Scris de Mircea Chira
Trainer Extreme Training
www.traininguri.ro
Carisma reprezintă o combinație de atitudine, inteligență, cunoaștere, temperament, cultură, preferințe, gândire, energie, experiență, cu alte cuvinte, întregul tău mod de a fi. Carisma mai este definită ca fiind o abilitate specială de a influența oamenii și de a genera devotament.
Un vorbitor carismatic are abilitatea, utilizându-și toate calitățile pe care le deține, să realizeze un impact puternic, memorabil și de durată asupra celor cărora le vorbește. El își influențează ascultătorii emoțional, fizic, intelectual și comportamental. Influențează gândurile și modul de a gândi și de a privi lucrurile, schimbă perspective și atitudini.
Există un mit care spune că a fi carismatic este un har cu care te naști, har pe care îl au doar anumiți oameni de excepție. Acest lucru nu este adevărat în totalitate. Pot fi calități înnăscute, dar pot fi și dobândite, este adevărat, puțin mai greu și în timp, dar se pot dobândi.
Efectul carismatic poate fi învățat. Este vorba despre cum îți poți folosi abilitatea naturală de a face o impresie puternică. Impactul tău personal este efectul tău carismatic.
De obicei, când vorbim de carismă ne ducem cu gândul la o figură istorică, o celebritate, un star, un lider puternic, politician de marcă, geniu militar, lider spiritual și religios. Ne este comod să spunem “carisma este ceva imposibil de atins și este rezervată doar anumitor oameni care sunt predestinați să fie admirați, să fie invidiați sau să inspire teama”. Iar unii chiar ajung să creadă că efectul carismatic este ceva imposibil de atins și astfel, renunță să își construiască propria carismă.
Între carismă și bine nu putem pune semnul egal. Carismă și binele nu coincid întotdeauna și asta o putem vedea studiind liderii carismatici cum ar fi Ghandi, Nelson Mandela sau Maica Theresa, sau alți lideri la fel de carismatici cum au fost Hitler, Stalin, Mao, care ar fi versiunea negativă a efectului carismatic.
Carisma te ajută să ai impact asupra celorlalți, să îi influențezi. Îți ofer șapte indicii care îți arată că ar trebui să îți reanalizezi efectul carismatic:
- Simți că publicul tău nu te ascultă cu adevărat;
- Ți-e teamă sau te simți inconfortabil când urmează să faci o prezentare;
- Publicul tau este agitat, nu se uită la tine și te întrerupe des atunci când vorbești;
- Simți că ai impact asupra ascultătorilor, dar nu este cel pe care îl dorești;
- Ți-e greu să îi faci să coopereze;
- Nu te simți comfortabil să privești ascultătorii in ochi;
- Ți-e greu să iei decizii și ai multe îndoieli.
La ce ajută să ai carismă?
Ce gândesc ceilalți despre ține, ce crede publicul tău despre tine are o mare importanță, nu numai ca vorbitor public ci și în viața ta de zi cu zi. Modul cum ești privit îți poate afecta, influența orice fel de relație, atât de afaceri cât și socială. carisma te ajută să ai succes în relațiile cu ceilalți oameni, să ai succes în față ascultătorilor tăi cărora le poți câștiga bunăvoința și acordul, încrederea și admirația.
Cum să îți dezvolți carisma?
1. ÎN PRIMUL RÂND, TREBUIE SĂ AI UN SCOP, tu ca persoană. Să știi ce vrei, ce dorești, să realizezi și unde vrei să ajungi, să fi interesat și atras de interacțiunea cu ceilalți, să înveți de la ei, dar să fi tu însuți. Scopul se află la baza construcției tale carismatice și ar fi bine să începi cu conștientizarea de sine. Adică să știi cine ești tu, ce reprezinți, ce efect ai tu asupra celorlalți, care este efectul pe care ceilalți îl au asupra ta.
Nu poți avea un efect carismatic asupra celorlalți până când tu nu reușești să te vezi dinafară, să te analizezi cât mai obiectiv, să îți analizezi toate trăsăturile, atât cele pozitive cât, mai ales, cele negative. Să poți să accepți evaluări pe care ți le fac alte persoane fără să te deranjeze și să te simți jignit, să faci față unor observații negative în ceea ce privește persoană ta.
Sporirea conștiintei de sine, a încrederii în tine te ajută să fi capabil să vorbești deschis și natural despre emoțiile tale. Nu te vei mai transforma în victimă și nici în acuzator și nu vei mai avea nevoie să porți “masca”. Sunt vorbitori care își pun o mască, nu dau voie sau, mai bine zis, încearcă să nu dea voie publicului să vadă persoana reală din spatele ei, le este frică de ceea ce ar putea oamenii să vadă la ei. Să luăm un exemplu simplu: când cineva afirmă că are totul sub control, dar realitatea și non-verbalul o trădează, arată că nu este deloc așa, ea poartă o masca.
Când vrei să îți verifici efectul carismatic, nu te baza doar pe propriile percepții despre tine, ci întreabă, investighează, vezi cum ești perceput de către ascultători, de ceilalți. Acesta este adevăratul tău efect carismatic, nu cel pe care crezi tu că îl ai.
Nu există un singur mod, o rețetă, o cale unică de a-ți dezvolta efectul carismatic. Un efect carismatic autentic provine din combinarea mai multor elemente de comportament, trăsături, atitudini. Pe unele le-am prezentat deja, iar pe celelalte le voi prezenta în continuare.
2. CLARITATE SI FLUENȚĂ
O modalitate de a-ți dezvolta carisma este claritatea, fluența și congruența ta ca vorbitor. Vorbitorii carismatici au tot timpul cuvintele la ei, se exprimă cu claritate, sunt pricepuți în a mânui cuvintele. Mai departe, vei găsi o serie de metode la care poți apela pentru a-ți spori efectul carismatic.
Este necesar să vorbești cu ușurință, să poți explica idei complicate într-un mod simplu, să dai viață cuvintelor tale și să fi convingător. Să vorbești atât de clar încât să poți fi auzit și înțeles de către toți. Modul în care folosești limbajul verbal și non-verbal le oferă ascultătorilor indicii instantaneu despre cât de educat, de congruent și competent ești. A fi congruent înseamnă că ceea ce spui asta faci, ce vorbești asta exprimi.
Aș putea cita aici zeci de studii ce arată legatura directă dintre succes și exprimarea clară, fluentă și un vocabular vast.
Nu este suficient să ai un vocabular vast și bogat, ci trebuie să apelezi la el tot timpul, să îl folosești. Mulți oameni au un vocabular vast, dar nu folosesc decât o mică parte din cuvinte. Și atunci cu ce folos?
3. FĂRĂ CUVINTE DE UMPLUTURĂ
IÎncearcă să vorbești fără repetiții și ezitări. Evită acele cuvinte de umplutura: „aaa, îîî, ihhh, ăăă, ahah”. Dacă acestea fac parte din repertoriul tău, înlocuiește-le cât mai repede. Este extrem de important să conștientizezi că faci asemenea greșeli de exprimare.
Nu ezita să te înregistrezi când faci repetiții pentru o prezentare și apoi analizează-te și cere părerea altor persoane care nu se simt obligate să îți dea un răspuns care să îți facă plăcere, ci să îți dea un răspuns care să te ajute să îți îmbunătățești vocabularul și dicția.
4. ÎMBUNĂTĂȚEȘTE-ȚI VOCABULARUL
Îmbunătățește-ți mereu vocabularul. Învață cuvinte noi, folosește dicționarul de neologisme, completează rebusuri, citește cărți bine scrise. Dacă întâlnești cuvinte pe care nu le cunoști, află ce înseamnă. Explorează domenii noi cum ar fi: filozofia, teatrul, arta, muzica, diferitele științe, psihologia, care îți pot îmbogăți vocabularul și îți pot oferi noi perspective de exprimare a ideilor. Implică-te în conversații serioase. Acestea îți pun mintea și vocabularul la contribuție. Ascultă oratori și vorbitori care se exprimă foarte bine. Încearcă, pe cât posibil, să nu asculți politicieni, vedete sportive și alte „celebritati”, care nu fac decât să repete mereu aceleași fraze banale.
Învață să explici ideile complicate într-un mod simplu. Mării lideri știu să simplifice, știu să redefinească o teză, un argument, o întrebare și pot găsi o soluție pe care toată lumea o înțelege.
5. CÂT MAI SIMPLU ȘI MAI CONVINGĂTOR
Pentru a-i convinge pe ceilalți, convinge-te mai întâi pe tine. Nu poți convinge pe nimeni de nimic dacă tu nu ești convins de acel lucru. Vei reuși mai ușor să convingi atunci când vorbești despre ceva care te pasionează, te entuziasmează, te interesează.
Când trebuie să transmiți ceva în care nu crezi suficient de mult, cum ar fi un program de contabilitate, atunci încearcă să fragmentezi mesajul în părți mai mici și găsește o parte care îți place mai mult, îți stârnește interesul și concentrează-te pe aceasta.
Deși cuvintele în sine au o contribuție redusă în procesul de influențare, de persuasiune (vezi capitolul despre limbajul non-verbal), cu toate acestea cuvintele, conținutul poate aduce credibilitate.
6. OFERĂ CONȚINUT DE CALITATE
Prezintă fapte, exemple pentru a susține discursul sau prezentarea. Conținutul ar fi bine să aibă un raționament, o logică, să nu fie prea lung și va fi înțeles mult mai ușor. Este importantă și ordinea în care îți prezinți conținutul, informațiile. Este bine ca cea mai importantă informație să fie oferită la început. Folosește metafore și analogii pentru a da viață discursului tău. Printr-o metaforă bine aleasă și bine spusă poți face ca prezentarea să fie memorabilă.
6. DICȚIE BUNĂ
La consolidarea efectului carismatic mai contribuie și dicția, pronunția corectă și clară a cuvintelor și propozițiilor, înălțimea vocii tale, cât este de înaltă sau de scăzută. Volumul vocii tale te face să fii auzit, iar tonul transmite o anumită dispoziție (furie, plăcere, bucurie etc). Ritmul arată cât de repede vorbești și poate fi corelat cu momente de tăcere pentru un efect maxim. Tăcerea este argumentul cel mai greu de respins și îți rafinează carisma.
7. ÎNCREDERA ÎN TINE!
Dacă tu nu ai încredere în tine, de ce ar avea altcineva? Încrederea în tine înseamnă să te simți sigur pe tine. Încrederea este importantă în comunicare, ea influențând comportamentul tău verbal și non-verbal. Încrederea transmite putere. Puterea de a influența emoțiile și comportamentul ascultătorilor. Este important ca tu însuți să crezi, să fi convins că ai încredere, iar dacă nu crezi că ai încredere nu o vei avea nici atunci când o ai.
Ce crezi tu despre tine, convingerile tale își pun amprenta asupra comportamentului tău și asta vei transmite în exterior.
Încrederea în sine se transmite prin atitudinea încrezatoare pe care o ai, prin postura, limbaj non-verbal, micro-expresii și alte semnale ale corpului.
Câteva reguli și metode simple care, odată aplicate, te ajută să transmiți încredere și totodată îți consolidează încrederea în tine:
• Când vorbesti ascultătorilor, privește-i in ochi cateva secunde și fii interesat de ei. Transmite-le din priviri că ai încredere în tine și că ești interesat de ei.
• Fii relaxat, fii flexibil, încearcă să ai control asupra mișcărilor tale. Fără tremurături. Adoptă o postură corporală deschisă. Arată ca ești pregatit pentru orice.
• Formează-ți o voce cât mai plăcută și folosește-te de inflexiuni, ton, ritm, pauze pentru a transmite încredere și siguranță ascultătorilor.
• Nu te scuza și evită să faci afirmații care arată lipsă de încredere. Folosețte cuvinte puternice și de impact.
• De fiecare dată când apari în fața publicului, fii conștient de intenția ta de a transmite încredere și siguranță.
• Poartă-te întotdeauna ca și cum ai avea încredere în tine, ca și cum ascultătorii ar fi fericiți că te afli în fața lor.
• Refuză pur și simplu să te mai gândești la eventuale temeri și îndoieli.
• Când ești în fața publicului concentrează-te pe ce se întamplă în afara ta și fii mai puțin preocupat de propria persoană, fii natural.
• Hotărăște-te, stabilește odată pentru totdeauna cum vrei sa fi și poarta-te ca atare. Gandește ca și când ai fi ceea ce vrei să fi.
Ascultătorii tăi vor crede despre tine ceea ce crezi tu despre tine. Dacă tu crezi că nu ești suficient de pregătit, nu ai ceva important de spus, publicul nu va avea încredere în ceea ce spui, vei reuși să transmiți asta inconștient. Privește-te ca o persoană agreabilă, un vorbitor talentat, inteligent și valoros și fii convins ca oamenii sunt bucuroși să te asculte și exact asta se va întâmpla pentru că asta vei transmite.
Dacă ești încrezător, entuziast, vei transmite asta auditoriului și el va avea tendința să fie la fel. Dacă ești cu adevărat interesat de ascultători și ei vor fi interesați de tine. Se aplică principiul “nu îmi pasă de ce știi sau cine ești până nu văd, nu simt cât de mult îți pasă de mine”. Îți pasă de mine, îmi pasă de ține, te interesezi de mine, devin interesat de ține. Ascultătorii vor avea tendința să îți oglindească starea ta emoțională.
Gândurile tale legate de modul în care se vor comportă ascultătorii tăi vor influența comportamentul lor. Dacă tu crezi că publicul tău va fi interesat de ceea ce urmează să prezinți, așa va fi. Așa ceva este posibil și real și nu este nimic paranormal în faptul că ascultătorii îți citesc gândurile. Ți le citesc deoarece tu, gândind că nu o să fie interesați de ceea ce urmează să spui, vei transmite diferite mesaje voluntar sau involuntar care se vor exprima prin intermediul limbajului non-verbal al ținutei tale, prin microexpresii și prin vocabularul tău. Este bine să gândești și să te porți ca și cum ai fi obținut, ai avea deja rezultatul pozitiv pe care ți-l dorești.
Un vorbitor public, un orator de succes știe că nu el este important, ci publicul lui.
8. FOCUS și STARE DE PREZENȚĂ – înseamnă, pe lângă prezența fizică în fața publicului, și prezența sufletului și a minții tale la ceea ce se întamplă in acel moment. Dacă în timp ce vorbești ascultătorilor, mintea ta, gandurile tale se află în altă parte, publicul va percepe acest lucru.
Fii precum un radar care interceptează și citește stările, intențiile, comportamentul și emoțiile publicului. Este important ca „radarul” să fie bine reglat pentru a nu citi și interpreta eronat diverse comportamente și date. Ai cu adevărat o stare de prezență atunci când te simți bine în pielea ta, te simți confortabil cu tine însuți, ești pe deplin conștient de ceea ce se întâmplă cu tine și în jurul tău.
Un vorbitor aflat în stare de prezență observă întotdeauna detalii despre felul în care sunt și se simt ascultătorii. Observă dispoziția sau indispoziția lor. Este curios să afle ce idei au ascultătorii săi, nu judecă și nu eticheteaza persoana, este în permanență conectat cu sentimentele și trăirile ascultătorilor săi. Se simte plin de energie, iar simțurile funcționează la maxim.
Starea de prezență te ajută să observi tot ce te înconjoară, ești conștient de atmosferă, percepi anumite tensiuni, așteptări, întrebări și chiar gândurile ascultătorilor.
Îți pierzi starea de prezență atunci când te lași pradă grijilor, temerilor inutile, te concentrezi asupra trecutului sau a viitorului; când dai voie ca starea ta să fie influențată de mediul uneori ostil, de colaboratori și colegi nesuferiți, de activități care nu îți aduc plăcere și satisfacție; când apare un conflict major între valorile tale și valorile celor cu care, vrând-nevrând, interacționezi. Ca să îți îmbunătățești starea de prezență, o poți face reconectandu-te cu lumea, sporindu-ți conștiința de sine, energizandu-ți sufletul și mintea. Fii plin de viață, dă-ți voie să trăiești și să îți exprimi sentimentele.
Oprește-te pentru câteva clipe din vârtejul vieții și reflectează la viață ta. Când ești în fața publicului, ai răbdare, nu porni ca o avalanșă, concentrează-te asupra corpului tău, relaxează-l, respiră adânc și abdominal.
9. FII AUTENTIC; FII ORIGINAL; FII TU ÎNSUȚI! În ziua de astăzi este tot mai greu și câteodată parcă este mai comod să te pierzi în marea masă, să nu ieși din rând. Societatea multilateral dezvoltată în care trăim ne spăla creierul non stop prin mass-media cu industria publicității, întreaga activitate culturală a marilor corporații și nu numai, care îți spun ce trebuie să faci și ce nu, te învață să fii un roboțel exemplar, ce se cade și ce nu se cade, etc. Cel mai mare dușman al acestei politici de uniformizare și standardizare generală este originalitatea, autenticitatea și puterea de a fi tu însuți.
Învață de la toți și toate, dar fii tu însuți, fii original și autentic, nu copia pe nimeni, tu ai propria personalitate, carismă și stil.
Ești original și autentic atunci când publicul tău spune asta despre tine, nu când afirmi tu că ești autentic, iar ascultătorii percep cu totul altceva.
Uneori, din dorința de a deveni celebri, oamenii renunță la autenticitate, încearcă să copieze, să imite pe alții. Ascultătorii, când au în față un vorbitor care nu este autentic, simt că ceva nu este în regulă, că se preface, joacă teatru și nu inspiră încredere.
Autenticitatea nu se obține peste noapte. A fi autentic este un proces ce înseamnă, în primul rând, să fii sincer, să crezi ceea ce spui și să spui doar ceea ce crezi. Să ai niște principii clare și să acționezi conform cu acestea. Să arăți și să demonstrezi publicului că se poate baza pe tine și că ești de încredere. Să ai un set de valori care să fie ale tale și să nu te abați de la ele.
Nu căuta autenticitatea doar de dragul ei, nu duce lucrurile în cealaltă extremă, a șoca nu însemna că ești autentic și original. Dacă vrei să fi autentic doar că dă bine, atunci nu mai ești autentic. Autenticitatea începe cu descoperirea de sine. Cu a fi tu însuți. Decât să te chinui și să cazi în ridicol mimând autenticitatea, mai bine fii tu însuți, fii natural.
Originalitatea mai este descrisă de către omul de rând cu sintagma “ce-i în gușă, și-n capusa”, dar atenție, a fi grosolan sau chiar bădăran nu înseamnă că ești original, ci înseamnă că ești prost-crescut și incult. Originalitatea te ajută să îți formezi un stil propriu, să devii o marcă, un brand ca și vorbitor. Te ajută chiar să fi mai eficient.
Un brand care spune totul despre tine, despre felul tău de a fi. Poți fi sigur că ascultătorii tăi nu te iartă, te eticheteaza și te branduiesc și în funcție de cât ești de autentic.
10. DETAȘARE ȘI CURAJ – fii detașat în față publicului, folosește-te de limbajul corporal pentru a te impune în fața lui, fii expresiv, sugestiv. Pentru unii, a face toate acestea este un adevărat act de curaj. Dacă ai ceva de spus (și ar fi bine să ai), exprimă-ți punctul de vedere și susține-l cu curaj. Publicul vrea să asculte vorbitori care au opinie, au un punct de vedere propriu și știu ce vor.
Dacă ai o credință, un crez, apăr-o cu îndârjire, dar fii respectuos și acceptă și alte puncte de vedere. În timp ce asculți și alte păreri care nu corespund cu ale tale, nu fi defensiv, fii detașat.
Evită să contrazici direct audiența, mai bine oferă-i o perspectivă nouă, o altă alternativă sau o interpretare diferită. Asta nu înseamnă că nu trebuie să spui lucrurilor pe nume.
11. PUNE-ȚI ASCULTĂTORII ÎNTR-O LUMINĂ FAVORABILĂ, PUNE ACCENTUL PE EI , nu folosi expresii de genul “mă gândeam eu că nu o să înțelegeți, nu o să pricepeți ce spun etc”. Folosește expresii de genul: „Ce am învățat din această experiență ?”, „Va rog să mă lăsați să vă mai explic o dată !”, „Conteaza ce ați spus !”, „Punctul vostru de vedere este important pentru mine !” etc.
Poartă-te și tratează-ți ascultătorii ca pe cea mai importantă persoană. Pentru un vorbitor carismatic, persoanele cu care interacționează sunt întotdeauna cele mai importante.
Ascultătorilor le place să fie respectați și prețuiți. Le poți transmite asta acordându-le tot interesul, toată atenția ta, luând în serios opiniile lor, chiar dacă nu ești de acord cu ele. Cere-le punctul lor de vedere despre subiectul în discuție, despre o problemă, vezi ce păreri și rezerve au cu privire la acestea. Implică-i și dialoghează cât mai mult cu ei. Zâmbește cât mai mult, zâmbetul și buna dispoziție sunt contagioase. Folosește-te de exprimarea corporală, de impactul tău personal, de farmecul tău natural.
12. ÎN FINAL ......
Fii pasionat de ceea ce spui și faci, fii plin de entuziasm și vei avea un mare impact asupra publicului tău. Fii plin de energie, pune energie în cuvintele tale și în comportament.
Orice mesaj, discurs în a căror prezentare nu se pune și energie vor trece aproape neobservate.
Fă-ți publicul să vibreze și lasă-l cu zâmbetul pe buze.
Prezentul material este un capitol din cartea GHIDUL VORBITULUI IN PUBLIC, Mircea Chira, 2012. Cartea poate fi achizitionata din libraria Extreme Training.
Comentarii articol (6)