Suspendarea temporarã a paºapoartelor pentru românii care au depãºit termenul legal de ºedere în strãinãtate reprezintã punerea în aplicare a reglementãrilor adoptate în urmã cu doi ani de cãtre guvernarea PSD ºi respectarea angajamentelor asumate de România în negocierile de aderare, a precizat astãzi, la Palatul Victoria, ministrul Administraþiei ºi Internelor, Vasile Blaga.
"Ordonanþa nu este nici nouã, nici necunoscutã ºi nu se acþioneazã retroactiv. Nu se acþioneazã de pe o zi pe alta. (...) Actul normativ a fost promovat de Guvernul PSD, dar nu înseamnã cã nu îl vom respecta. Dacã vechiul Guvern ºi-ar fi respectat angajamentele, negocierile de aderare la Uniunea Europeanã nu s-ar fi încheiat cu clauza de salvgardare", a afirmat ministrul Blaga.
Ministrul a adãugat cã România trebuie sã implementeze fãrã întârziere planul de acþiune Schengen. "Aceste condiþii de cãlãtorie în comunitatea europeanã respectã Convenþia Schengen. Dacã ne vom conforma, începând cu 1 ianuarie 2007 toþi cei 22 de milioane de români vom câºtiga dreptul de a cãlãtori, lucra ºi trãi acolo unde doresc în Uniunea Europeanã", a spus ministrul Blaga.
Potrivit Ordonanþei Guvernului 84/2003, cetãþeanului român i se poate refuza, temporar, eliberarea paºaportului, iar dacã i-a fost eliberat, îi poate fi retras, ori i se poate suspenda dreptul de folosire a acestuia în douã situaþii. În cazul în care persoana respectivã a sãvârºit, în strãinãtate, fapte de naturã sã aducã atingere intereselor ºi imaginii României, sau în situaþia în care a practicat cerºetoria, a explicat ministrul.
Termenul legal de ºedere în statele care fac parte din spaþiul Schengen este stabilit la trei luni Convenþia de aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985.
Aºadar, O.G. nr. 28/2005 nu înãspreºte regimul suspendãrii dreptului de folosire a paºaportului de cãtre cetãþenii români. "Noi am relaxat regimul suspendãrii folosirii paºapoartelor simple în sensul cã am stabilit ca mãsura se aplicã numai în cazul în care nu se poate justifica depãºirea termenul de ºedere în strãinãtate", a explicat ministrul Administraþiei ºi Internelor.
În ceea ce priveºte condiþiile pe care cetãþenii români trebuie sã le îndeplineascã la ieºirea din þarã, când cãlãtoresc în scopuri particulare în statele membre ale Uniunii Europene sau în alte state, în prezent se aplicã prevederile Ordinul Ministrului de Interne nr. 177 din 22 noiembrie 2001, condiþiile fiind neschimbate de patru ani. Românii care cãlãtoresc în scopuri particulare, în spaþiul UE sau în alte state pentru care este necesarã viza de intrare, trebuie sã prezinte dovada unei sume minime liber convertibilã.
Ministrul Blaga a spus cã actul normativ intrat în vigoare la 1 august cu privire la condiþiile de trecere a frontierei prevede cã ministrul va emite un ordin, care va intra în vigoare în luna octombrie. "Am prezentat pe site-ul MAI manualul Schengen ºi proiectul acestui ordin astfel încât sã se vadã cã nu este nici o virgulã schimbatã", a precizat ministrul Administraþiei ºi Internelor.
Ministrul Administraþiei ºi Internelor a spus cã nu are nimic împotrivã ca oamenii de afaceri sã fie exceptaþi de la îndeplinirea acestor condiþii de prezentare a unei sume limitã convertibilã în valutã. Însã, ministrul considerã cã trebuie avut în vedere cã om de afaceri poate fi considerat ºi cel care deþine o asociaþie familialã, ºi cel care "este angajator pe teritoriul românesc ºi are oameni pe care îi plãteºte".
Proiectul de ordin prin care este propusã modificarea acestor condiþii, în vederea aplicãrii exacte a prevederilor Convenþiei de aplicare a Acordului Schengen ºi Manualului Comun Schengen, este supus unei dezbateri publice ºi va intra în vigoare începând cu data de 1 octombrie 2005, datã pânã la care va fi modificat ºi completat în funcþie de observaþiile adresate de persoanele interesate, cu condiþia ca acestea sã nu contravinã celor douã documente europene menþionate.
Respectarea de cãtre cetãþenii români a Acordului Schengen este cu atât mai importantã cu cât începând din data de 1 februarie 2006 va intra în vigoare Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaþii a cetãþenilor români în strãinãtate (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005). Acest act normativ prevede cã restrângerea exercitãrii dreptului la liberã circulaþie în strãinãtate a cetãþenilor români poate fi dispusã, pentru o perioadã de cel mult trei ani, numai de cãtre instanþa de judecatã ºi numai în cazul persoanelor care au fost returnate dintr-un stat în baza unui acord de readmisie încheiat între România ºi acel stat sau celor a cãror prezenþã pe teritoriul unui stat ar aduce atingere gravã intereselor României sau relaþiilor bilaterale dintre România ºi acel stat.
Vasile Blaga a arãtat cã vor fi aplicate reguli mai stricte ºi în cazul eliberãrii paºapoartelor diplomatice astfel încât de acest tip de paºapoarte vor beneficia doar preºedintele României, consilierii prezidenþiali ºi consilierii de stat, membrii Guvernului ºi secretarii de stat, preºedintele Curþii Constituþionale ºi preºedintele Înaltei Curþi de Casaþie ºi Justiþie, ºi vicepreºedinþii, membrii Consiliului Superior al Magistraturii, parlamentarii. "Nu vor mai avea paºapoarte diplomatice prefecþii, preºedinþii de consilii judeþene, oameni de afaceri", a spus ministrul Blaga.
Ca urmare a dezbaterilor purtate în ultimele zile, cu privire la aplicarea mãsurii suspendãrii temporare a dreptului de a folosi paºapoartele simple de cãtre cetãþenii români care au depãºit termenele de ºedere în statele în care au cãlãtorit, termene stabilite prin acordurile sau convenþiile încheiate cu acestea, Ministerul Administraþiei ºi Internelor face urmãtoarele precizãri:
1. Aceastã mãsurã a fost instituitã încã de acum doi ani, prin Ordonanþa Guvernului nr. 84/2003, care modificã Ordonanþa Guvernului nr. 65/1997 ºi prevede, la articolul 14, alineatul 1), litera e) urmãtoarele :
« Art. 14 (1) Cetãþeanului român i se poate refuza, temporar, eliberarea paºaportului, iar dacã i-a fost eliberat, îi poate fi retras, ori i se poate suspenda dreptul de folosire a acestuia, atunci când (…):
e) a savârºit în strãinãtate fapte de naturã sã aducã atingere siguranþei naþionale, menþinerii ordinii publice, protecþiei sãnãtãþii sau moralei ori drepturilor ºi libertãþilor fundamentale ale altei persoane, care sunt stabilite prin hotãrâri judecãtoreºti sau fac obiectul urmãririi penale ; dovada faptelor savârºite în strãinãtate se face cu acte judiciare recunoscute potrivit legii române ; în astfel de cazuri mãsura se dispune de cãtre Direcþia Generalã de Evidenþã Informatizatã a Persoanei, dupã caz, pentru o duratã cuprinsã între 1 an ºi 5 ani, stabilitã proporþional cu gravitatea faptei comise ºi cu consecinþele ei.
Aceeaºi mãsurã poate fi luatã ºi împotriva persoanei care a sãvârºit în strãinãtate fapta de cerºetorie, constatatã potrivit legii, precum ºi împotriva persoanelor returnate în baza acordurilor de readmisie încheiate de România cu alte state ºi a cetãþenilor români care au fost returnaþi din state cu care România nu a încheiat acorduri de readmisie, indiferent de motive, ori care au depãºit termenele de ºedere în statele în care au cãlãtorit, stabilite prin acordurile sau convenþiile încheiate cu acestea . » (Ordonanþa Guvernului nr. 84 din 28 august 2003 pentru modificarea ºi completarea Ordonanþei Guvernului nr. 65/1997 privind regimul paºapoartelor în România).
Termenul de ºedere în statele care fac parte din spaþiul Schengen este stabilit LA TREI LUNI prin Convenþia de aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985.
Mãsura suspendãrii temporare a dreptului de a folosi paºapoartele simple de cãtre cetãþenii români care au depãºit termenele de ºedere în statele în care au cãlãtorit ºi durata pentru care poate fi aplicatã aceastã mãsurã au fost aºadar stabilite prin acte normative anterioare Ordonanþei Guvernului nr. 28/2005, care nu aduce modificãri în acest sens.
Prezentãm în continuare conþinutul articolului aflat în discuþie, aºa cum a fost formulat prin O.G. nr. 28/2005:
#PAGEBREAK#
« Aceeaºi mãsurã poate fi luatã ºi împotriva persoanei care a sãvârºit în strãinãtate fapta de cerºetorie, constatatã potrivit legii, precum ºi împotriva persoanelor returnate în baza acordurilor de readmisie încheiate de România cu alte state ºi împotriva cetãþenilor români care au depãºit, în mod nejustificat, termenele de ºedere în statele pe teritoriul cãrora au cãlãtorit. » (Ordonanþa Guvernului nr. 28 din 14 iulie 2005 pentru modificarea ºi completarea unor acte normative).
Aºadar, O.G. nr. 28/2005 nu înãspreºte regimul suspendãrii dreptului de folosire a paºaportului de cãtre cetãþenii români, stabilind dimpotrivã cã aceastã mãsurã se aplicã cetãþenilor care au depãºit termenele de ºedere în statele în care au cãlãtorit numai în cazul în care aceastã depãºire este nejustificatã.
2. Conducerea Ministerului Administraþiei ºi Internelor a decis aplicarea riguroasã a acestei prevederi legale având în vedere inclusiv faptul cã prima condiþie pe care România o are de îndeplinit pentru a evita aplicarea clauzei de salvgardare este "implementarea fãrã întârziere a Planului de Acþiune Schengen modificat în concordanþã cu acquis-ul ºi în respectarea termenelor".
Orice abatere sesizatã în îndeplinirea de cãtre România a angajamentelor asumate în aceastã privinþã poate constitui baza activãrii clauzei de salvgardare, cu efecte deosebit de grave.
3. În ceea ce priveºte condiþiile pe care cetãþenii români trebuie sã le îndeplineascã la ieºirea din þarã, când cãlãtoresc în scopuri particulare în statele membre ale Uniunii Europene sau în alte state, în prezent se aplicã prevederile Ordinul Ministrului de Interne nr. 177 din 22 noiembrie 2001, condiþiile fiind neschimbate de patru ani.
Ordinul menþionat prevede urmãtoarele:
"Art. 1 (1) Cetãþenii români care cãlãtoresc în scopuri particulare în statele membre ale Uniunii Europene sau în alte state, pentru care nu este necesarã viza de intrare, trebuie sã prezinte la controlul de ieºire din þarã o sumã minimã în valutã liber convertibilã, la vedere, sau cãrþi de credit pentru conturi în valutã.
(2) Cuantumul sumei minime în valutã liber convertibilã, de persoanã, pentru fiecare zi de ºedere declaratã, dar nu mai puþin de 5 zile, se stabileºte astfel:
a) 50 euro sau echivalent pentru Turcia ºi fostele state socialiste, pentru care nu este necesarã viza de intrare;
b) 100 euro sau echivalent pentru statele din Uniunea Europeanã ºi alte state, pentru care nu este necesarã viza de intrare.
(3) Dovada sumei prevãzute la alin. (2) se face prin una din urmãtoarele forme:
a) suma în valutã liber convertibilã, la vedere;
b) cecuri de cãlãtorie sau cãrþi de credit pentru conturi în valutã;
c) alte garanþii financiare, care fac dovada asigurãrii sumei necesare, cum sunt: voucher în cazul turismului organizat ori al serviciilor turistice plãtite anticipat; scrisoare de garanþie sau angajament de sponsorizare, semnate de persoana care gãzduieºte cetãþeanul român pe teritoriul statului de destinaþie ºi autentificate conform legii statului respectiv; garanþia legalã din partea unei bãnci sau ordine de platã valabile, dupã caz.” (Ordinul Ministrului de Interne nr. 177 din 22 noiembrie 2001 pentru stabilirea cuantumului sumei minime în valutã liber convertibilã pe care cetãþenii români trebuie sã o deþinã la ieºirea din þarã, când cãlãtoresc în scopuri particulare în statele membre ale Uniunii Europene sau în alte state).
Proiectul de ordin prin care este propusã modificarea acestor condiþii, în vederea aplicãrii exacte a prevederilor Convenþiei de aplicare a Acordului Schengen ºi Manualului Comun Schengen, este supus unei dezbateri publice ºi va intra în vigoare începând cu data de 1 octombrie 2005, datã pânã la care va fi modificat ºi completat în funcþie de observaþiile adresate de persoanele interesate, cu condiþia ca acestea sã nu contravinã celor douã documente europene menþionate.
Respectarea de cãtre cetãþenii români a Acordului Schengen este cu atât mai importantã cu cât începând din data de 1 februarie 2006 va intra în vigoare Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaþii a cetãþenilor români în strãinãtate (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005). Acest act normativ prevede cã restrângerea exercitãrii dreptului la liberã circulaþie în strãinãtate a cetãþenilor români poate fi dispusã, pentru o perioadã de cel mult trei ani, numai de cãtre instanþa de judecatã ºi numai în cazul persoanelor care au fost returnate dintr-un stat în baza unui acord de readmisie încheiat între România ºi acel stat sau celor a cãror prezenþã pe teritoriul unui stat ar aduce atingere gravã intereselor României sau relaþiilor bilaterale dintre România ºi acel stat.
Pentru a crea posibilitatea aplicãrii acestei prevederi, care se bazeazã tocmai pe încrederea în faptul cã marea majoritate a cetãþenilor români care cãlãtoresc în strãinãtate respectã legea, este nevoie în prezent de aplicarea riguroasã a condiþiilor aflate în vigoare cu privire la regimul cãlãtoriilor în spaþiul Schengen.
Comentarii articol (0)