De 20 de ani, reformele din invatamant au transformat radical sistemul. Unii spun ca in rau. Ce-i drept, schimbarile dese nu sunt tocmai pietre de temelie pentru un sistem sanatos de invatamant. Dimpotriva chiar. E greu insa de spus ca doar schimbarile din legislatie privind organizarea studiilor au generat rezultatele de astazi.
1. Societatea romaneasca trece printr-o criza accentuata a valorilor. Mai mult, scoala ca si mecanism de evolutie personala este pusa la indoiala de multi. E complicat sa spui astazi daca scoala ajuta sau nu un om in cariera lui viitoare. Si nu e vorba despre inregimentarea intr-un sistem de invatamant, ci despre programa scolara, adaptata mai degraba studiului teoretic decat aplecarii asupra exemplelor practice.
2. Parintii nu mai au timp si uneori nici chef sa-si supravegheze copii in privinta rezultatelor scolare. Explicatii sunt multe, dar toate se circumscriu unei singure realitati: multi parinti trateaza scoala copiilor ca pe un stagiu obligatoriu similar "plecarii in armata" de acum ceva vreme. Trebuie sa mearga la scoala, dar nu conteaza ce fac acolo.
3. Profesorii adevarati isi gasesc cu greu rostul intr-o societate mercantila. Daca ii dam la o parte pe cei care conditioneaza educatia in scoala de mersul la meditatii, daca dam la o parte suplinitorii si profesorii mai putin pregatiti, vom constata ca Romania are inca un fond important de dascali cu vocatie. Acestor oameni, sistemul ar trebui sa le transmita ideea ca lucreaza in scopul recunoasterii si valorificarii vocatiei lor. Poate ca reforma in educatie ar trebui orientata si spre profesori, nu doar spre examene si posturi de conducere in institutiile de invatamant.
4. Copii sunt mai smecheri ca niciodata. Unii dintre ei, cel putin, pentru ca e clar ca inca exista copii constiinciosi. Atunci, insa, cand observi piata produselor destinate copierii, iti dai seama cata cerere exista in zona respectiva. Atunci cand asculti vorbind intre ei niste adolescenti in curtea scolii, s-ar putea sa surprinzi si momentul in care cel care copiaza la examen este privit ca un magician extraordinar de colegii din jurul lui. Romania are talent, tot asa cum Romania copiaza la examene. Si camerele de luat vederi sunt clar o piedica in talentul acestor copii. Piedica responsabila si ea, in sensul bun, de rezultatele de acum.
5. Clasa politica. Hmm. Aici, data fiind efervescenta perioadei pe care o traim, poate ar fi mai bine sa renuntam la comentarii si sa spunem doar atat: poate ca nici clasa politica n-ar trece BAC-ul. Acolo rezultatele ar indica un dezastru si mai mare.
Ratele de promovare de mai jos vorbesc de la sine: BUCUREªTI 39%, BUZÃU - 50,2%, CLUJ - 54,31%, CONSTANÞA 46%, COVASNA - 32,42%, DÂMBOVIÞA - 38%, DOLJ - 40,9%, GORJ 25%, HUNEDOARA 33%, IAªI - 46%, ILFOV 15%, MARAMUREª - 48%, MEHEDINÞI - 30%, MUREª - 46%, OLT 30%, PRAVOHA - 45,49%, SIBIU 51,66%, TULCEA 41%, VASLUI 48%.
Ce explicatii credeti ca sunt pentru situatia actuala de la BAC? Credeti ca exista si alti factori care influenteaza rezultatele de acum? Ce solutii vedeti petru starea actuala de lucruri?
Comentarii articol (130)