Codul de procedura fiscala stabileste la art. 72 ca orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal este obligata sa se inregistreze fiscal (primind un cod de identificare fiscala - CIF) prin depunerea unei declaratii de ingistrare fiscala. OG nr. 29/2011, actul normativ care a modificat Codul de procedura fiscala in septembrie 2011, a completat, printre altele, art. 72 si a introdus posibilitatea ca Fiscul sa inregistreze din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale acele persoane sau entitati care nu s-au achitat singure de aceasta obligatie.
Dupa aproximativ 9 luni de la acel moment, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat si actul normativ care pune in practica aceasta noutate. Este vorba despre Ordinul ANAF nr. 714/2012, publicat in Monitorul Oficial nr. 350, din 23 mai 2012, ce aproba procedura prin care se va realiza inregistrarea din oficiu.
Conform actului normativ procedura de inregistrare fiscala din oficiu se aplica persoanelor fizice, persoanelor juridice, entitatilor fara personalitate juridica, care au obligatia depunerii declaratiei de inregistrare fiscala, precum si sediilor secundare care au obligatia inregistrarii ca platitori de impozit pe venituri din salarii.
In schimb, procedura nu se aplica persoanelor fizice care detin cod numeric personal si sunt supuse impozitului pe venit.
Ordinul ANAF mai stabileste ca procedura va fi pusa in practica de catre compartimentul cu atributii in domeniul inregistrarii fiscale (compartiment de specialitate) din cadrul organului fiscal competent.
Prin organul fiscal competent se intelege cel:
a) in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal contribuabilul – in cazul contribuabililor care au domiciliu fiscal,
b) in a carui raza teritoriala se face constatarea actului sau faptului supus dispozitiilor legale fiscale – in cazul contribuabililor care nu au domiciliu fiscal,
c) in a carui raza teritoriala se afla sediul permanent – in cazul contribuabililor nerezidenti care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei prin sedii permanente,
d) in a carui raza teritoriala se afla sediul secundar - in cazul sediilor secundar care au obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii,
e) stabilit prin ordin al ministrului finantelor publice – pentru contribuabilii nerezidenti care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent
Inregistrarea din oficiu – cum se realizeaza
Inregistrarea fiscala, din oficiu, a contribuabililor se realizeaza de catre organul fiscal competent fie pe baza constatarilor proprii, fie la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale.
In cazul in care inregistrarea fiscala din oficiu se realizeaza pe baza constatarilor unor compartimente din cadrul organului fiscal competent sau pe cele ale organelor de inspectie fiscala, compartimentele respective sau organele de inspectie fiscala (dupa caz) trebuie sa transmita compartimentului de specialitate o solicitare motivata, insotita de copii de pe documentele care au stat la baza formularii solicitarii.
In mod similar, daca inregistrarea fiscala din oficiu se realizeaza la cererea altor autoritati care administreaza creante fiscale, aceste autoritati trebuie sa transmita organului fiscal competent o solicitare motivata, care sa cuprinda atat dovada ca persoana respectiva trebuie inregistrata fiscal, cat si datele ei de identificare. Aceste informatii sunt obligatorii, iar lipsa lor face ca ANAF sa respinga din start cererea de inregistrare fiscala a respectivului contribuabil.
Ordinul ANAF publicat prevede de asemenea ca Fiscul are obligatia sa ii notifice pe contribuabili ca vor fi inregistrati fiscal din oficiu. Atentie, insa, notificarile se emit numai in cazul in care inregistrarea fiscala din oficiu are la baza constatari proprii ale organelor de administrare fiscala sau solicitari ale altor organe care administreaza creante fiscale. In cazul in care inregistrarea fiscala, din oficiu, are la baza constatari ale organelor de inspectie fiscala, spre exemplu, notificarile nu trebuie emise.
Dupa ce primeste notificarea, contribuabilul are posibilitatea de a sista procedura de inregistrare fiscala din oficiu daca depune declaratia de inregistrare fiscala (astfel incat sa fie inregistrat pe baza propriei declaratii) ori prezinta organului fiscal competent documente din care sa rezulte ca nu are de fapt obligatia de a se inregistra.
In schimb, daca, in urma notificarii, contribuabilul nu actioneaza in niciunul dintre modurile prezentate mai sus, compartimentul de specialitate, in baza datelor detinute, va intocmi un referat prin care propune inregistrarea fiscala din oficiu a contribuabilului respectiv. In baza acestui referat, Fiscul va emite decizia de inregistrare fiscala din oficiu.
Inainte de a-i comunica si contribuabilului acest document, ANAF are obligatia de a mai verifica inca o data daca respectiva persoana nu a depus declaratia de inregistrare fiscala dupa ce termenul prevazut in notificare a expirat. In cazul in care contribuabilul a depus declaratia, procedura de inregistrare din oficiu se sisteaza din nou, ingistrarea realizandu-se pe baza declaratiei contribuabilului.
Daca contribuabilul nu depune declaratia de inregistrare fiscala, ANAF ii va transmite decizia de inregistrare fiscala din oficiu, iar in termen de doua zile de la comunicarea acestui document, va intocmi si certificatul de inregistrare fiscala pentru acel contribuabil, care ii va fi de asemenea trimis.
"Data inregistrarii, din oficiu, a contribuabilului este data comunicarii deciziei", precizeaza actul normativ.
Amenzi pentru cei care nu se inregistreaza fiscal din proprie initiativa
Ordinul ANAF mai arata ca, odata cu inregistrarea contribuabilului, Fiscul va aplica si sanctiunile pentru nedepunerea la timp a declaratiei de inregistrare fiscala.
Potrivit prevederilor legale, declaratia de inregistrare fiscala se depune in termen de 30 de zile de la:
- data infiintarii, in cazul persoanelor juridice, asocierilor ºi al altor entitati fara personalitate juridica;
- data eliberarii actului legal de functionare, data inceperii activitatii, data obtinerii primului venit sau dobandirii calitatii de angajator, dupa caz, in cazul persoanelor fizice.
Anmenda pentru nerespectarea acestor termene este cuprinsa intre 500 si 1.000 lei, pentru persoanele fizice, si intre 1.000 lei si 5.000 lei, pentru persoanele juridice.
Comentarii articol (3)