Codul de procedura fiscala, asa cum a fost modificat la inceputul lunii septembrie prin OG nr. 29/2011, stabileste ca un contribuabil poate fi inregistrat fiscal din oficiu, daca indeplineste conditiile de inregistrare fiscala, insa nu solicita singur acest lucru. Mai bine de trei luni mai tarziu de la momentul introducerii acestei prevederi, Agentia Nationala de Administrare Fiscala publica si procedura prin care ar urma sa se realizeze inregistrarea din oficiu. Va oferim in articolul de astazi toate detaliile.
OG nr. 29/2011, actul normativ care a modificat Codul de procedura fiscala, a completat, printre altele, art. 72 prin introducerea unui nou nou alineat, alineatul (8).
Conform acestuia, organele fiscale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pot sa inregistreze, din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale, un subiect de drept fiscal care nu si-a indeplinit obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii.
Dupa mai bine de trei luni, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat in dezbatere publica si proiectul de ordin ce aproba procedura prin care se va realiza inregistrarea din oficiu.
Astfel, conform proiectului, procedura de inregistrare fiscala din oficiu se aplica
persoanelor fizice, persoanelor juridice, entitatilor fara personalitate juridica, care au obligatia depunerii declaratiei de inregistrare fiscala, conform legii, precum si
sediilor secundare care au obligatia inregistrarii ca platitori de impozit pe venituri din salarii, conform legii.
Totusi, procedura
nu se aplica persoanelor fizice care detin cod numeric personal si sunt supuse impozitului pe venit.
Proiectul mai stabileste ca procedura va fi pusa in practica de catre compartimentul cu atributii in domeniul inregistrarii fiscale (compartiment de specialitate) din cadrul organului fiscal competent.
Prin organul fiscal competent se intelege cel:
a) in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal contribuabilul – in cazul contribuabililor care au domiciliu fiscal,
b) in a carui raza teritoriala se face constatarea actului sau faptului supus dispozitiilor legale fiscale – in cazul contribuabililor care nu au domiciliu fiscal,
c) in a carui raza teritoriala se afla sediul permanent – in cazul contribuabililor nerezidenti care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei prin sedii permanente,
d) in a carui raza teritoriala se afla sediul secundar - in cazul sediilor secundar care au obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii,
e) stabilit prin ordin al ministrului finantelor publice – pentru contribuabilii nerezidenti care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent
Inregistrarea din oficiu – cum se realizeaza
Inregistrarea fiscala, din oficiu, a contribuabililor se realizeaza de catre organul fiscal competent fie
pe baza constatarilor proprii, fie l
a cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale.
In cazul in care inregistrarea fiscala, din oficiu, se realizeaza pe baza constatarilor unor compartimente din cadrul organului fiscal competent sau pe cele ale organelor de inspectie fiscala, compartimentele respective sau organele de inspectie fiscala (dupa caz) trebuie sa transmita compartimentului de specialitate o solicitare motivata, insotita de copii de pe documentele care au stat la baza formularii solicitarii. Solicitarea se semneaza de conducatorul compartimentului solicitant sau, dupa caz, de coordonatorul organului de inspectie fiscala.
In mod similar, daca inregistrarea fiscala, din oficiu, se realizeaza la cererea altor autoritati care administreaza creante fiscale, aceste autoritati trebuie sa transmita organului fiscal competent o solicitare motivata, insotita de copii de pe documentele care au stat la baza formularii solicitarii. Solicitarea se semneaza de conducatorul autoritatii solicitante.
Potrivit proiectul ANAF, compartimentul cu atributii in domeniul inregistrarii fiscale trebuie sa transmita contribuabililor notificari. Atentie, insa, notificarile se emit numai in cazul in care inregistrarea fiscala, din oficiu, are la baza constatari proprii ale organelor de administrare fiscala sau solicitari ale altor organe care administreaza creante fiscale. In cazul in care inregistrarea fiscala, din oficiu, are la baza constatari ale organelor de inspectie fiscala sau hotarari judecatoresti definitive si irevocabile transmise de instantele judecatoresti, prin care se dispune inscrierea unor fapte in cazierul fiscal al persoanelor fizice nerezidente, neinregistrate fiscal in Romania,
notificarile nu trebuie emise.
Dupa ce primeste notificarea,
contribuabilul are posibilitatea de a sista procedura de inregistrare fiscala din oficiu daca depune declaratia de inregistrare fiscala ori prezinta organului fiscal competent documente din care sa rezulte ca nu are obligatia de a solicita inregistrarea fiscala.
Pentru sistarea procedurii, compartimentul de specialitate intocmeste un referat prin care propune sistarea procedurii de inregistrare, din oficiu, a contribuabilului, referta care se aproba de conducatorul organului fiscal competent.
"Sistarea procedurii de inregistrare, din oficiu, se aduce,de indata, la cunostinta contribuabilului", mai mentioneaza proiectul de ordin ANAF.
In schimb, daca, in urma notificarii, contribuabilul nu actioneaza in niciunul dintre modurile prezentate mai sus, compartimentul de specialitate, in baza datelor detinute,
va intocmi un referat prin care propune inregistrarea fiscala din oficiu, a contribuabilului respectiv.
Aceasta prevedere se aplica si contribuabililor care nu au fost deloc notificati. Asa cum precizam anterior, notificarile nu trebuie emise in cazul in care inregistrarea fiscala, din oficiu, are la baza constatari ale organelor de inspectie fiscala sau hotarari judecatoresti definitive si irevocabile transmise de instantele judecatoresti, prin care se dispune inscrierea unor fapte in cazierul fiscal al persoanelor fizice nerezidente, neinregistrate fiscal in Romania.
Acest referat care propune inregistrarea fiscala din oficiu trebuie apobat de conducatorul organului fiscal competent, iar daca acest lucru se intampla, compartimentul de specialitate emite
Decizia privind inregistrarea fiscala, din oficiu (modelul acestui document il gasiti in fisier atasat).
Decizia se intocmeste in doua exemplare, din care un exemplar se comunica contribuabilului, iar al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, odata cu documentele care au stat la baza inregistrarii fiscale, precum si actele administrative si procedurale emise de organul fiscal in aplicarea procedurii de inregistrare din oficiu.
"
Data inregistrarii, din oficiu, a contribuabilului este data comunicarii deciziei", precizeaza proiectul de act normativ publicat de ANAF.
Dupa comunicarea deciziei, compartimentul de specialitate
emite certificatul de inregistrare fiscala, pe care il comunica de asemenea contribuabilului.
Atentie! Conform prevederilor din proiect, odata cu inregistrarea contribuabilului,
se aplica si sanctiunile pentru nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiei de inregistrare fiscala, conform prevederilor legale in vigoare.
In situatia in care inregistrarea fiscala s-a realizat la solicitarea altei autoritati care administreaza creante fiscale, dupa comunicarea deciziei prinvind inregistrarea fiscala, din oficiu, compartimentul de specialitate comunica autoritatii solicitante codul de inregistrare fiscala atribuit respectivului contribuabil, precum si data inregistrarii fiscale.
Comentarii articol (5)