Sunt doua aspecte asupra carora trebuie sa-ti directionezi atentia: credibilitatea in ochii celui cu care vrei sa construiesti relatia si relatia in sine.
Credibilizarea in timpul intalniriise refera la tot ceea ce faci si spui (si mai ales cum faci si cum spui) si poate sa creasca sau sa scada pe parcursul interactiunii cu interlocutorul. De aceea este foarte important sa stii cum sa eviti micile erori care iti pot reduce credibilitatea si sa aplici tehnici simple pentru cresterea constanta a acesteia.
Poti sa construiesti credibilitate pornind de la o relatie buna, dar nu poti sa construiesti o relatie buna daca nu ai un minim de credibilitate.
Dincolo de relatiile de prietenie sau de rudenie, in afaceri este o conditie absolut necesara ca interlocutorul sa aiba incredere in competenta partenerului de afaceri.
Sunt 6 pasi in credibilizare care iti vor permite sa ridici si sa mentii constanta credibilitatea: Limbajul, Precizia, Materialele, Recomandarile, Stilul direct si Vocea.
Limbajul
Credibilizarea presupune capacitatea de a utiliza un vocabular elevat, atunci cand vorbesti cu un intelectual si un vocabular de maidan atunci cand vorbesti cu „baietii de dupa blocuri”. Profesorii cei mai iubiti sunt cei care stiu cum sa „se coboare” la nivelul studentilor atunci cand prezinta concepte complicate.
In afaceri, companiile platesc sume mari pentru studiile de piata in care vor sa afle cum sa comunice cu publicul tinta.
Informeaza-te inainte de orice intalnire fa cercetari in legatura cu persoanele pe care urmeaza sa le intalnesti ca sa le intelegi cultura, domeniul si modul lor de gandire. Spre exmplu, in cultura japoneza politetea este esentiala, iar in cea germana, rigoarea.
Daca urmeaza sa discuti cu un informatician, invata 5-10 concepte din domeniul sau de expertiza. Vei castiga puncte de credibilitate foarte importante. Daca pleci in alta tara invata cateva expresii de intampinare. Printre cele mai importante se numara: „Ce faci? ”, „Te rog”, „Multumesc”, „Numele meu este…”
Precizia
Foloseste cifre exacte si fapte documentate, fii precis in ceea ce spui!
Atunci cand se refera la meseria lor inginerii, arhitectii, contabilii, avocatii sunt de regula foarte rigurosi si atenti, mai ales cand vine vorba de cifre sau cand trebuie sa redacteze documente. Tot ei sunt si cei care se pricep sa intocmeasca rapoarte, sinteze, analize, audituri, pledoarii, in care isi sustin argumentele cu tabele, grafice si imagini.
Precizia construieste incredere. Fara precizie in ceea ce spui, lasi impresia ca se mai poate negocia, se mai poate discuta, se mai poate trage de timp etc.
Mentionez ca e important sa spui ca folosesti date din anumite surse, cum ar fi „Studii facute la Harvard in 1977 de catre psihologul social Helen Langer...”.
Una din explicatiile acestui fenomen este data de faptul ca te comporti la fel ca expertii din diverse domenii. Expertii vorbesc in mod precis.
Materialele
Calitatea materialelor pe care le prezinti face diferenta. De accea, ceea ce prezinti trebuie sa fie impecabil (contracte, foi, pliante, poze, statistici etc.) pentru ca sunt unelte ale convingerii. Profesionistii sunt cei care se pricep sa intocmeasca rapoarte, sinteze, analize, audituri, pledoarii etc., in care isi sustin argumentele cu tabele, grafice si imagini.
Foloseste imagini de impact relevante pentru discursul tau. Toate acestea iti cresc credibilitatea si te pozitioneaza ca un profesionist in ochii celor din fata ta.
Recomandarile
Ori de cate ori vorbesti despre calitatile, calificarile, experienta sau succesele tale, persoana din fata ta va pastra o oarecare doza de neincredere. Este firesc sa fie asa: cand cineva incearca sa te convinga sa cumperi de la el sau sa ii accepti ideile, te vei gandi ca in mod firesc vrea sa exagereze avantajele. Daca insa o a treia parte neimplicata spune acelasi lucru despre persoana sau produs, esti mai inclinat sa il crezi tocmai pentru ca are un punct de vedere neutru. Acest tip de recomandare se mai numeste marturie sau testimonial.
Testimonialele fie ele scrise, audio sau video sunt cele mai folosite atunci cand vine vorba de pozitionarea ta ca expert intr-un anumit domeniu.
Stilul direct
Stilul direct este o tehnica de credibilizare specifica marilor lideri si oamenilor carismatici. Ei adopta acest stil pentru ca au constatat ca frica de esec este contagioasa. Anticipand aceasta problema, profesionistii lasa sa se inteleaga din start ca accepta senin oricare din cele doua rezultate asteptate: acceptare sau refuz.
Practic, pentru a castiga credibilitate prin stilul direct, trebuie sa stabilesti din start, cu sinceritate, pozitia pe care va situati in timpul conversatiei.
Daca ceva te deranjeaza in timpul conversatiei sau simti ca il deranjeaza pe client este mai bine sa ai curajul sa abordezi problema in mod deschis.
Un mod de a te exprima direct poate suna cam asa: „Decizia va apartine. Pentru mine este bine si daca semnati, si daca mai asteptati. Este important sa faceti cea mai buna alegere.”
Vocea
S-a observat si s-a dovedit ca sunetele „joase” sunt asociate cu dominatia si autoritatea, iar sunetele inalte cu sumisivitatea si atitudinea impaciuitoare.
In principiu, credibilitatea este asociata cu o voce joasa, profunda si cu un ritm controlat al frazarii.
Tonul vocii poate aduce o diferenta dramatica de perceptie in ochii celorlalti.
Pentru credibilizare, tonul vocii la finalul frazei trebuie sa fie coborat. Este maniera in care vorbesc prezentatorii emisiunilor de stiri sau politicienii cand transmit mesaje importante. Iti recomand sa cobori usor barbia la finalul frazei, iar tonul va cobori in mod firesc odata cu aceasta miscare.
Toti vorbitorii de renume au un bun control al ritmului vorbirii. Cand accelereaza ritmul „trezesc audienta”, iar cand reduc ritmul pregatesc audienta pentru mesaje cu adevarat importante.
Este important sa faci pauze inainte de a spune ceva important – vei produce un efect dramatic si de credibilizare in acelasi timp.
Toti acesti pasi sustin cu succes prima impresie deja construita.
Inscrie-te in programul de video-training online Persuasion Elite ca sa iti imbunatesti puterea de convingere! Mecanismul este foarte simplu: parcurgi lectiile video online, fie ca esti la birou, fie ca esti in vacanta, iar saptamanal te vei intalni cu unul dintre cei 12 facilitatori care iti vor oferi feedback asistat. Programul este planificat pe o perioada de 6 saptamani, in sesiuni de tip workshop, cu o durata de pana la 3 ore, in cadrul unui eveniment special. Facilitatorii sunt pregatiti si formati de Andy Szekely, personal.
Oferta speciala destinata comunitatii AvocatNet.ro: Foloseste codul AVOCATNET100 si beneficiezi de o reducere de 100 de lei la inscrierea in program!
Comentarii articol (0)