La finalul lunii august a fost publicat noul model al formularului 112, dupa ce autoritatile au modificat modalitatea de declarare a impozitului retinut la sursa pentru anumite venituri. Daca pana in acel moment, respectivele impozite se raportau in formularul 100, incepand cu obligatiile fiscale aferente lunii iulie, cu termen de depunere in luna august, ele sunt raportate in declaratia fiscala unica.
Odata cu publicarea noului formular, au fost aduse modificari si in ceea ce priveste rectificarea datelor raportate in declaratia 112.
Declaratia unica poate fi corectata de contribuabili din proprie initiativa, prin depunerea unei declaratii rectificative, care se intocmeste pe acelasi model de formular ca si declaratia ce trebuie corectata.
In timp ce in vechiul formular 112 contribuabilii nu trebuiau decat sa completeze X in caseta "Declaratie rectificativa", in noul model al declaratiei sunt prevazute mai multe situatii in care se face rectificarea, iar contribuabilii trebuie sa le precizeze.
Mai exact, in situatia in care rectificarea declaratiei se realizeaza pentru corectarea unor erori de completare ale angajatorului sau entitatii asimilate angajatorului, contribuabilii trebuie sa bifeze cu X caseta „Declaratie rectificativa”.
Daca declaratia se rectifica in urma acordarii unor drepturi banesti in baza unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile se bifeaza cu X caseta „Declaratie rectificativa ca urmare a acordarii unor drepturi banesti in baza unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile”.
De asemenea, atunci cand declaratia se rectifica in urma unei inspectii fiscale, contribuabilii bifeaza cu X Caseta „Declaratie rectificativa ca urmare a unei inspectii fiscale”. Nu uitati ca, potrivit Codului de procedura fiscala,daca in timpul inspectiei fiscale contribuabilul depune sau corecteaza declaratiile fiscale aferente perioadelor si impozitelor, taxelor contributiilor si altor venituri care fac obiectul inspectiei fiscale, acestea nu vor fi luate in considerare de organul fiscal.
Ce mai trebuie sa stiti
Declaratia rectificativa se utilizeaza pentru:
- corectarea impozitului pe venit, precum si a contributiilor sociale datorate de angajatori si entitati asimilate angajatorilor si retinute de catre acestia de la asigurati;
- modificarea unor elemente de identificare a asiguratului;
- modificarea unor date pe baza carora se determina stagiile de cotizare si punctajul asiguratului in sistemul public de pensii, pentru situatia cand a fost omisa inscrierea unui/unor asigurat/asigurati sau in cazul in care asiguratul/asiguratii a/au fost inregistrat/inregistrati fara temei si este necesara anularea respectivei inregistrari;
- corectarea altor informatii prevazute de formular.
Declaratia rectificativa se completeaza integral, inscriindu-se toate datele si informatiile prevazute de formular, inclusiv cele care nu difera fata de declaratia initiala.
Important! Declaratia rectificativa (noul formular) se depune numai pentru rectificarile care vizeaza perioadele de raportare incepand cu 1 iulie 2012. Pentru perioadele de raportare cuprinse intre 1 ianuarie 2011 si 30 iunie 2012 se utilizeaza vechiul formular (reglementat de HG nr. 1397/2010), iar pentru perioadele de raportare anterioare datei de 1 ianuarie 2011 se depune declaratia rectificativa formular 710.