Ordinul Ministerului Finantelor Publice nr. 418/ 2012 pentru aprobarea conditiilor privind distrugerea in antrepozitul fiscal a produselor accizabile care nu au fost eliberate pentru consum a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 234, din 6 aprilie 2012.
Tinand cont de prevederile pct. 73 alin. (6) de la titlul VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, avand in vedere prevederile art. 206^7 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Distrugerea de produse accizabile intr-un antrepozit fiscal nu se considera eliberare pentru consum atunci cand se datoreaza unor cauze fortuite sau de forta majora ori atunci cand produsele accizabile nu mai indeplinesc conditiile legale de comercializare.
Art. 2. -
(1) Distrugerea este datorata unui caz fortuit atunci cand aceasta este rezultatul unui eveniment care nu putea fi prevazut si nici impiedicat de catre cel care ar fi fost chemat sa raspunda daca evenimentul nu s-ar fi produs
(2) Constituie cazuri fortuite: fenomene ale naturii, defectiuni tehnice neprevazute, deteriorarea utilajelor de productie, utilizarea in cadrul procesului de fabricatie a unor componente (materie prima si/sau materiale auxiliare) cu vicii ascunse sau actiunea neprevazuta ori imprudenta a unei persoane
(3) Pentru ca o situatie sa fie considerata un caz fortuit trebuie sa fie indeplinite urmatoarele conditii:
a) rezultatul pericolelor sa fie consecinta unei interventii straine de vointa antrepozitarului autorizat; relativa, de a prevedea interventia imprejurarii care a determinat producerea rezultatului.
Art. 3. -
(1) Distrugerea este datorata unei cauze de forta majora atunci cand aceasta este rezultatul unui eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil si inevitabil
(2) Se considera distrugere din cauze de forta majora:
a) distrugerea produselor situate in zone pentru care s-a instituit potrivit legii stare de urgenta, antrepozitarii autorizati fiind obligati in aceasta situatie sa respecte si sa aplice prevederile legale speciale si masurile dispuse de autoritatile competente;
b) distrugerile cauzate de accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale ori economice, conjuncturi externe si in caz de razboi. Fenomenele sociale sau economice, conjuncturile externe si de razboi sunt cele prevazute de Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) distrugerile cauzate de situatii conflictuale violente, de greve, de explozii, de interventii asupra cailor de comunicatii si de acces, de intreruperi de alimentare cu combustibili sau cu materii prime necesare procesului de productie si/sau fabricatie, de fenomene meteorologice grave si/sau de mare intensitate, de catastrofe naturale (cutremure, seceta, inundatii, furtuni), precum si distrugerile cauzate de orice alte imprejurari externe cu caracter exceptional, straine de vointa antrepozitarului, imprevizibile si imposibil a fi rezolvate.
Art. 4. - Prin neindeplinirea conditiilor de comercializare, care atrage distrugerea produselor accizabile intr-un antrepozit fiscal, se intelege:
a) incalcarea oricarei dispozitii legale privind productia sau comercializarea produsului respectiv continute de legislatia specifica din domeniile protectiei consumatorilor, protectiei sanatatii, protectiei mediului, conformitatii produselor sau din altele similare;
b) situatia in care produsele nu sunt conforme specificatiilor (tehnice) de produs si/sau conditiilor de calitate: termen de valabilitate, parametri de calitate fizici, chimici sau vizuali si altele asemenea, iar acestea sunt declarate de catre antrepozitarul autorizat ca nefiind conforme eliberarii pentru consum.
Art. 5. -
(1) Pentru ca distrugerea produselor accizabile in antrepozitul fiscal sa nu fie considerata eliberare pentru consum, antrepozitarul autorizat care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 2-4 trebuie ca inainte de efectuarea operatiunii de distrugere sa solicite aprobarea autoritatii vamale teritoriale in raza careia isi desfasoara activitatea
(2) Cererea de aprobare a distrugerii produselor accizabile va fi insotita de o documentatie care va cuprinde:
a) un memoriu in care sa justifice cauzele si cantitatile de produse accizabile care fac obiectul distrugerii in antrepozitul fiscal;
b) dovada interventiei cazului fortuit sau cauzei de forta majora ori documentele justificative care confirma cauzele care determina distrugerea produselor accizabile in antrepozitul fiscal: rapoarte de evaluare a produselor sau rapoarte de evaluare a produsului si/sau materiei prime ori materialelor auxiliare, emise de un laborator acreditat, procese-verbale de certificare a calitatii, procese-verbale de constatare a neconformitatii produsului, precum si orice alte documente, dupa caz
(3) Cererea si documentatia vor fi depuse la autoritatea vamala teritoriala dupa cum urmeaza:
a) in termen de cel mult 60 de zile de la data producerii evenimentului, in situatia interventiei unui caz fortuit sau unei cauze de forta majora;
b) in termen de cel mult 30 de zile de la data constatarii neindeplinirii conditiilor de comercializare
(4) Autoritatea vamala teritoriala prevazuta la alin. (1) va analiza documentatia depusa de antrepozitarul autorizat si va decide asupra incadrarii operatiunii de distrugere ca nefiind eliberare pentru consum, in termen de 15 zile de la data primirii documentatiei
(5) Decizia motivata a autoritatii vamale teritoriale va fi comunicata antrepozitarului autorizat in termen de maximum 5 zile de la data luarii deciziei
(6) Operatiunea de distrugere se va efectua in termen de maximum 45 de zile de la data primirii deciziei de aprobare, sub supravegherea reprezentantului autoritatii vamale teritoriale
(7) Daca operatiunea de distrugere nu are loc in intervalul celor 45 de zile si in prezenta reprezentantului autoritatii vamale teritoriale, decizia de aprobare isi pierde valabilitatea, iar distrugerea produselor accizabile dupa acest termen-limita sau altfel decat este prevazut la alin. (6) va fi considerata eliberare pentru consum. In aceasta situatie, accizele devin exigibile la momentul distrugerii produselor accizabile, iar termenul de plata al accizelor este cel prevazut la art. 206^51 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
(8) In cazul produselor accizabile marcate cu timbre sau banderole ce urmeaza a fi distruse, seriile si numerele aferente marcajelor vor fi mentionate distinct in procesul-verbal ce se va incheia la momentul desfasurarii operatiunii de distrugere
(9) Contravaloarea marcajelor aferente produselor accizabile distruse nu se suporta din valoarea accizelor datorate bugetului de stat.
Art. 6. - Distrugerea poate consta intr-o distrugere totala a produselor accizabile sau intr-o distrugere partiala, cu recuperarea materiilor prime ori a materialelor auxiliare, in functie de cauzele care au generat-o.
Art. 7. - Autoritatile vamale teritoriale prevazute la art. 5 vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 8. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 918/2007 pentru aprobarea conditiilor privind distrugerea in antrepozitul fiscal a produselor accizabile care nu au fost eliberate pentru consum, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 589 din 27 august 2007.
Art. 9. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice, Bogdan Alexandru Dragoi
Bucuresti, 29 martie 2012.
Nr. 418.
Comentarii articol (0)