Daca ti-au fost incalcate drepturile si libertatile prin acte sau fapte ale administratiei publice, poti depune o petitie la institutia Avocatului Poporului. Petitia este scutita de taxa de timbru, insa, pentru a fi inregistrata, nu trebuie sa fie anonima.
Institutia Avocatul Poporului este o structura institutionala creata prin Constitutia din 1991 si are ca scop
apararea drepturilor si libertatilor persoanelor fizice in raporturile acestora cu autoritatile administratiei publice si
ale regiilor autonome. In prezent, functia de Avocat al Poporului este ocupata de
Gheorghe Iancu. De asemenea, Avocatul Poporului mai are
patru adjuncti specializati pe domenii de activitate. Acestea includ
drepturile omului, egalitate de sanse intre barbati si femei, culte religioase si minoritati nationale, precum si
drepturile copilului, ale familiei, tinerilor, pensionarilor si persoanelor cu handicap. Celelalte domenii privesc
armata, justitia, politia, penitenciarele, dar si
proprietatea, munca, protectia sociala, impozitele si taxele.
Cine se poate adresa Avocatului Poporului
Potrivit Regulamentului de organizare si functionare a institutiei Avocatul Poporului, republicat in Monitorul Oficial nr. 758 din 27 octombrie 2011,
institutia isi exercita atributiile din oficiu sau la
cererea persoanelor fizice, indiferent de cetatenia, varsta, sexul, apartenenta politica sau convingerile religioase. Totodata, Avocatul Poporului poate primi
cereri si din partea societatilor comerciale, asociatiilor sau altor persoane juridice.
Atat
detinutii, cat si
persoanele arestate sau retinute pot adresa o
cerere Avocatului Poporului in situatia in care le-au fost lezate drepturile si libertatile. De asemenea, de acest drept beneficiaza si
minorii din centrele de reeducare, dar si
persoanele care indeplinesc indatoriri militare.
Petitiile adresate Avocatului Poporului sunt scutite de taxa de timbru. Cei care vor sa depuna o petitie trebuie sa o faca in termen de
cel mult un an de la data la care le-au fost incalcate drepturile si libertatile sau de la data la care au luat cunostinta de ele.
Pe langa petitii, persoanele lezate se pot adresa Avocatului Poporului prin serviciul de dispecerat sau, direct, in cadrul programului de audiente.
Audientele se acorda de personalul de specialitate, atat la sediul central, cat si la Birourile teritoriale ale institutiei Avocatul Poporului.
Petitionarii care solicita
audienta la un adjunct al Avocatului Poporului vor depune
o cerere referitoare la problemele reclamate, dupa care vor fi informati asupra datei la care adjunctul Avocatului Poporului le poate acorda audienta. Dupa acordarea audientei de catre personalul de specialitate, persoanele nemultumite pot solicita motivat
acordarea de audiente la adjunctul Avocatului Poporului specializat in problema sesizata.
Daca, dupa parcurgerea procedurii mentionate mai sus, petitionarii
solicita audienta la Avocatul Poporului, acestia vor fi indrumati sa formuleze in scris o cerere motivata, urmand ca Avocatul Poporului sa decida daca cererea este justificata si sa acorde, in cele din urma, audienta.
Ce petitii NU pot fi trimise Avocatului Poporului
Exista cateva
tipuri de petitii pe care institutia Avocatului Poporului nu le poate rezolva. Acestea includ actele emise de Camera Deputatilor, de Senat sau de Parlament, actele si faptele deputatilor si senatorilor, actele si faptele Presedintelui Romaniei, actele si faptele Curtii Constitutionale, precum si actele si faptele presedintelui Consiliului Legislativ. Nici actele si faptele autoritatii judecatoresti sau cele ale Guvernului (cu exceptia legilor si ordonantelor) nu pot fi rezolvate de Avocatul Poporului.
Ce trebuie sa cuprinda petitia pe care o adresezi Avocatului Poporului
Orice persoana care vrea sa se adreseze Avocatului Poporului trebuie sa depuna o
petitie ce cuprinde mai multe elemente, cum ar fi:
numele si domiciliul persoanei fizice lezate, drepturile si libertatile incalcate, autoritatea administrativa si functionarul public in cauza, precum
si
dovada intarzierii sau refuzului administratiei publice de a solutiona legal petitia.
Petitiile se adreseaza institutiei Avocatului Poporului in scris. Petitiile pot fi transmise prin posta, e-mail (va contine si datele de identificare ale petitionarului) sau fax. De asemenea, petitiile pot fi depuse manual sau prin mandatar (se vor mentiona si datele de identificare ale persoanei respective), la
Serviciul de registratura al institutiei sau al
birourilor teritoriale ale Avocatului Poporului.
Petitionarul isi poate prezenta
cererea oral sau prin serviciul dispecerat doar daca are motive bine intemeiate. In aceasta situatie, cererea va fi consemnata de persoana care asigura serviciul de audienta sau dispecerat.
Petitiile care au atasate si plicuri se depun la registratura unde, in aceeasi zi, sunt trecute in registrul general de intrare-iesire a corespondentei si primesc
numar si data de inregistrare, dupa care
se predau adjunctilor Avocatului Poporului. Adjunctii Avocatului Poporului
repartizeaza petitiile in functie de domeniul de activitate, pe baza de condica.
In situatia in care
obiectul unei petitii este de competenta a doua sau mai multe domenii de activitate, adjunctii Avocatului Poporului vor
desemna domeniul responsabil cu solutionarea petitiei, mentinandu-se totodata obligatia celorlalte domenii de a colabora. Predarea si primirea petitiilor se fac sub semnatura, prin condica, se mai precizeaza in regulamentul de functionare al institutiei.
Procedura de rezolvare a petitiei
Persoana care primeste petitia (titularul lucrarii) analizeaza si verifica daca petitionarul a mai adresat institutiei Avocatului Poporului si alte sesizari care au avut acelasi obiect. Titularul lucrarii propune etapele rezolvarii si proiectul de raspuns intr-o fisa a petitiei pe care o trimite pentru analiza si avizare adjunctului Avocatului Poporului care coordoneaza domeniul de activitate din care face parte.
In situatia in care petitia nu intra in obiectul de activitate al institutiei Avocatul Poporului, proiectul de raspuns se aproba si se semneaza de catre adjunctul Avocatului Poporului care coordoneaza domeniul de activitate.
Daca petitia intra in obiectul de activitate al institutiei, titularul lucrarii verifica daca sunt indeplinite cerintele prevazute de lege si, daca este cazul, solicita, cu aprobarea adjunctului Avocatului Poporului, informatii suplimentare, telefonic sau in scris, de la petitionar ori de la autoritatea vizata de petitie. Atunci cand este necesar, se poate solicita prezenta petitionarului. In acest caz se va deschide un dosar care va purta numarul de inregistrare al petitiei.
Daca este necesara si efectuarea unei anchete, ca urmare a cercetarilor realizate, titularul lucrarii face
propunerea de ancheta si o trimite spre avizare adjunctului Avocatului Poporului care coordoneaza domeniul de activitate din care face parte. Acesta aproba efectuarea anchetei si imputerniceste persoanele care o vor efectua.
Avocatul Poporului poate intrerupe efectuarea anchetei ori de cate ori constata ca petitia a fost solutionata amiabil sau ca au incetat temeiurile pentru care a fost dispusa. Incetarea procedurii se aduce la cunostinta petitionarului.
In cazul in care cercetarile si ancheta efectuata arata ca petitia persoanei lezate este intemeiata, institutia Avocatul Poporului va sesiza autoritatea administratiei publice care a incalcat drepturile petitionarului si ii va cere, in scris, sa reformeze sau sa revoce actul administrativ si sa repare prejudiciile produse, precum si sa repuna persoana lezata in situatia anterioara.
In cazul in care se constata incalcarea grava a drepturilor petitionarului sau ilegalitatea actului administrativ, Avocatul Poporului emite o recomandare adresata autoritatii administratiei publice care a incalcat drepturile respective sau a emis actul ilegal.
In situatia in care autoritatea administratiei publice in cauza isi insuseste recomandarea, Avocatul Poporului sau persoana desemnata de acesta aproba propunerea de inchidere a dosarului. In caz contrar, Avocatul Poporului va sesiza autoritatile ierarhic superioare.
De asemenea, in ambele cazuri rezultatele finale se aduc la cunostinta petitionarului.
Mai multe petitii, aceeasi problema
In cazul in care o persoana adreseaza mai multe petitii, pentru aceeasi problema, acestea vor fi conexate, iar petitionarul va primi un singur raspuns pentru toate petitiile pe care le-a trimis institutiei.
Petitiile prin care se revine fara a se aduce noi dovezi vor fi arhivate fara a fi transmis un raspuns petitionarului, potrivit institutiei.
Ce indatoriri are personalul institutiei Avocatului Poporului?
Potrivit regulamentului de functionare, personalul institutiei Avocatului Poporului „trebuie sa actioneze cu profesionalism, loialitate, corectitudine, promptitudine si sa isi perfectioneze permanent pregatirea profesionala.”
De asemenea, personalul institutiei are o serie de indatoriri, in ceea ce priveste relatia cu persoanele care adreseaza o petitie. Mai precis, angajatii Avocatului Poporului trebuie sa fie amabili si politicosi si sa se asigure ca petitiile sunt solutionate egal, fara privilegii sau discriminari. Totodata, ei au obligatia sa isi exercite atributiile numai in scopul prevazut de lege si sa nu fie influentati in conduita lor de interese personale sau interventii politice.
Angajatii institutiei Avocatului Poporul trebuie sa poarte ecuson si sa asigure accesul unei persoane la documentele de care este interesata.
____
Nota AvocatNet.ro: Formularul pentru depunerea unei petitii poate fi consultat in fisierul atasat.
Comentarii articol (35)