Dupa cum se stie, subventionarea locurilor de munca reprezinta una dintre masurile de stimulare a angajatorilor pentru incadrarea in munca a somerilor. Din categoria angajatorilor care beneficiaza de asemenea subventii nu au fost, inca, exclusi angajatorii din administratia publica.
Consideram criticabila o asemenea viziune a legiuitorului roman mai ales in conditiile blocarii posturilor din administratia publica. Ne propunem sa dezvoltam aceasta problema in cele ce urmeaza.
2. Posibilitatile oferite de actualul cadru legislativ
Potrivit art. 77 lit. a) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, subventionarea locurilor de munca constituie una dintre modalitatile de stimulare a angajatorilor pentru incadrarea in munca a somerilor.
Angajatorul este definit de actul normativ mentionat ca fiind „persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii” (art. 5 pct. I).
Ca atare, angajatorii persoane juridice din administratia publica pot beneficia, si chiar beneficiaza in practica, de asemenea facilitati.
Subventionarea locurilor de munca, in speta, poate privi:
- somerii absolventi (art. 80 alin. 1 din Legea nr. 76/2002);
- somerii in varsta de peste 45 de ani sau somerii parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale (art. 85 alin. 1 din Legea nr. 76/2002);
- somerii care in termen de 3 ani de la data angajarii indeplinesc, conform legii, conditiile pentru a solicita pensia anticipata partiala sau de acordare a pensiei pentru limita de varsta (art. 85 alin. 5 din Legea nr. 76/2002);
- somerii persoane cu handicap (art. 85 alin. 2 din Legea nr. 76/2002);
- somerii persoane invalide de gradul III (art. 77 alin. 2 si art. 84 lit. d) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata);
a) este in cautarea unui loc de munca de la varsta de minimum 16 ani si pana la indeplinirea conditiilor de pensionare;
b) starea de sanatate si capacitatile fizice si psihice o fac apta pentru prestarea unei munci;
c) nu are loc de munca, nu realizeaza venituri sau realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca, in vigoare (in prezent aceasta este de 500 lei);
d) este disponibila sa inceapa lucrul in perioada imediat urmatoare, daca s-ar gasi un loc de munca” (art. 5 pct. IV).
Acesti someri, pentru a fi incadrati de angajator cu facilitatile amintite trebuie sa se inregistreze la agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta (art. 5 pct. IV). Ei nu trebuie sa fie, in mod necesar, beneficiari ai indemnizatiei de somaj. Practic, o persoana poate cumula calitatile de „somer” si salariat/functionar public in aceeasi zi (desigur, pierzand cea dintai calitate prin dobandirea ultimei) iar angajatorul sau din administratia publica primeste subventie pentru incadrare.
Aceasta consta in:
- o suma egala cu valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau ai scolilor de arte si meserii;
- o suma egala cu de 1,2 ori valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant postliceal;
- o suma egala cu de 1,5 ori valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant superior;
- o suma egala cu valoarea indicatorului social de referinta in vigoare pentru somerii in varsta de peste 45 de ani sau somerii parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale, precum si pentru someri care in termen de 3 ani de la data angajarii indeplinesc, conform legii, conditiile pentru a solicita pensia anticipata partiala sau de acordare a pensiei pentru limita de varsta.
3. Propunerea inlaturarii „descurajarii” incadrarilor prin stimulente financiare
Scopul subventionarii locurilor de munca pentru angajatorii din administratia publica, acela de a-i stimula financiar sa angajeze someri (care, asa cum am aratat, pot avea aceasta calitate o singura zi), apare cel putin hilar in conditiile in care, in acest sector, de cativa ani buni, cu mici exceptii, ocuparea posturilor este blocata pentru realizarea economiilor. Adica se descurajeaza incadrarile tocmai prin stimulente financiare!
Iata de ce, de lege ferenda, se impune inlaturarea acestui nonsens legislativ macar in perioada prelungirii crizei economice, ca sa nu mai vorbim de faptul ca fondurile respective ar trebui directionate, exclusiv, catre sectorul privat pentru ca, in adevaratul sens al cuvantului, angajatorii suporta riscul afacerii.
Nota: Pana la 31 decembrie 2011, a fost prelungita, cu unele exceptii, suspendarea ocuparii prin concurs sau examen a posturilor vacante din institutiile si autoritatile publice (a se vedea art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2010 privind unele masuri financiar-bugetare (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 846 din 16 decembrie 2010).