Intr-un prim articol, publicat pe AvocatNet.ro, am analizat tratamentul contabil si fiscal al premiilor acordate in cadrul unui concurs, iar in articolul care urmeaza ne vom referi la implicatiile juridice pe care le are organizarea unui astfel concurs.
Cadrul legal care stabileste procedura de organizare a concursurilor (sau loteriilor publicitare, asa cum sunt numite in lege) este reglementat prin Ordonanta de Guvern 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata. Loteria publicitara este definita in lege ca acea practica de promovare a produselor/serviciilor unei companii, care stimuleaza participantii prin posibilitatea unui castig prin tragere la sorti. Aceste loterii sunt permise prin lege numai in conditiile in care participantilor nu le este impusa nicio cheltuiala directa sau indirecta, suplimentara achizitionarii produsului / serviciului (excluzand cheltuielile efectuate de catre participanti pentru a participa la loteria publicitara, cum ar fi efectele si serviciile postale sau tarifele telefonice normale).
Reguli de procedura - regulamentul de concurs si procesele verbale
Pentru a asigura o transparenta cat mai mare respectivelor concursuri sau loterii, legea obliga organizatorii sa redacteze un regulament de desfasurare a loteriei, care sa fie disponibil in mod gratuit oricarui solicitant.
Regulamentul de concurs trebuie sa contina in mod obligatoriu mentiunea ca organizatorul loteriei publicitare este obligat sa faca publice numele castigatorilor si castigurile acordate. Aceasta este singura informatie pe care legea o cere ca si prevedere obligatorie a regulamentului. Cu toate acestea, ar fi indicat ca regulamentul sa contina si urmatoarele informatii:
- organizatorul campaniei
- temeiul legal
- durata campaniei
- conditii de participare (eventuale restrictionari de participare a rudelor/afiliatilor persoanelor implicate in campanie)
- modalitati de desfasurare (prezentarea propriu-zisa a campaniei)
- premiile acordate
- modalitatea de desemnare a castigatorilor si acordarea premiilor
- taxe si impozite
- litigii
In schimb, anuntul de prezentare a loteriei trebuie sa contina in mod obligatoriu natura, numarul si valoarea comerciala castigurilor puse in joc, precum si urmatoarea mentiune: "regulamentul de participare/desfasurare este disponibil in mod gratuit oricarui solicitant". In acest scop se mentioneaza si adresa sau numarul de telefon la care solicitarea poate fi transmisa.
Regulamentul sau orice alt document in baza caruia urmeaza sa se desfasoare loteria publicitara trebuie sa fie autentificat de un notar public inainte de inceperea tragerii la sorti. Autentificarea la notar presupune prezentarea regulamentului in minimum 2 (doua) exemplare, in fata unui notar public care il va autentifica. Desi in general nu se solicita si alte documente, exista posibilitatea ca, in subsidiar, anumiti notari sa mai solicite si alte informatii. Taxele pentru aceasta procedura constau in onorariul notarului, care poate varia, incadrandu-se insa in grila de preturi a notarilor, valabila in anul respectiv.
Pentru a verifica desfasurarea corecta a loteriei publicitare respective, autoritatile interesate (reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Ministerului Economiei si Finantelor si Ministerului Internelor si Reformei Administrative) pot solicita si ele un exemplar al regulamentului si al anuntului de prezentare al loteriei adresat publicului, dar aceasta este doar o posibilitate / o optiune a autoritatii si nu implica o obligatie a societatii care organizeaza o loterie publicitara de a transmite aceste documente autoritatilor. In cazul in care autoritatile solicita aceste documente, organizatorii trebuie sa transmita informatiile in termen de 5 (cinci) zile doar la cerere.
Dupa autentificare, in scopul prevenirii desfasurarii unor jocuri de noroc deghizate, organizatorul va depune un exemplar al regulamentului si/sau al documentului autentificat, dupa caz, la Directia generala de administrare a veniturilor publice si a monopolurilor din Ministerul Finantelor Publice, pana la data inceperii loteriei publicitare. Transmiterea unui exemplar al regulamentului autentificat catre Directia mentionata anterior este obligatorie si se va face inainte de data inceperii loteriei publicitare.
Pe langa regulamentul de concurs, o alta obligatie a organizatorului de loterii de publicitare este redactarea de procese verbale la acordarea premiilor. Acestea trebuie semnate atat de castigatori, cat si de reprezentantul oraganizatorului, astfel incat sa ramana cate un exemplar pentru fiecare castigator si un exemplar pentru compania care a organizat concursul / loteria.
Nu sunt asimilate loteriei publicitare, si prin urmare nu au aceleasi reguli de procedura, concursurile in cadrul carora premiile sunt castigate exclusiv datorita abilitatii, cunostintelor si perspicacitatii participantilor, castigatorul fiind desemnat in functie de valoarea prestatiei sale. De asemenea, nu este considerata loterie publicitara, ci practica comerciala permisa, alocarea de premii in mod aleator, inainte de oferirea la vanzare a produselor/serviciilor si atribuirea castigurilor la achizitionarea produselor / serviciilor, chiar daca intrarea in posesie a premiilor are loc la o data ulterioara.
Impozitarea veniturilor din castigurile obtinute din loterii publicitare
La nivelul persoanelor fizice care beneficiaza de astfel de premii, Codul Fiscal si Normele metodologice de aplicare ale Codului Fiscal includ veniturile sub forma de premii obtinute ca urmare a practicilor comerciale privind promovarea produselor/serviciilor prin publicitate (potrivit legii) in categoria «venituri din premii».
Veniturile din premii se impoziteaza cu o cota de 16% aplicabila venitului net, acesta fiind determinat ca diferenta dintre venitul brut (valoarea premiului obtinut) si o suma neimpozabila de 600 lei. Impozitul aferent veniturilor din premii este un impozit cu retinere la sursa, platitorul de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului. Impozitul se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.