Din modul de organizare si functionare a unitatii decurg, logic, regulile ce trebuie respectate in procesul muncii. Dupa cum se stie, Codul muncii reglementeaza doar obligativitatea intocmirii si problematica regulamentului intern (art. 241- 246), nu si a regulamentului de organizare si functionare a unitatii. Totusi, din analiza normelor legale specifice domeniului privat rezulta si obligativitatea acestuia1.
Chiar daca nu s-ar pune problema aceasta, oportunitatea unui regulament de organizare si functionare a unitatii este pentru ca nu se pot stabili regulile unui proces fara a-i gandi, in prealabil, organizarea.
In acest sens, evidentiem continutul acestor doua acte juridice, care nu ar trebui sa lipseasca niciunui angajator.
Potrivit art. 242 din Codul muncii, „regulamentul intern cuprinde cel putin2 urmatoarele categorii de dispozitii:
a) reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii;
b) reguli privind respectarea principiului nediscriminarii si al inlaturarii oricarei forme de incalcare a demnitatii;
c) drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor;
d) procedura de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor;
e) reguli concrete privind disciplina muncii in unitate;
f) abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile;
g) reguli referitoare la procedura disciplinara;
h) modalitatile de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice;
i) criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor.”
Indiscutabil, acest continut releva importanta lui.
Intrucat dispozitiile privitoare la continutul regulamentului intern nu sunt limitative, nimic nu se opune si coexistentei lui cu regulamentul de organizare si functionare a unitatii, dat fiind si relatia dintre acestea, pe care am evidentiat-o.
Prin regulamentul de organizare si functionare se stabilesc, potrivit prevederilor legale, structura generala a unitatii, compartimentele de lucru (atelier, sectie, fabrica, birou, serviciu, directie, departament etc.) si atributiile (competentele) lor, conlucrarea dintre ele si raporturile cu conducerea persoanei juridice respective, circuitul intern al documentelor si modul lor de avizare3. Pentru ca regulamentul de organizare si functionare a unitatii sta la baza4 intocmirii fiselor de post, acestea se pot constitui si intr-o anexa a lui.
De altfel, cele de mai sus se concretizeaza, de regula, in practica, in organigrama unitatii si in statul de functii, anexe la acest regulament. Ele sunt importante, mai ales, in cadrul controlului adminsitrativ si jurisdictional al concedierii salariatilor, ori a celui administrativ ce priveste situatia vacantarii posturilor pentru sistemul asigurarilor de somaj si stimularea fortei de munca.
__
1A se vedea si Ion Traian Stefanescu, Tratat teoretic si practic de drept al muncii, Editura Universul juridic, Editia a II-a, Bucuresti, 2012, p. 53.
2Intrucat dispozitiile privitoare la continutul regulamentului intern nu sunt limitative, nimic nu se opune si coexistentei lui cu regulamentul de organizare si functionare a unitatii, dat fiind si relatia dintre acestea, pe care am evidentiat-o.
3Ion Traian Stefanescu, op. cit., p. 53.
4A se vedea: Alexandru Ticlea, Tratat de dreptul muncii, Tratat de dreptul muncii, Editia a VI-a, Editura Universul Juridic, Bucuresti, 2012, p. 51; Ion Traian Stefanescu, op. cit., p. 53.
Nota redactiei: Pentru mai multe detalii, va recomandam seminariile privind formarea profesionala organizate de AvocatNet.ro. (Pe langa alti specialisti, participa lect. univ. dr. Ana Stefanescu - Universitatea „Dunarea de Jos” Galati).
Comentarii articol (8)