Potrivit acestei decizii, Romania este autorizata sa limiteze la 50% dreptul de deducere a TVA aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inclusiv a inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a TVA aferente cheltuielilor legate de vehiculele respective, in cazul in care vehiculul nu este utilizat exclusiv in scopuri profesionale.
Pentru a putea fi aplicate, era necesar ca noile prevederi sa fie transpuse in legislatia fiscala autohtona.
Cum au fost transpuse prevederile in Codul fiscal
Potrivit ordonantei de urgenta prin care s-a modificat Codul fiscal (in forma lansata in dezbatere publica), se limiteaza la 50% dreptul de deducere a TVA aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a TVA aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.
"Concret, decizia Consiliului UE permite Romaniei ca, de la data introducerii acestor prevederi in Codul Fiscal, sa limiteze dreptul de deducere a TVA la 50% si pentru vehiculele procurate in baza unui contract de leasing si/sau inchiriere. De asemenea, limitarea se va putea extinde la nivelul tuturor cheltuielilor efectuate in legatura cu aceste vehicule, spre exemplu cheltuieli de intretinere si mentenanta", a explicat saptamana trecuta, pentru AvocatNet.ro, Adina Vizoli, Senior Tax Manager in cadrul NNDKP Consultanta Fiscala.
Ordonanta de urgenta publicata de Finante mai stabileste ca limitarea deducerii TVA la 50% nu se aplica pentru:
- vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
- vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
- vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
- vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
- vehiculele utilizate pentru inchiriere sau leasing;
- vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.
De asemenea, limitarea deducerii la 50% nu se aplica nici in cazul vehiculelor rutiere motorizate avand o masa totala maxima autorizata care depaseste 3 500 kg sau mai mult de noua scaune, inclusiv scaunul soferului.
"Concret, conform deciziei Consiliului UE se mentine excluderea limitarii pentru vehiculele utilizate pentru tipurile de activitati specific prevazute dar, se introduce posibilitatea de a exclude de la limitare vehiculele care sunt utilizate exclusiv in scopuri profesionale, in functie de activitatea economica desfasurata de fiecare agent economic", subliniaza Adina Vizoli.
Potrivit lui Vlad Boeriu, Manager, Deloitte Tax, noile prevederi pot creste costul companiilor cu TVA pentru ca, pana in prezent, multe firme au preferat achizitia de autovehicule in leasing in detrimentul achizitiei integrale, special pentru a deduce TVA-ul integral.
In momentul de fata, spre deosebire de achizitia integrala a unui autoturism, pentru care companiile au drept de deducere doar pentru 50% din TVA aferenta, pentru achizitiile in leasing firmele isi deduc TVA pentru intreaga suma (respectiv TVA aferenta ratelor lunare de leasing), mai putin valoarea reziduala platita la final.
"Daca aceasta restrictie (limitarea deducerii la 50% - n.red) va deveni aplicabila prin modificarea Codului Fiscal, achizitia in leasing a unui autoturism nu va mai reprezenta un avantaj din punct de vedere al TVA pentru companiile beneficiare, acestea inregistrand un cost suplimentar de 50% cu TVA nedeductibil", explica Vlad Boeriu.
Managerul Deloitte Tax mai arata ca aceasta limitare a dreptului de deducere al TVA nu va afecta cheltuielile companiilor de leasing in legatura cu autoturismele achizitionate pentru a fi revandute sau intretinerea parcului auto detinut de acestea.
"Cu toate acestea, vanzarile companiilor de leasing pot fi afectate de interesul mai scazut al cumparatorilor, tocmai datorita acestor restrictii de deductibilitate", este de parere specialistul.
Mai mult, potrivit lui Boeriu, in ceea ce priveste contractele de leasing in derulare, societatile beneficiare se afla in situatia de a nu mai putea sa deduca in totalitate TVA aferenta ratelor de leasing pentru autoturismele deja contractate si astfel sa conduca la decizia de renuntare la aceste contracte.
Noile reguli stabilite de Guvern in ceea ce priveste TVA la vehiculele in leasing nu se aplica inca, fiind nevoie de publicarea OUG in Monitorul Oficial.
ATENTIE! Modificarile la Codul fiscal sunt prezentate pe baza proiectului de OUG lansat in dezbatere publica de Ministerul Finantelor. Nu este exclus ca, in forma adoptata de Executiv, ordonanta de urgenta sa mai fi suferit anumite modificari.
AvocatNet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (27)