In sedinta sa din 22 ianuarie 2004, Guvernul Romaniei a aprobat Normele metodologice de aplicare a codului fiscal. Urmeaza publicarea in Monitorul Oficial a acestor norme. Pana atunci, iata ce se prevede in noua legislatie...
Guvernul a aprobat
normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal.
Normele metodologice dezvolta pentru fiecare tip de impozit, reglemetari
specifice, dupa cum urmeaza:
Impozit pe profit
· Determinarea nivelului deductibilitatii cheltuielilor si a pierderii nete din
diferente de curs valutar in aplicarea gradului de indatorare
· Reguli de determinare a profitului impozabil in cazul activitatilor
desfasurate in zone libere si in zone defavorizate
· Modul de determinare al cheltuielilor deductibile pentru functionarea,
intretinerea si repararea locuintelor de serviciu
· Determinarea profitului impozabil realizat de persoane juriidice straine din
proprietati imobiliare si vinzarea/cesionarea titlurilor de participarea
· Acordarea creditului fiscal pentru persoanele juridice romane care desfasoara
activitati economice intr-un alt stat, pentru evitarea dublei impuneri
· S-a detaliat regimul fiscal al dividendelor primite sau platite catre statele
rezidente in oricare alt stat membru al Uniunii Europene dupa data aderarii
Romaniei la Uniunea Europeana in concordanta cu prevederile Directivei 90/435
privind sistemul comun de impunere in cazul companiilor mama si filialelor
· Modalitatea de calcul a profitului impozabil pentru organoizatiile non profit
care desfasoara activitati economice si realizeaza venituri impozabile
Impozitul pe venit
· Reglementari privind sfera de cuprindere
· Determinarea venitului net pe categorii de venituri
· Evaluarea veniturilor in natura si regimul avantajelor in natura
· Aspecte fiscale internationale
· Obligatiile declarative ale contribuabililor
· Obligatiile platitorilor de venituri cu regim de retinere la sursa
· Se aduc precizari privind modul de detrminare a venitului net realizat de
persoane fizice din activitati independente prinn armonizarea prevederilor
referitoare la cheltuielile deductibile cu cele prevazute pentru persoana
juridical prevazuta in Titlul II
· Identificarea tipurilor de venituri care sint supuse impozitului final;
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
· Detalierea procedurii cu privire la numarul de salariati care reprezinta una
din conditiile pentru a fi microintreprindere
· Precizari referitoare la baza impozabila
· Precizari referitoare la procedura de declarare a optiunii;
Impozitul pe veniturile nerezidentilor si impozitul pe reprezentantele firmelor
straine
· Detalierea unor termeni referitori la activitati si venituri impozabile pentru
o buna intelegere a textului legislative
· Procedura de aplicare a acestui titlu in raport cu dispozitiile conventiilor
de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state si cu cele ale
legislatiei interne
· Procedura de aplicare a dispozitiilor privind impozitarea reprezentantelor din
Romania
Taxa pe valoarea adaugata
· Conditiile in care bunurile depreciate calitativ si bunurile acordate in mod
gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare, mecenat si protocol nu constituie
livrare de bunuri
· Modalitatea concreta de derulare si de evidenta a operatiunilor de comision
· Conditiile in care antreprenorul general poate opta pentru ca exigibilitatea
taxei pe valoare a adaugata sa intervina la data livrarii bunului imobil
· Modalitatea de ajustare a bazei de impozitare pentru bunurile de natura
mijloacelor fixe, lipsa din gestiune, precum si pentru cele acordate in mod
gratuit
· Procedura de aplicare a unor scutiri de taxa pe valoarea adaugata pentru
importurile de bunuri efectuate in misiunile diplomatice si organismele
internationale, precum si pentru importul bunurilor primite cu titlu gratuity
sau finantate din imprumuturi nerambursabile
· Conditiile in care persoanele impozabile pot opta pentru taxarea operatiunilor
de arendare, concesionare si inchiriere de bunuri imobile
· Procedura desemnarii reprentantului fiscal pentru taxa pe valoarea adaugata
· Conditiile in care se acorda dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata
pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii effectuate de persoane impozabile
inainte de inregistrarea ca platitori de taxa pe valoarea adaugata
· Regimul fiscal al facturilor fiscale emise prin autofacturare
· Regulile diferite aplicabile operatiunilor de intermediere in turism,
vinzarilor de bunuri second hand si operatiunilor realizate de casele de amanet
Accize
· Metodologia de calcul al accizelor pe fiecare grupa de produs
· Procedura de depunere a documentatiei necesare obtinerii autorizatiei de
antrepozite fiscale
· Conditiile de autorizare in calitate de antrepozitari autorizati
· Documentele fiscale speciale utilizate in cadrul circulatiei si
comercializarii produselor supuse accizelor
· Tipurile de garantii financiare si modalitatea de stabilire a acestora
· Principiile de aplicare a scutirilor de la plata si documentele justificative
care stau la baza acestor scutiri
· Evidenta in contabilitate a accizelor si a impozitului la titeiuri si la
gazele naturale din productia interna
· Conturile in care se varsa sumele reprezentind accizele si impozitul la
titeiul si la gazele naturale din productia interna
· Dispozitii tranzitorii referitoare la stocurile de produse accizabile, de
marcaje si de documente fiscale speciale detinute de agentii economici care pina
la data de 1 ianuarie 2004 nu obtin autorizatie de antrepozitari autorizati
Impozite si taxe locale
· Prevederea legislativa prin care se asigura continuitatea in stabilirea
sarcinilor fiscale prin mentiunea ca, la nivelul impozitelor si taxelor
prevazute in acest titlu in anul 2004 va fi cel stabilit pe baza hotaririlor
adoptate de catre consiliile locale in anul 2003, pentru anul 2004, cu
exceptiile expres mentionate
· Modalitatea de aplicare a dispozitiilor pentru impozitul anual de 10.000
lei/ha pentru terenuri in extravilanul localitatilor indifferent de rangul
localitatii, categoria de folosinta si zona unde este situat terenul
· Exemple de calcul pentru impozite si taxe locale prevazute de lege, precum si
detalierea situatiilor pentru care consiliile locale pot acorda facilitati
fiscale
Comentarii articol (0)