“Managementul defectuos al cash-flow-ului este cauza responsabila pentru majoritatea falimentelor inregistrate de catre firmele "tinere", aflate in primul an de activitate; pe locul al doilea in topul principalelor cauze de insucces al start-up-urilor se afla nerealizarea sau realizarea defectuoasa a strategiei si planificarii de marketing, urmata in top de implicatiile necunoasterii la timp a tuturor elementelor legale, contabile, fiscale si de resurse umane implicate in business-ul respectiv”, a aratat Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate.
Multi intreprinzatori cauta initial o idee de afaceri "geniala si unica", "o inventie". De fapt, s-a dovedit ca ideea valoreaza mai putin decat modul in care aceasta este pusa in practica”, spune Mirela Serban.
Foarte putini intreprinzatori incep un business avand la baza un plan de afaceri, arata expertii R&M Audit Contabilitate, desi un plan de afaceri este un instrument foarte util, care ii ajuta <<sa vada>> business-ul, sa deseneze <<o harta>> a acelei afaceri si sa inteleaga unde si cum pot ajunge, ce le trebuie pentru aceasta etc.
"Si mai putini intreprinzatori stiu sa genereze o proiectie de cash-flow, astfel incat sa intrevada pe un anumit interval de timp cum vor evolua sumele pe care le vor avea de plata (la stat si la furnizori), cum si cand trebuie acoperite etc; faptul ca nu stiu - nu este o problema; daca insa nu se intereseaza la cei care stiu - atunci pot avea o problema”, a aratat Mirela serban. Desigur, ar fi bine ca business planul si proiectiile financiare sa fie realizate de catre specialisti, dar pot fi utilizate si forme intuitive si mai putin elaborate, subliniaza expertii R&M Audit Contabilitate.
Dupa ce ia hotararea de a infiinta o firma, un intreprinzator ar trebui sa faca doua lucruri decisive pentru primul an de viata al business-ului respectiv: sa contacteze un avocat si o firma de contabilitate, pentru a cunoaste din start principalele obligatii legale, contabile si fiscale care ii revin sau care l-ar avantaja.
„Va infiinta un SRL, o intreprindere Individuala sau o Microintreprindere? Cum, cand si cat trebuie sa plateasca impozit pe venit? Va avea tranzactii comunitare? Daca da - ce trebuie sa considere? Salariati? Punct de lucru? Trebuie o casa de marcat? Majoritatea nu stiu multe lucruri si este normal, dar este esential sa se informeze din start. Am intalnit, de exemplu, cazuri in care firma functiona de ceva timp avand vanzari directe catre populatie si se chinuiau sa administreze situatia bonurilor de la casa de marcat desi, serviciile fiind prestate prin deplasare la diversi clienti (servicii de instalare, reparatii etc.la domiciliul clientului), conform legii, nu era necesara o casa de marcat”, a aratat Mirela Serban.
In topul recomandarilor consultantilor R&M Audit Contabilitate pentru intreprinzatori se afla, de asemenea, eliminarea costurilor care nu sunt absolut necesare, achizitionarea cat mai multor produse si servicii in sistem barter, precum si angajarea personalului specializat, care sa permita derularea business-ului in conditii de buna calitate.
Expertii R&M Audit Contabilitate considera ca principalul avantaj pe care il au cei care lanseaza o noua afacere in aceasta perioada este ca au posibilitatea de a evalua din start toate greutatile economice si financiare ale mediului in care evolueaza, le pot lua in calcul de la inceput si pot planifica business-ul in consecinta.
"A sti" este elementul vital intr-un business, iar cei care intra in prezent in lumea antreprenoriatului nu pot fi luati prin surprindere de criza din Europa (stim ca exista si este profunda), nu au de ce sa aiba palpitatii privind cursul Euro-Leu (caci am vazut ce variatii poate avea), nu au iluzia ca isi vor incasa facturile in termen de 3 zile (intrucat se cunosc intarzierile) si nu se asteapta ca actualul cadru legislativ si fiscal sa ramana neschimbat macar un an.
Noii intreprinzatori cunosc toti acesti factori (de risc) si au avantajul de a putea planifica modul in care "sa o ia de la zero", tinand cont de cele mai excentrice evolutii posibile. Actuala conjunctura economica nu trebuie sa opreasca pe nimeni sa porneasca o afacere: sansele de succes raman la fel de mari, daca planificarea de business merge pe scenariul realist-pesimist privind mediul economic si se actioneaza in consecinta“, a aratat Mirela Serban.