Modificarile la procedura de eliberare a extraselor de carte funciara, precum si a celorlalte documente referitoare la cadastru a fost modificata prin Ordinul Agentie Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara nr. 1026/2012, publicat in Monitorul Oficial nr. 704 din 15 octombrie 2012.
Acest act normativ reglementeaza posibilitatea ca ANCPI sa elibereze si on-line notarilor extrase sau copii ale cartilor funciare ori certificate de sarcini pe baza unor cereri transmise prin fax, e-mail sau on-line, eliberarea documentelor nefiind conditionata de primirea cererilor in original.
"In cazul in care extrasul de carte funciara a fost transmis prin fax, e-mail, on-line, originalul acestuia va fi comunicat prin posta numai la solicitarea expresa a biroului notarial", se mai precizeaza in ordinul publicat luni.
Ce procedura se va aplica pentru comunicarea on-line a documentelor de cadastru
Ordinul ANCPI nr. 1026/2012 reglementeaza separat si procedura comunicarii on-line a actelor intre notarii publici si oficiile teritoriale de cadastru si publicitate imobiliara.
Astfel, conform prevederilor legale nou introduse, ANCPI va asigura notarilor publici posibilitatea sa inregistreze online cererile pentru eliberarea documentelor de cadastru prin intermediul unei platforme informatice – Registrul General de Intrare.
Accesul notarilor publici la platforma informatica se face pe baza de parola statica sau certificat digital, responsabilitatea actiunilor realizate in sistemul informatic, a corectitudinii datelor introduse si a efectelor juridice produse de acestea, precum si asigurarea confidentialitatii elementelor de acces in sistem apartinand exclusiv notarilor. ANCPI precizeaza in actul normativ ca aplicatia va permite comunicarea documentelor cu semnatura electronica cel mai tarziu pana la data de 31 ianuarie 2013.
"Sistemul va fi disponibil notarilor publici pentru cereri de eliberare a extraselor pentru autentificare si pentru cereri de inscriere in cartea funciara in programul de lucru al birourilor de cadastru si publicitate imobiliara (BCPI) convenit prin protocol incheiat cu camerele notarilor publici. Pentru furnizarea celorlalte servicii sistemul va fi disponibil permanent", se arata in Ordinul ANCPI.
Potrivit actului normativ, notarul public poate inregistra in sistemul informatic toate tipurile de cereri pentru furnizarea serviciilor de cadastru si publicitate imobiliara, conform codurilor aferente acestora, stabilite prin ordinul privind aprobarea tarifelor pentru serviciile furnizate de ANCPI si unitatile sale subordonate. Notarul public este considerat persoana abilitata prin lege speciala sa solicite eliberarea certificatului de identificare a numarului topografic/cadastral dupa numele/denumirea proprietarului.
Dupa inregistrarea cererii de inscriere in cartea funciara in sistem, aplicatia genereaza numar unic de inregistrare a acesteia, asigurand rangul inscrierilor. In mod corelativ, se completeaza integral cererea de inscriere si in format hartie, conform modelelor standard.
In cazul in care se ataseaza cererii de inscriere inregistrate on-line o versiune scanata in format .pdf sau .tif a dosarului cererii, sistemul aloca termen de solutionare, iar cererea se solutioneaza de catre persoanele desemnate la nivelul birourilor teritoriale de cadastru, incheierea si extrasul de carte funciara de informare eliberandu-se numai dupa primirea dosarului original al cererii.
"In vederea comunicarii incheierii si a extrasului de carte funciara de informare, dosarul original, impreuna cu nota de inregistrare intocmita in dublu exemplar, va fi predat biroului teritorial competent nu mai tarziu de termenul de solutionare stabilit.", stabilesc prevederile legale.
Dosarul original al cererii nu va fi predat biroului teritorial in termenul de solutionare stabilit, daca acesta a fost comunicat prin utilizarea unei semnaturi electronice. In aceasta situatie, comunicarea dosarelor originale ale cererilor de inscriere in cartea funciara se va face la sfarsitul fiecarei luni.
Carti funciare in format electronic, pana la 31 decembrie
Actul normativ publicat luni prevede ca implementarea accesului notarilor publici la aplicatia informatica se va face la nivelul camerelor notarilor publici, in etape, urmand ca cel mai tarziu la 31 ianuarie 2013 comunicarea documentelor pe baza de semnatura electronica sa fie disponibila.
De asemenea, noile prevederi stabilesc ca pana la data de 31 decembrie 2012, ANCPI va asigura mijloacele tehnice pentru acordarea accesului permanent al notarilor publici, in mod gratuit, la consultarea cartilor funciare in format electronic.
"In situatia in care cartile funciare solicitate sunt disponibile numai in format hartie, acestea vor fi convertite in vederea prestarii serviciului solicitat. In mod similar, UNNPR va asigura ANCPI acces gratuit la registrele nationale electronice notariale a caror consultare este justificata pentru buna desfasurare a activitatii ANCPI", se mai arata in ordinul ANCPI.