In acest sens, precizam ca, potrivit aceleiasi legi, termenul de “strain” desemneaza ambele categorii de cetateni iar acestia sunt beneficiari ai facilitatii mentionate (ca si angajatorii lor)1.
Sunt necesare unele conditii.
In primul rand, cetatenii UE si non – UE trebuie sa se afle in evidenta agentiei. Pentru aceasta, ei trebuie sa se inregistreze in vederea obtinerii unui loc de munca. O astfel de inregistrare este posibila numai daca anterior au mai fost incadrati in munca sau au realizat venituri in Romania, conform legii2.
Aceasta conditie de inregistrare diferentiaza cetatenii UE si non-UE de cei romani, fara a putea fi considerata discriminatorie.
Ca si ultimii, insa, cetatenii UE si non – UE, trebuie sa aiba minimum 16 ani, sa nu indeplineasca conditiile de pensionare, sa fie apti de munca, sa nu aiba loc de munca, sa nu realizeze venituri sau sa realizeze, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca – 500 lei3, sa fie disponibili sa inceapa lucrul in perioada imediat urmatoare inregistrarii4.
Deci, subventionare locurilor de munca este o forma de stimulare a angajatorilor pentru incadrarea somerilor - deopotriva romani, cetateni U.E. sau non-U.E. - atat indemnizati (beneficiari ai indemnizatiei de somaj si a masurilor de stimulare a ocuparii fortei de munca5), cat si neindemnizati (beneficiari numai ale acestora din urma). Calitatile la care ne-am referit nu sunt consacrate ca atare de Legea nr. 76/2002, insa am considerat ca se justifica din considerente de ordin practic6.
Categoriile de someri pentru care se poate realiza subventionarea locurilor de munca sunt, potrivit Legii nr. 76/2002, binecunoscutele persoane considerate defavorizate in sansa lor de a ocupa un loc de munca: absolventii unor institutii de invatamant cu sau fara handicap, persoanele in varsta de peste 45 de ani etc.7. Este vorba, deci, de o alta conditie ceruta pentru subventionarea locurilor de munca cetatenilor U.E. si non – U.E. in Romania.
In ceea ce priveste absolventii mentionati, precizam ca ei trebuie sa provina din cadrul sistemului national (roman) de invatamant8.
Subventionarea locurilor de munca consta intr-o suma egala cu9:
- valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii in munca - 500 lei - pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau ai scolilor de arte si meserii, somerii in varsta de peste 45 de ani sau somerii parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale, precum si pentru someri care in termen de 3 ani de la data angajarii indeplinesc conditiile pentru a solicita pensia anticipata partiala sau pensie pentru limita de varsta;
- 1,2 ori valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii in munca - 600 lei - pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant postliceal, precum si pentru absolventii de invatamant superior fara10 diploma sau diploma de licenta;
- 1,5 ori valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii in munca - 750 lei - pentru absolventii de invatamant superior cu diploma sau diploma de licenta.
- este de 12 luni pentru incadrarea absolventilor unor institutii de invatamant care nu fac parte din randul persoanelor cu handicap, persoanelor in varsta de peste 45 de ani, persoanelor care sunt parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale, persoanelor cu handicap si persoanelor invalide de gradul III12;
- este de 18 luni pentru incadrarea absolventilor unor institutii de invatamant care fac parte din randul persoanelor cu handicap13;
- este egala cu durata raporturilor de munca in cazul incadrarii persoanelor care in termen de 3 ani de la aceasta data indeplinesc conditiile pentru a solicita pensia anticipata partiala sau pensie pentru limita de varsta14.
NOTE:
_
1A se vedea art. 16 lit. e din Legea nr. 76/2002.
2 A se vedea art. 16 lit. e coroborat cu art. 5 pct. IV1 din Legea nr. 76/2002.
3 Valoarea indicatorului social de referinta este, potrivit art. 331 din Legea nr. 76/2002, de 500 lei.
4 A se vedea art. 5 pct. IV din Legea nr. 76/2002.
5 Potrivit art. 5 pct. VIII din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, “masuri de stimulare a ocuparii fortei de munca” sunt “acele masuri care au ca scop sprijinirea persoanelor in cautarea unui loc de munca si, in mod deosebit, a somerilor pentru a dobandi statutul de persoana ocupata”.
6 In legatura cu aceste calitati, a se vedea Ana Stefanescu, Somer indemnizat versus somer neindemnizat la angajarea cu subventie, pe www.Avocatnet.ro
7 A se vedea art. 80 alin. 1-2, art. 85 alin. 1, art. 85 alin. 2 din Legea nr. 76/2002, art. 77 alin. 2 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
8 A se vedea art. 52 alin. 4 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002.
9 A se vedea art. 80 alin. 1, respectiv art. 85 alin. 1 si alin. 5 din Legea nr. 76/2002.
10 A se vedea art. 511 alin. 1 din Norma metodologica de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 174/2002 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 181 din 18 martie 2002, modificata si completata ulterior).
11 Evident, agajatorilor le revin si obligatii corelative; acestea sunt reglementate de Legea nr. 76/2002.
12 A se vedea art. 80 alin. 1 si art. 85 alin. 1- 2 si alin. 5 din Legea nr. 76/2002, art. 77 alin. 2 si art. 84 lit. d) din Legea nr. 448/2006.
13 A se vedea art. 80 alin. 2 din Legea nr. 76/2002.
14 A se vedea art. 85 alin. 6 din Legea nr. 76/2002.