Mai exact, Fiscul propune modificarea formularului 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit".
Potrivit ANAF, noul model de formular fiscal se impune ca urmare a modificarilor legislative din acest an, care au facut ca incepand cu data de 1 ianuarie 2012, impozitul pe veniturile din arenda sa se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la data platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final, cu exceptia cazului in care se opteaza pentru stabilirea venitului net in sistem real.
Totodata, ca urmare a intrarii in vigoare a noului Cod Civil, o serie de venituri mentionate expres in Codul fiscal au fost incluse in categoria veniturilor realizate in baza contractelor civile.
Prin Ordonanta Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, a fost eliminata obligatia platitorilor de venituri din salarii si asimilate acestora de a completa si depune la organul fiscal fise fiscale privind impozitul pe veniturile din salarii, pentru fiecare beneficiar de venit, fiind prevazuta obligatia platitorilor de venit de a completa si depune o declaratie anuala privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit.
Ce se modifica in declaratia 205
Potrivit proiectului lansat in dezbatere publica de ANAF, din formularul 205 vor fi eliminate anumite categorii de venituri, avand in vedere ca acestea au fost incluse in categoria veniturilor obtinute in baza contractelor civile, potrivit Codului Civil.
Spre exemplu, din declaratie dispar campurile referitoare la:
- Venituri din vanzarea bunurilor in regim de consignatie
- Venituri obtinute in baza unui contract de comision sau mandat comercial.
In schimb, in formular sunt introduse rubrici speciale referitoare la veniturile din arendare si veniturile din salarii, care pana acum nu existau.
Noul model al formularul ar urma sa fie utilizat din 2013 pentru obligatiile declarative aferente anului 2012.
Formularul va putea fi depus si online
Pe langa modificarile la modelul declaratiei 205, ANAF stabileste si posibilitatea ca noua declaratie sa poata fi depusa si pe internet, prin utilizarea serviciului de depunere declaratii on-line, existent pe portalul e-guvernare.ro.
In prezent, aceasta declaratie poate fi depusa doar la organul fiscal competent in format electronic, pe suport magnetic sau optic, insotit de situatia centralizatoare prevazuta la sectiunea II „Date recapitulative”, in format hartie, semnata si stampilata.
Si acest lucru sea modifica, astfel incat cei care depun declaratia la ghiseu se vor prezenta la autoritatile fiscale cu declaratia in format electronic (format PDF, cu fisier XML atasat), pe suport magnetic sau optic, care va fi insotit de exemplarul in format hartie, semnat si stampilat. Noul exemplar in format hartie care trebuie depus cuprinde situatia centralizatoare a datelor declarate, pe beneficiari de venit si pe tipuri de venituri, cuprinse in Sectiunea IV “Date informative privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit” si Sectiunea V „Date informative privind impozitul pe veniturile din salarii”, din formularul 205.
De asemenea, ANAF clarifica prevederile privind organul competent la care trebuie depusa declaratia 205. In prezent, in Instructiunile de completare a formularului este precizat ca " declaratia se depune la organul fiscal la care platitorii de venituri sunt inregistrati in evidenta fiscala".
Si dupa modificarea Instructiunilor, organul fiscal competent va fi tot cel la care platitorii de venituri sunt inregistrati in evidenta fiscala. Totusi, noile prevederi precizeaza si ca in cazul sediilor secundare inregistrate ca platitori de impozit pe veniturile din salarii, declaratia corespunzatoare activitatii sediilor secundare, se depune de contribuabilul care le-a infiintat, pe codul de inregistrare fiscala al acestuia, la organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat contribuabilul.
Mai mult decat atat, noile reglementari stabilesc ca pentru salariatii care au fost detasati la o alta unitate, declaratia se completeaza de catre unitatea care a incheiat contractele de munca cu acestia.
"In situatia in care plata venitului salarial se face de unitatea la care salariatii au fost detasati, angajatorul care i-a detasat comunica angajatorului la care acestia sunt detasati date referitoare la deducerea personala la care este indreptatit fiecare salariat, precum si eventualele modificari ale acesteia aparute in cursul anului. Pe baza acestor date unitatea la care salariatii au fost detasati intocmeste statele de salarii, calculeaza impozitul si transmite lunar unitatii de la care au fost detasati informatii privind venitul brut realizat, alte deduceri, venitul baza de calcul, precum si impozitul retinut pentru angajat, in scopul completarii declaratiei", se mai arata in noile instructiuni de completare.
Atentie! Noile reguli privind declaratia 205 sunt inca in stadiul de proiect. Pentru a se aplica, ele trebuie publicate in Monitorul Oficial.
Puteti consulta noul model al declaratiei 205 si Instructiunile sale de completare la rubrica de Transparenta decizionala a ANAF.
Comentarii articol (8)