Potrivit unui comunicat de presa transmis de companie, toti factorii implicati intr-un proiect cu finantare europeana trebuie sa cunoasca si sa inteleaga foarte bine din start contractul de finantare, cu conditiile generale si cele specifice, precum si anexele aferente, acestea formand un tot unitar care reprezinta baza si cadrul legal sub care se desfasoara proiectul respectiv. Beneficiarul (echipa de implementare), expertul contabil si auditorul independent trebuie sa isi aloce timp inca din etapa de planificare a misiunii, pentru a intelege functionalitatea proiectului, obiectul pentru care se acorda finantarea nerambursabila, perioada de implementare in interiorul careia cheltuielile sunt eligibile etc.; de exemplu, necunoasterea sau neintelegerea perioadei de implementare si necorelarea sa cu calendarul de activitati poate face ca anumite cheltuieli sa devina neeligibile. In plus, toti cei implicati in proiect trebuie sa inteleaga foarte bine modul de alocare a sumelor si valoarea eligibila a finantarii nerambursabile acordate pe tipuri de alocari, contributia proprie, considerentele de TVA etc.
„Pentru o serie de beneficiari ai finantarilor europene, R&M Audit Contabilitate acopera diferite functiuni- asigura contabilitatea proiectelor sau indeplineste statutul de expert contabil sau de auditor independent etc. Daca ne referim la aceasta din urma, printre neregulile cu frecventa destul de mare pe care le-am constatat in cadrul misiunilor de audit s-a aflat necorelarea balantei analitice a proiectului cu cererea de rambursare, adica sumele platite in perioada de referinta nu corespundeau cu suma solicitata la rambursare pentru aceeasi perioada”, a precizat Mirela Serban.
De asemenea, printre cele constatate la auditurile efectuate de R&M Audit Contabilitate s-au aflat neconcordantele dintre contracte si, respectiv, facturile aprobate la plata: cel mai frecvent s-a intamplat ca valoarea facturilor sa depaseasca valoarea angajata prin contract. In plus, apar la plata activitati care nu sunt in perioada corecta din graficul de activitati – de exemplu achizitii anticipate sau avansuri platite pentru diverse achizitii ce urmeaza sa fie efectuate sau sunt realizate dupa perioada din graficul de activitati etc.
“<<De partea cealalta a baricadei>>, asigurand contabilitatea altor proiecte europene, am observat ca cel mai important este sa obisnuim echipa de implementare sa se coordoneze cu expertii contabili si sa le ceara consultanta: trebuie sa inteleaga ca e mult mai eficient intai sa intrebi contabilul si apoi sa intreprinzi anumite actiuni sau cheltuieli, intrucat- adesea- in caz contrar rambursarea poate fi compromisa. Contabilul trebuie sa poata realiza cereri de rambursare astfel incat sumele sa fie exacte, reale, eligibile si legal solicitate”, a aratat Mirela Serban.
Asigurarea unei implementari corecte si transparente a proiectelor cu finantare europeana necesita, de asemenea, pregatirea si aprobarea unui set de politici si proceduri contabile care vor fi utilizate in implementare, care cuprinde reguli, tratamente contabile prevazute de reglementarile contabile si documente justificative care stau la baza inregistrarii operatiunilor economico-financiare aferente proiectului. Contabilitatea are sarcina de a elabora acest set de politici si proceduri contabile, beneficiarul il aproba, iar echipa de implementare trebuie sa respecte si sa se incadreze in liniile directoare ale acestuia.
“Din pacate, am constatat ca, desi extrem de importante, si acestea sunt adesea privite cu usurinta de catre beneficiari si li se acorda atentie cand este prea tarziu”, a precizat Mirela Serban.
Comentarii articol (0)