valoarea minima a unei cereri de finantare pentru prezenta schema de ajutor de stat trebuie sa fie de 10.000 euro (echivalent in lei)
(2) Plafonul maxim al ajutorului acordat unei intreprinderi conform prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat este de 2.000.000 euro/intreprindere pentru 2 ani consecutivi. Ajutoare pentru incadrarea in munca a lucratorilor defavorizati sub forma de subventii salariale
Art. 14. - (1) Intensitatea ajutorului nu depaseste 50% din costurile eligibile
(2) Costurile eligibile sunt costurile salariale pe o perioada de maximum 12 luni de la recrutare. In cazul in care lucratorul respectiv este un lucrator extrem de defavorizat, costurile eligibile sunt costurile salariale pe o perioada de maximum 24 de luni de la recrutare
(3) Atunci cand incadrarea in munca nu reprezinta o crestere neta a numarului de angajati in intreprinderea in cauza in comparatie cu media pe cele 12 luni anterioare, postul sau posturile trebuie sa fi devenit vacant (e) ca urmare a demisiei, a unui handicap, a pensionarii pentru limita de varsta, a reducerii voluntare a timpului de lucru sau a incetarii raporturilor de munca pentru abatere profesionala, si nu ca rezultat al reducerii unor posturi
(4) Cu exceptia cazului concedierii legale pentru abatere profesionala, lucratorul defavorizat are dreptul la mentinerea locului de munca pentru o durata minima corespunzatoare celei prevazute de legislatia nationala sau de orice contracte colective care reglementeaza contractele de munca
(5) Atunci cand durata incadrarii in munca este mai mica de 12 luni sau, dupa caz, 24 de luni, ajutorul se reduce proportional in mod corespunzator. Ajutoare pentru incadrarea in munca a lucratorilor cu handicap sub forma de subventii salariale
Art. 15. - (1) Intensitatea ajutorului nu depaseste 75% din costurile eligibile
(2) Costurile eligibile sunt costurile salariale pentru perioada incadrarii in munca a lucratorului cu handicap
(3) Atunci cand recrutarea nu reprezinta o crestere neta a numarului de angajati in intreprinderea in cauza in comparatie cu media pe cele 12 luni anterioare, postul sau posturile trebuie sa fi devenit vacant (e) ca urmare a demisiei, a unui handicap, a pensionarii pentru limita de varsta, a reducerii voluntare a timpului de lucru sau a incetarii raporturilor de munca pentru abatere profesionala, si nu ca rezultat al reducerii unor posturi
(4) Cu exceptia cazului concedierii legale pentru abatere profesionala, lucratorii au dreptul la mentinerea locului de munca pentru o durata minima corespunzatoare celei prevazute de legislatia nationala sau de orice contracte colective care reglementeaza contractele de munca
(5) In cazul in care durata incadrarii in munca este mai mica de 12 luni, ajutorul se reduce proportional in mod corespunzator. Ajutor pentru compensarea costurilor suplimentare generate de incadrarea in munca a lucratorilor cu handicap
Art. 16. - (1) Intensitatea ajutorului nu depaseste 100% din costurile eligibile
(2) Costurile eligibile sunt costurile, altele decat costurile salariale care fac obiectul art. 15, care sunt suplimentare fata de cele pe care intreprinderea le-ar fi suportat daca ar fi angajat lucratori fara handicap, pentru perioada de incadrare in munca a lucratorului in cauza
(3) Costurile eligibile sunt urmatoarele: (i) costurile de adaptare a spatiilor; (ii) costurile privind incadrarea in munca a personalului pentru timpul utilizat exclusiv in scopul acordarii de asistenta lucratorilor cu handicap; (iii) costur ile adaptarii sau dobandirii echipamentelor ori ale dobandirii si validarii programelor informatice pentru utilizarea acestora de catre lucratorii cu handicap, inclusiv facilitati tehnologice adaptate sau de asistenta, care sunt suplimentare fata de cele pe care beneficiarul le-ar fi suportat daca ar fi angajat lucratori fara handicap; (iv) atunci cand beneficiarul ofera locuri de munca protejate, costurile de constructie, instalare sau extindere a spatiilor in cauza, precum si orice costuri de administrare si transport ce rezulta direct din incadrarea in munca a lucratorilor cu handicap.
X. Efectul stimulativ al ajutorului
Art. 17. - (1) Ajutoarele acordate in baza prezentei scheme de ajutor de stat trebuie sa aiba un efect stimulativ
(2) Ajutoarele acordate IMM-urilor in baza prezentei scheme de ajutor de stat sunt considerate a avea un efect stimulativ daca, inainte de a demara proiectul pentru care solicita ajutor, beneficiarul depune o cerere de finantare
(3) In cazul ajutoarelor acordate intreprinderilor mari, efectul stimulativ trebuie examinat de catre autoritatea care administreaza schema de ajutor de stat. In acest sens, aceasta verifica, inaintea acordarii ajutorului in cauza, in plus fata de indeplinirea conditiei prevazute la alin. (2), daca cererea de finantare si documentele insotitoare contin date suficiente, din care sa rezulte indeplinirea a cel putin unuia dintre urmatoarele criterii:
a) o crestere substantiala a dimensiunii proiectului/activitatii ca urmare a ajutorului;
b) o crestere substantiala a domeniului de aplicare al proiectului/activitatii ca urmare a ajutorului;
c) o crestere substantiala a valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a acordarii ajutorului;
d) o crestere substantiala a ritmului de finalizare a proiectului/activitatii in cauza
(4) In cazul ajutoarelor acordate pentru a compensa costurile suplimentare generate de incadrarea in munca a lucratorilor cu handicap, mentionate la art. 16, conditiile prevazute la alin. (2) si (3) se considera indeplinite in cazul respectarii conditiilor prevazute la art. 16 alin. (2) si (3)
(5) In ceea ce priveste ajutoarele pentru recrutarea lucratorilor defavorizati sub forma de subventii salariale si ajutoarele pentru incadrarea in munca a lucratorilor cu handicap sub forma de subventii salariale mentionate la art. 14 si 15, conditiile prevazute la alin. (2) si (3) se considera indeplinite in cazul in care ajutorul duce la o crestere neta a numarului de lucratori defavorizati/cu handicap incadrati in munca.
XI. Reguli privind cumulul ajutoarelor
Art. 18. - (1) Ajutoarele acordate conform prezentei scheme de ajutor de stat pot fi cumulate cu orice alt ajutor exceptat in temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, in masura in care aceste ajutoare vizeaza diferite costuri eligibile identificabile
(2) Pentru a stabili daca plafonul maxim al ajutorului si intensitatile maxime ale acestuia sunt respectate, este luata in considerare valoarea totala a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul subventionat, indiferent daca ajutorul respectiv este finantat din surse locale, regionale, nationale sau comunitare
(3) Ajutorul acordat in conformitate cu prezenta schema de ajutor de stat nu va fi cumulat cu niciun alt tip de ajutor exceptat in temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 sau cu ajutorul de minimis care indeplineste conditiile prevazute de Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1998/2006 din 15 decembrie 2006 privind aplicarea art. 87 si 88 din Tratat ajutoarelor de minimis sau cu orice alte fonduri comunitare legate de aceleasi costuri eligibile - care se suprapun partial sau integral - in cazul in care un astfel de cumul ar conduce la depasirea intensitatii maxime a ajutorului sau a valorii maxime aplicabile acestui ajutor in conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat
(4) Prin derogare de la prevederile alin. (3), ajutoarele in favoarea lucratorilor cu handicap, prevazute la art. 15 si 16, pot fi cumulate cu ajutoarele exceptate in temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 cu privire la aceleasi costuri eligibile care depasesc cel mai inalt prag aplicabil prevazut de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, cu conditia ca acest cumul sa nu conduca la o intensitate a ajutorului care sa depaseasca 100% din costurile relevante in orice perioada in care lucratorii in cauza sunt angajati.
XII. Modalitatea de implementare a schemei de ajutor de stat
Art. 19. - (1) Pentru a beneficia de ajutor in baza prezentei scheme de ajutor de stat, in conformitate cu Ghidul solicitantului, intreprinderile beneficiare trebuie sa inainteze o cerere de finantare administratorului schemei de ajutor de stat, inainte de a demara proiectul pentru care solicita finantarea
(2) Cererea de finantare va fi insotita de documente care sa contina:
a) date economico-financiare prin care sa se demonstreze ca beneficiarul nu este intreprindere in dificultate conform definitiei prevazute la art. 3 lit. s), precum si o declaratie pe propria raspundere in acest sens;
b) declaratie scrisa pe propria raspundere insotita, daca este cazul, de documente corespunzatoare, in vederea verificarii indeplinirii conditiilor prevazute la art. 8 alin. (3) lit. f);
c) sectorul/sectoarele in care se acorda ajutorul in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat;
d) activitatile si costurile eligibile aferente proiectului pentru care se solicita ajutor de stat;
e) informatii cu privire la cresterea neta a numarului de lucratori defavorizati sau cu handicap incadrati in munca drept urmare a acordarii ajutoarelor pentru recrutarea lucratorilor defavorizati si/sau a ajutoarelor pentru incadrarea in munca a lucratorilor cu handicap
(3) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitantii trebuie sa completeze modelul de declaratie cuprinzand informatii cu privire la calificarea unei intreprinderi ca IMM, prevazut in anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare
(4) Inainte de primirea ajutorului, intreprinderea beneficiara trebuie sa transmita administratorului schemei de ajutor de stat o declaratie pe propria raspundere cu privire la ajutoarele de stat si de minimis primite pentru aceleasi cheltuieli eligibile, in vederea verificarii de catre acesta a respectarii regulii privind cumulul ajutoarelor
(5) In cazul in care beneficiarul este eligibil pentru a primi o alocare specifica in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat si este selectat pentru finantare in urma procesului de evaluare si selectie, administratorul schemei de ajutor de stat ii comunica in scris cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat in baza acesteia
(6) Beneficiarul incheie cu administratorul schemei de ajutor de stat un contract de finantare
(7) In cazul in care beneficiarul nu este eligibil sa primeasca o alocare specifica in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, administratorul schemei de ajutor de stat ii comunica in scris acest lucru.
Art. 20 - Procedura de implementare si derulare a schemei de ajutor de stat se desfasoara dupa cum urmeaza:
a) lansarea schemei de ajutor de stat si a Ghidului solicitantului aferent;
b) primirea si inregistrarea cererilor de finantare si a documentelor-suport;
c) verificarea administrativa (verificarea conformitatii cererilor de finantare si a documentelor-suport) - numai cererile de finantare care trec de aceasta etapa vor putea face obiectul etapei urmatoare;
d) verificarea eligibilitatii solicitantului si proiectului (inclusiv efectul stimulativ) - numai cererile de finantare care trec de aceasta etapa vor putea face obiectul etapei urmatoare;
e) selectia cererilor de finantare;
f) intocmirea si semnarea contractelor de finantare;
g) depunerea cererii de prefinantare insotite de documentele justificative;
h) acordarea prefinantarii, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
i) depunerea cererilor de rambursare insotite de documentele justificative;
j) acordarea finantarii nerambursabile, dupa verificarea eligibilitatii cheltuielilor;
k) monitorizarea implementarii cererilor de finantare conform prevederilor contractelor de finantare.
XIII. Durata schemei de ajutor de stat
Art. 21. - Prezenta schema de ajutor de stat se aplica de la data lansarii pana la 31 decembrie 2013, in limita fondurilor alocate pentru aceasta, urmand ca platile sa fie efectuate pana la data de 31 decembrie 2015. XIV. Bugetul schemei de ajutor de stat
Art. 22. - Sursa de finantare pentru prezenta schema de ajutor de stat este Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013”, dupa cum urmeaza:
1. In cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 5.1 „Dezvoltarea si implementarea masurilor active de ocupare”, valoarea totala estimata a ajutorului de stat care va fi acordat in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe intreaga durata de aplicare a acesteia, este de aproximativ 108.000.000 lei (echivalent a 26.191.342 euro
2), defalcata dupa cum urmeaza: 2 Calculat la cursul inforeuro din luna iunie 2011 (1 euro = 4,1235 lei).
3Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007. Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 91%, restul de 9% fiind din contributia publica nationala.
2. In cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 5.2 „Promovarea sustenabilitatii pe termen lung a zonelor rurale in ceea ce priveste dezvoltarea resurselor umane si ocuparea fortei de munca”, valoarea totala estimata a ajutorului de stat care va fi acordat in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe intreaga durata de aplicare a acesteia, este de aproximativ 118.650.000 lei (echivalent a 28.774.100 euro
2), defalcata dupa cum urmeaza:
Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 85,94%, restul de 14,06% fiind din contributia publica nationala.
2Calculat la cursul inforeuro din luna iunie 2011 (1 euro = 4,1235 lei).
3 Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
XV. Efecte si beneficii
Art. 23. - Prin aplicarea prezentei scheme de ajutor de stat se vor obtine urmatoarele efecte si beneficii:
a) cresterea numarului lucratorilor defavorizati sau cu handicap care si-au gasit un loc de munca;
b) reducerea somajului de lunga durata;
c) facilitarea integrarii durabile pe piata muncii a lucratorilor cu handicap.
Art. 24. - (1) Numarul estimat de beneficiari de ajutor de stat este de 250 de intreprinderi, in cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 5.1 „Dezvoltarea si implementarea masurilor active de ocupare”
(2) Numarul estimat de beneficiari de ajutor de stat este de 270 de intreprinderi, in cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 5.2 „Promovarea sustenabilitatii pe termen lung a zonelor rurale in ceea ce priveste dezvoltarea resurselor umane si ocuparea fortei de munca”.
XVI. Reguli privind raportarea si monitorizarea ajutorului de stat
Art. 25. - Raportarea si monitorizarea ajutoarelor de stat acordate in baza prezentei scheme de ajutor de stat se va realiza in conformitate cu legislatia comunitara si cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat3.
Art. 26. - Furnizorul de ajutor de stat pastreaza evidenta detaliata a ajutoarelor acordate in baza prezentei scheme de ajutor de stat pe o durata de cel putin 10 ani de la data la care ultima alocare specifica a fost acordata in baza schemei de ajutor de stat. Aceasta evidenta trebuie sa contina toate informatiile necesare pentru a demonstra respectarea conditiilor de exceptare impuse de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, inclusiv informatii despre statutul oricarei intreprinderi al carei drept de a beneficia de ajutor sau de un bonus depinde de statutul sau de IMM, informatii privind efectul stimulativ al acordarii ajutorului si informatii care fac posibila stabilirea valorii exacte a costurilor eligibile.
Art. 27. - (1) Furnizorul de ajutor de stat are obligatia de a supraveghea permanent ajutoarele de stat acordate, aflate in derulare si de a dispune masurile care se impun in cazul incalcarii conditiilor impuse prin prezenta schema de ajutor de stat sau prin legislatia nationala ori comunitara aplicabila la momentul respectiv
(2) Furnizorul de ajutor de stat are obligatia de a transmite Consiliului Concurentei, in formatul si in termenul prevazute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele si informatiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel national
(3) In cazul in care exista indoieli serioase cu privire la datele transmise de catre furnizor, Consiliul Concurentei poate sa solicite date si informatii suplimentare si, dupa caz, sa faca verificari la fata locului
(4) In cazul in care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite Consiliului Concurentei valori estimative
(5) Erorile constatate de furnizor si corectiile legale, anulari, recalculari, recuperari, rambursari, se raporteaza Consiliului Concurentei pana la data de 31 martie a anului urmator anului de raportare.
Art. 28. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de stat va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurentei, in termen de 20 de zile lucratoare sau in termenul fixat in cerere, toate informatiile pe care Comisia Europeana le considera necesare pentru evaluarea respectarii prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august
2008.
Art. 29. - Administratorul prezentei scheme de ajutor de stat are obligatia de a pune la dispozitia furnizorului de ajutor de stat, in formatul si in termenul solicitat de acesta, toate datele si informatiile necesare in vederea indeplinirii procedurilor de raportare si monitorizare ce cad in sarcina furnizorului conform art. 25-28.
XVII. Dispozitii finale
Art. 30. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurentei o fisa de informatii referitoare la prezenta schema de ajutor de stat, in forma prevazuta in anexa III la Regulamentul nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, in vederea transmiterii catre Comisia Europeana, in termen de 20de zile lucratoare de la intrarea in vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat. Aceste informatii vor fi publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si pe pagina de internet a Comisiei Europene. Schema de ajutor de stat si Ghidul solicitantului se publica integral pe pagina de internet a furnizorului ajutorului de stat, http://www.fseromania.ro, precum si pe pagina de internet a administratorului schemei de ajutor de stat.
Comentarii articol (0)