Generalitati
Mergand pe linia impusa de noul concept "Practic in afaceri", Avocatnet.ro va prezinta mai jos un articol complet, care prezinta pasii de urmat de o societate comerciala pentru angajarea si mentinerea salariatilor sai, enumera si dezvolta contributiile la diferite fonduri (somaj, asigurari de sanatate, asigurari sociale, boli profesionale si accidente de munca, ITM), pe care angajatorii trebuie sa le plateasca in urma incheierii unor contracte de munca. In continuarea articolului despre pasii de urmat pentru infiintarea unei societati comerciale, Avocatnet.ro va prezinta un articol despre lucrurile pe care trebuie sa le faca un angajator pentru a nu scapa din vedere plata obligatiilor fata de stat.
Cuprinsul articolului:
1. Generalitati
2. Incheierea contractului individual de munca:
- Legislatie aplicabile
- Lorma
- Continut
- Obligatii ale angajatorului la momentul incheierii unui contract de munca.
- Clauze minime intr-un contract de munca
- Obligatia de inregistrare a contractului de munca la Inspectoratul teritorial de munca:
- Perioada de proba
- Obligatii viitoare ale angajatorilor.
3. Contributiile la care este obligat un angajator
Defalcate fiecare pe urmatoarele capitole:
- legislatie aplicabila,
- contribuabili,
- baza de calcul si cota contributiei / comisionului,
- termenul si modalitatea de plata
- Contributia de asigurari sociale
- Contributia de asigurari sociale de sanatate
- Contributia la fondul de asigurare pentru somaj
- Comisionul de plata la Inspectoratele teritoriale de munca
- Contributia la fondul pentru accidente de munca si boli profesionale
Contractul individual de munca si obligatiile angajatorilor
Legislatie aplicabila
In general, contractul individual de munca (CIM) este guvernat in aspectele generale ale incheierii, modificarii sau incetarii sale, de mai multe acte normative. Printre ele prezinta importanta:
- Codul muncii (Legea nr. 53/2003, publicat in Monitorul Oficial nr. 72 din 05.02.2003);
- Legea nr.130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, (Monitorul Oficial 355 din 07/27/1999) ;
- Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca (Monitorul Oficial 582 din 11/29/1999);
- Contractul colectiv de munca incheiat la nivel national.
Prin urmare, ori de cate doriti determinarea legislatiei aplicabile unui anumit raport de munca, acestea sunt actele normative cu care trebuie sa incepeti cautarea.
Legea nr.130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, modificata si completata prin Ordonanta de Urgenta nr.136/1999 stabileste la art.1 ca "Incadrarea in munca a unei persoane se realizeaza prin incheierea unui contract individual de munca intre persoana care presteaza munca si persoana fizica sau juridica in beneficiul care este prestata munca, denumita angajator".
De la aceasta regula a incheierii unui contract individual de munca fac exceptie situatiile in care:
- - munca este prestata in baza unor legi speciale, plata facându-se in temeiul acestora;
- - pentru lucrarile executate se primesc drepturi de autor.
Incheierea unui contract individual de munca inseamna parcurgerea mai multor pasi de catre angajator, de la momentul la care s-a decis asupra persoanei viitorului angajat.
Urmeaza solicitarea de la viitorul angajat a unor acte necesare incheierii unui contract individual de munca, apoi procedura negocierii si respectiv semnarii contractului de munca, inregistrarea contractului de munca la Inspectoratul Teritorial al Muncii si, ulterior, plata contributiilor aferente salariului oferit angajatului.
Incheierea unui contract individual de munca
a. Forma
Incheierea unui contract individual de munca trebuie sa se faca de regula in forma scrisa. Aceasta obligatie este prevazuta atat de Codul Muncii in art. 16, alin 1, cat si de Legea 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca la art. 1 alin. 2. De la aceasta data (data incheierii contractului individual de munca in forma scrisa), angajatul dobandeste calitatea de salariat. Exceptia de la regula, este aceea ca un contract de munca incheiat in forma verbala care se prezupune a fi incheiat pe o durata nedeterminata, iar partile pot face dovada prevederilor contractuale si a prestatiilor efectuate prin orice alt mijloc de proba.
b. Continut
Daca nu stiti ce trebuie sa cuprinda un contract individual de munca, puteti merge la sediul Camerei de Munca din localitatea dvs., unde vi se va pune la dispozitie un model tipizat de contract individual de munca. Acest model contine clauze minimale inserabile intr-un contract individual de munca si poate fi utilizat pentru materializarea acelor contracte nu foarte complexe pe care societatea dvs. le incheie cu angajatii sai. Sfatul nostru este insa sa apelati la consultata de specialitate pentru adaptarea contractului de munca la situatia dvs. particulara. Pentru modelul cadru al contractului de muncã puteti consulta Ordinul ministrului muncii si securitatii sociale nr. 64/28.02.2003 ºi modificat prin Ordinul ministrului muncii si securitatii sociale nr.76/2003.
c. Obligatii ale angajatorului la momentul incheierii unui contract de munca.
Anterior incheierii sau modificarii contractului individual de munca, angajatorul are obligatia de a informa persoana care solicita angajarea ori, dupa caz, salariatul cu privire la clauzele generale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract sau sa le modifice. Aceasta informare va cuprinde, dupa caz, cel putin urmatoarele elemente:
a) identitatea partilor;
b) locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri;
c) sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;
d) atributiile postului;
e) riscurile specifice postului;
f) data de la care contractul urmeaza sa isi produca efectele;
g) in cazul unui contract de munca pe durata determinata sau al unui contract de munca temporara, durata acestora;
h) durata concediului de odihna la care salariatul are dreptul;
i) conditiile de acordare a preavizului de catre partile contractante si durata acestuia;
j) salariul pe baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul;
k) durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si ore/saptamana;
l) indicarea contractului colectiv de munca ce reglementeaza conditiile de munca ale salariatului;
m) durata perioadei de proba.
In situatia in care angajatorul nu isi executa obligatia de informare in termen de 15 zile de la momentul lansarii ofertei de incheiere sau modificare a contractului individual de munca ori, dupa caz, a prestarii activitatii in strainatate, salariatul este in drept sa sesizeze, in termen de 30 de zile, instanta judecatoreasca competenta si sa solicite despagubiri corespunzatoare prejudiciului pe care l-a suferit ca urmare a neexecutarii de catre angajator a obligatiei de informare.
Nerealizarea de catre angajator a obligatiei incheierii in forma scrisa a contractului individual de munca si primirea la munca a unei persoane pentru care nu a fost intocmit contract individual de munca sau conventie civila, de prestari de servicii dupa caz, constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit art.15 din Legea nr.130 / 1999 cu amenda de la 30 de milioane de lei la 60 de milioane de lei. Interesanta insa, in aceasta problema, este aplicarea paralela a prevederilor Codului Muncii (art. 16 alin 2 - care vorbeste de posibilitatea incheierii unui contract si intr-o alta forma decat cea scrisa) si cele ale Legii 130 / 1999, care vorbeste despre obligativitatea incheierii unui contract in forma scrisa.
d. Clauze minime intr-un contract de munca
Un rol foarte important in determinarea clauzelor minime care vor fi incluse intr-un contract e munca il are Contractul Colectiv de Munca incheiat la nivel national sau la nivel de ramura de activitate. Ultimul Contract colectiv de munca unic la nivel national are nr. 1116/01 si a fost incheiat la data de 30 ianuarie 2003 si a fost înregistrat la Ministerul Muncii ºi Solidaritãþii Sociale cu nr. 1116/01 din 30 ianuarie 2003. Acest act a fost p
Importanta contractului colectiv de munca, ca si a Codului Muncii, consta in inlocuirea clauzelor inserate de parti intr-un contract individual de munca, daca aceste clauze sunt contrare prevederilor legale in vigoare sau sunt sub nivelul minim stabilit prin actele normative sau prin contracte colective de munca. Astfel, spre exemplu, daca prin contractul individual de munca se decide ca angajatul va avea 15 zile de concediu lunar, aceasta clauza va fi nula si inlocuita cu prevederea continuta in contractul colectiv de munca la nivel national, care stabileste ca "Salariaþii au dreptul în fiecare an calendaristic la un concediu de odihnã plãtit, de minimum 21 de zile lucrãtoare." (art. 56 din contract).
Spre exemplu, inserarea intr-un contract de munca a unor clauze care acorda salariatului conditii inferioare celor stabilite prin contractul colectiv de munca la nivel national duce la anularea acestor clauze si inlocuirea lor cu cele stipulate in contractul colectiv de munca la nivel national.
Contractul colectiv de munca la nivel national reglementeaza, printre altele:
1)
a) cãsãtoria salariatului - 5 zile;
b) cãsãtoria unui copil - 2 zile;
c) naºterea unui copil - 2 zile;
d) decesul soþului, copilului, pãrinþilor, socrilor - 3 zile;
e) decesul bunicilor, fraþilor, surorilor - 1 zi;
f) donatorii de sânge - conform legii;
g) la schimbarea locului de muncã în cadrul aceleiaºi unitãþi, cu mutarea domiciliului în altã localitate - 5 zile.
Salariatii au dreptul la 30 de zile de concediu fara plata, acordat o singura data, pentru pregatirea si sustinerea lucrarii de diploma in invatamantul superior, seral si fara frecventa.
Pentru rezolvarea unor situatii personale, salariatii au dreptul la concedii fara plata.
2) concediul de odihna - salariatii au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de odihna platit, de minimum 21 zile lucratoare. Fac exceptie:
a) salariatii care au varsta sub 18 ani au dreptul, in fiecare an calendaristic, la un concediu platit de 24 de zile lucratoare;
b) salariatii nou angajati, pentru primul an de activitate inscris in cartea de munca, au dreptul la un concediu de odihna platit cu o durata minima de 20 zile lucratoare
In general, clauzele inserate intr-un contract de munca sunt urmare a negocierii directe intre angajator si viitorul angajat.
Contractul individual de munca se va incheia in trei exemplare, cate unul pentru fiecare parte si unul pentru a fi depus la Inspectoratul Teritorial de Munca.
In acelasi timp, in momentul incheierii unui contract individual de munca, angajatorul trebuie sa-i solicite viitorului sau angajat urmatoarele acte:
- certificat medical eliberat de un medic de medicina muncii , din care sã reiasã cã persoana este aptã pentru activitatea ce urmeazã sã o presteze
- carnetul de muncã (pânã la 31.12.2006)
- dacã salariatul nu posedã carnet de muncã , trebuie intocmita o declaratie prin care salariatul afirma pe propria raspundere ca nu a mai avut carnet de munca.
- cazier judiciar.
- copie a cartii de identitate sau buletinului de identitate al salariatului
f. Obligatia de inregistrare a contractului de munca la Inspectoratul teritorial de munca:
Conform art. 8 al Legii nr. 130 din 1999 privind protectia persoanelor incadrate in munca, contractele individuale de munca incheiate de angajatori vor fi inregistrate, in termen de 20 de zile de la data incheierii lor, la inspectoratele teritoriale de munca.
Pentru inregistrarea contractelor individuale de munca, angajatorii mai sus enumerati trebuie sa depuna la inspectoratul teritorial de munca urmatoarele acte:
- contractele individuale de munca (modelul cadru al contractului de muncã a fost aprobat prin Ordinul ministrului muncii si securitatii sociale nr.64/28.02.2003 ºi modificat prin Ordinul ministrului muncii si securitatii sociale nr.76/2003)
- taloanele medicale ale viitorilor angajati
- copie dupa ultimul act de studiu al viitorului salariat
- copie dupa certificatul de nastere al viitorului salariat
- copie dupa buletinul de identitate al viitorului salariat
- carnetele de munca.
Daca societatea comerciala angajatoare n-a mai avut anterior angajati, societatea trebuie sa se inregistreze la inspectoratul teritorial de munca. Pentru acest pas sunt necesare urmatoarele acte (alaturi de un biblioraft si trei dosare de incopciat):
- actele societatii comerciale (copie si original): Certificat de inmatriculare, act constitutiv si hotarare judecatoreasca.
- contractul individual de munca al salariatilor
- certificat medical eliberat de un medic de medicina muncii , din care sã reiasã cã persoana este aptã pentru activitatea ce urmeazã sã o presteze
- carnetul de muncã (pânã la 31.12.2006)
- dacã salariatul nu posedã carnet de muncã , trebuie intocmita o declaratie prin care salariatul afirma pe propria raspundere ca nu a mai avut carnet de munca.
- cazier judiciar.
- copie a cartii de identitate sau buletinului de identitate al salariatului
g. Perioada de proba
Pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la incheierea contractului individual de munca se poate stabili o perioada de proba de cel mult 30 de zile calendaristice pentru functiile de executie si de cel mult 90 de zile calendaristice pentru functiile de conducere.
Pe durata executarii unui contract individual de munca nu poate fi stabilita decat o singura perioada de proba. Prin exceptie, salariatul poate fi supus la o noua perioada de proba in situatia in care acesta debuteaza la acelasi angajator intr-o noua functie sau profesie ori urmeaza sa presteze activitatea intr-un loc de munca cu conditii grele, vatamatoare sau periculoase. Neinformarea salariatului anterior incheierii sau modificarii contractului individual de munca cu privire la perioada de proba duce la decaderea angajatorului din dreptul de a verifica aptitudinile salariatului printr-o asemenea modalitate.
Angajarea succesiva a mai mult de trei persoane pe perioade de proba pentru acelasi post este interzisa.
In cazul muncitorilor necalificati, perioada de proba are caracter exceptional si nu poate depasi 5 zile lucratoare. Absolventii institutiilor de invatamant se incadreaza, la debutul lor in profesie, pe baza unei perioade de proba cuprinse intre 3 si 6 luni.
Pe durata perioadei de proba salariatul se bucura de toate drepturile si are toate obligatiile prevazute in legislatia muncii, in contractul colectiv de munca aplicabil, in regulamentul intern, precum si in contractul individual de munca.
In privinta perioadei de proba, este important de stiut ca aceasta se constituie intr-o clauza a contractului individual de munca realizându-se pe parcursul executarii acestuia si nu in afara lui. Prin urmare, obligatia inregistrarii contractului de munca (
h. Obligatii viitoare ale angajatorilor.
Pe parcursul executarii contractelor individuale de munca angajatorii au obligatia de a depune la inspectoratul teritorial de munca:
- actele emise in executarea, modificarea si incetarea contractelor individuale de munca, in termen de 5 zile de la perfectarea lor;
- trimestrial statele de plata a salariilor insotite de dovezile de plata a contributiei la fondul de somaj, fondul de asigurari sociale si dovada de plata a comisionului, pâna la data de 20 a primei luni din trimestrul urmator (pentru societatile care nu au angajat un inspector de personal, autorizat sa efectueze inregistrarile in cartile de munca ale salariatilor proprii).
- lunar statele de plata a salariilor insotite de dovezile de plata a contributiei la fondul de somaj, fondul de asigurari sociale si dovada de plata a comisionului, pâna la data de 20 a fiecarei luni (pentru societatile care au angajat un inspector de personal, autorizat sa efectueze inregistrarile in cartile de munca ale salariatilor proprii).
Obligatiile banesti datorate de angajatori pentru fiecare angajat sunt, in ordine:
- Contributia de Asigurari Sociale,
- Contributia la Fondul de Asigurare pentru Somaj,
- Contributia la Fondul de Asigurari Sociale de Sanatate,
- Comisionul datorat Inspectoratelor Teritoriale de Munca
De asemenea, angajatorii au obligatia de a retine si vira lunar impozitul pe salarii datorat de angajati.
Contributia de Asigurari Sociale
a. Legislatie aplicabilaLegea nr. 19 / 2000, privind pensiile si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial nr. 140 din 1 aprilie 2000. b. Contribuabili
Persoanele asigurate prin efectul legii si angajatorii acestora (acolo unde este cazul).
In sistemul public sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
I. persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca si functionarii publici;
II. persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevazute la pct. I;
III. persoanele care beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri;
IV. persoanele care realizeaza un venit brut pe an calendaristic, echivalent cu cel putin 3 salarii medii brute, si care se afla in una dintre situatiile urmatoare:
a) asociat unic, asociati, comanditari sau actionari;
b) administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare sau de management;
c) membri ai asociatiei familiale;
d) persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;
e) persoane angajate in institutii internationale, daca nu sunt asiguratii acestora;
f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati profesionale;
V. persoanele care realizeaza prin cumul venituri brute pe an calendaristic, echivalente cu cel putin 3 salarii medii brute, si care se regasesc in doua sau mai multe situatii prevazute la pct. IV.
Se pot asigura in sistemul public, pe baza de contract de asigurare sociala, in conditiile legii, persoanele care nu se regasesc in situatiile prevazute mai sus, cele care nu se afla in plata unor prestatii de asigurari sociale in sistemul public, cele care nu se regasesc in situatiile de la art. 38 alin. (1) lit. b) si c) din Legea 19 / 2000, precum si cele care nu sunt asigurate in alte sisteme de asigurari sociale, neintegrate in sistemul public.
c. Cotele de contributie de asigurari sociale:
Conform Legii nr. 519 a bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2004, publicata in Monitorul Oficial nr. 864 din 4 decembrie 2003, in anul 2004 cotele de contribuþie de asigurãri sociale sunt:
a) pentru condiþii normale de muncã - 31,5%;
b) pentru condiþii deosebite de muncã - 36,5%;
c) pentru condiþii speciale de muncã - 41,5% .
Cota contribuþiei individuale de asigurãri sociale, datoratã de asigurat, potrivit art. 21 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, este de 9,5%, indiferent de condiþiile de muncã.
Explicatie
Aceste cote ale contributiei CAS sunt sume ale contributiilor asiguratilor (angajati si asigurati in baza unui contract de asigurare) si angajatorilor.
Astfel, potrivit legii, potrivit legislatiei in vigoare, cota CAS datorata de asigurat este 9,5%, indiferent de condiþiile de muncã.
Cota datorata de angajator –Contributia datorata de angajator este stabilita ca diferenta intre cota prevazuta de Legea 19/2000 pentru fiecare dintre cele trei categorii de munca si cota datorata de angajat. Astfel, pentru angajatii care muncesc in conditii normale de munca, cota datorata de angajator este de 22% din baza de calcul. Pentru angajatii care muncesc in conditii deosebite de munca, cota platita de angajator este de 27% din baza de calcul. La fel, pentru angajatii care muncesc in conditii speciale de munca, cota datorata de angajator este de 32% din baza de calcul.
d. Baza de calcul
Baza lunara de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale in cazul asiguratilor o constituie:
a) salariile individuale brute, realizate lunar, inclusiv sporurile si adaosurile, reglementate prin lege sau prin contractul colectiv de munca, in cazul asiguratilor care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca si functionarii publici, sau veniturile brute de natura drepturilor salariale realizate lunar de asiguratii persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevazute mai sus;
b) venitul lunar asigurat, prevazut in declaratia sau in contractul de asigurare sociala, care nu poate fi mai mic de o patrime din salariul mediu brut.
Baza lunara de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale pentru personalul roman trimis in misiune permanenta in strainatate de catre persoanele juridice din Romania este salariul brut lunar in lei, corespunzator functiei in care persoana respectiva este incadrata in tara, inclusiv sporurile si celelalte adaosuri care se acorda potrivit legii.
Baza de calcul prevazuta mai sus nu poate depasi plafonul a de 5 ori salariul mediu brut.
Potrivit Ordinului Ministrului Finantelor nr. 1644 din 21 noiembrie 2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor secþiunii a 5-a din cap. I din Ordonanþa Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor mãsuri în materie financiar-fiscalã, referitoare la activitãþile de declarare ºi colectare a creanþelor bugetare reprezentând contribuþii sociale publicat in MO 855 din 2 decembrie 2003:
Plata contribuþiilor de asigurãri sociale se efectueazã pe bazã de ordine de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT), întocmite distinct pentru fiecare tip de contribuþie, în urmãtoarele conturi:
1. Contribuþiile datorate de angajator se achitã în contul 22.09.04.02 "Contribuþia de asigurãri sociale de stat datoratã de angajatori", deschis la unitãþile teritoriale ale Trezoreriei Statului în a cãror razã angajatorii sau asimilaþii acestora sunt luaþi în evidenþã ca plãtitori de impozite ºi taxe.
2. Contribuþiile individuale de asigurãri sociale reþinute de la asiguraþi se achitã potrivit legii în contul 22.09.04.03 "Contribuþia de asigurãri sociale datoratã de salariaþi ºi persoane asimilate salariaþilor", deschis la unitãþile teritoriale ale Trezoreriei Statului în a cãror razã angajatorii sunt înregistraþi fiscal sau îºi au domiciliul, dupã caz.Incepând cu 1 ianuarie 2004, activitatea privind declararea ºi colectarea creanþelor bugetare reprezentând contribuþii sociale de la persoane juridice ºi persoane fizice care au calitatea de angajator sau asimilat al acestora, denumite în continuare plãtitori de contribuþii sociale, se realizeazã de Ministerul Finanþelor Publice prin unitãþile fiscale teritoriale
Contribuþiile sociale pentru care Ministerul Finanþelor Publice prin organele fiscale teritoriale este competent sã desfãºoare activitãþilede declarare di colectare sunt:
a) contribuþia de asigurãri sociale datoratã de angajator;
b) contribuþia individualã de asigurãri sociale reþinutã de la asiguraþi;
c) contribuþia de asigurãri pentru ºomaj datoratã de angajator;
d) contribuþia individualã de asigurãri pentru ºomaj reþinutã de la asiguraþi;
e) contribuþia de asigurare pentru accidente de muncã ºi boli profesionale datoratã de angajator;
f) contribuþia pentru asigurãri sociale de sãnãtate datoratã de angajator, mai puþin creanþele bugetare ºi accesoriile acestora cesionate de Casa Naþionalã de Asigurãri de Sãnãtate cãtre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare;
g) contribuþia pentru asigurãri sociale de sãnãtate reþinutã de la asiguraþi, mai puþin creanþele bugetare ºi accesoriile acestora cesionate de Casa Naþionalã de Asigurãri de Sãnãtate cãtre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare(…)
Dupã data de 1 ianuarie 2004, plãtitorii de contribuþii sociale au obligaþia de a declara lunar contribuþiile sociale prevãzute la art. 2 lit. a) - g) la organul fiscal competent (administratia financiara), pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei pentru care se datoreazã drepturile salariale ºi/sau veniturile de natura drepturilor salariale, dupã caz.
De asemenea, de la 1 ianuarie 2004, platitorii de contributii de asigurari sociale au obligatia de a depune lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se depun declaratiile, Declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat. Aceasta declaratie se depune la Casa Judeteana de Pensii, respectiv Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti.
Potrivit art. 28. al Ordonantei nr. Ordonanta nr. 86 din 08/28/2003 privind reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala publicata in Monitorul Oficial nr. 624 din 08/31/2003, persoanele juridice si persoanele fizice care au calitatea de angajator au obligatia sa declare contributiile sociale datorate, lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza drepturile salariale. Declararea se face la unitatile subordonate ale Ministerului Finantelor Publice unde sunt luate in evidenta ca platitori de impozite si taxe. Termenul de declarare a contributiilor sociale constituie si termen de plata.
Conform art. 3 pct 3 al Ordinului Ministrului Finantelor nr. 1644 din 21 noiembrie 2003, in cazul în care plãtitorii de contribuþii sociale, persoane juridice, au sucursale ºi/sau puncte de lucru, declarã obligaþiile bugetare reprezentând contribuþii sociale, cumulat atât pentru activitatea proprie, cât ºi pentru activitatea sucursalelor ºi/sau punctelor de lucru, dupã caz, la organul fiscal la care persoana juridicã este luatã în evidenþã ca plãtitor de impozite ºi taxe.
Contributia la Fondul de Asigurare pentru Somaj
a. Lege aplicabila
Persoanele prevazute la rubrica “contribuabili” (cota de 1% aplicata asupra salariului lunar brut) si angajatorii acestora (cota de 3% aplicata asupra fondului total de salarii brute lunare realizate de asiguratii prin efectul legii).
c. Contribuabili asigurati prin efectul legii:
In sistemul asigurarilor pentru ºomaj sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
a) persoanele care desfaºoara activitati pe baza de contract individual de munca sau persoanele care desfaºoara activitati exclusiv pe baza de conventie civila de prestari de servicii ºi care realizeaza un venit brut pe an calendaristic echivalent cu 9 salarii de baza minime brute pe tara;
b) functionarii publici ºi alte persoane care desfaºoara activitati pe baza actului de numire;
c) persoanele care iºi desfaºoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoreºti, pe durata mandatului;
d) militarii angajati pe baza de contract;
e) persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator;
f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfaºurate potrivit legii ºi care nu se regasesc in una dintre situatiile prevazute la lit. a)-e).
d. Cota datorata de angajator si baza de calcul a acesteia:
1. Conform art. 24 al Legii nr. 519 a bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2004, (publicata in Monitorul Oficial nr. 864 din 4 decembrie 2003, in anul 2004) angajatorii au obligatia de a plati lunar cota de contribuþie la bugetul asigurãrilor pentru ºomaj de 3% datoratã asupra fondului total de salarii brute lunare realizate de angajatii asigurati, prevãzutã la art. 26 din Legea nr. 76/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
2. Angajatorii au obligatia de a retine si vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru ºomaj, in cota de 1%, aplicata asupra salariului de baza lunar brut al salariatului, pentru:
a) persoanele care desfaºoara activitati pe baza de contract individual de munca care realizeaza un venit brut pe an calendaristic echivalent cu 9 salarii de baza minime brute pe tara;
b) functionarii publici ºi alte persoane care desfaºoara activitati pe baza actului de numire;
c) persoanele care iºi desfaºoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoreºti, pe durata mandatului;
d) militarii angajati pe baza de contract;
e) persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator, asupra veniturilor brute lunare realizate.
e. Termenul de plata:
Potrivit Ordinului Ministrului Finantelor nr. 1644 din 21 noiembrie 2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor secþiunii a 5-a din cap. I din Ordonanþa Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor mãsuri în materie financiar-fiscalã, referitoare la activitãþile de declarare ºi colectare a creanþelor bugetare reprezentând contribuþii sociale publicat in MO 855 din 2 decembrie 2003:
Plata contribuþiilor la bugetul asigurãrilor pentru ºomaj se efectueazã de cãtre contribuabili persoane fizice sau juridice pe bazã de ordine de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT), întocmite distinct pentru fiecare contribuþie, în urmãtoarele conturi:
1. Contribuþiile de asigurãri pentru ºomaj, datorata de angajator se achitã în contul 28.10.06.01 "Contribuþii ale angajatorilor ºi ale persoanelor juridice asimilate angajatorului", deschis la unitãþile teritoriale ale Trezoreriei Statului în a cãror razã angajatorii sau asimilaþii acestora sunt luaþi în evidenþã ca plãtitori de impozite ºi taxe.
2. Contribuþia individualã de asigurãri pentru ºomaj reþinutã de la asiguraþi se achitã în contul 28.10.06.02 "Contribuþii individuale", deschis la unitãþile teritoriale ale Trezoreriei Statului în a cãror razã angajatorii sau asimilaþii acestora sunt luaþi în evidenþã ca plãtitori de impozite ºi taxe.Incepând cu 1 ianuarie 2004, activitatea privind declararea ºi colectarea creanþelor bugetare reprezentând contribuþii sociale de la persoane juridice ºi persoane fizice care au calitatea de angajator sau asimilat al acestora, denumite în continuare plãtitori de contribuþii sociale, se realizeazã de Ministerul Finanþelor Publice prin unitãþile fiscale teritoriale
Contribuþiile sociale pentru care Ministerul Finanþelor Publice prin organele fiscale teritoriale este competent sã desfãºoare activitãþilede declarare di colectare sunt:
a) contribuþia de asigurãri sociale datoratã de angajator;
b) contribuþia individualã de asigurãri sociale reþinutã de la asiguraþi;
c) contribuþia de asigurãri pentru ºomaj datoratã de angajator;
d) contribuþia individualã de asigurãri pentru ºomaj reþinutã de la asiguraþi;
e) contribuþia de asigurare pentru accidente de muncã ºi boli profesionale datoratã de angajator;
f) contribuþia pentru asigurãri sociale de sãnãtate datoratã de angajator, mai puþin creanþele bugetare ºi accesoriile acestora cesionate de Casa Naþionalã de Asigurãri de Sãnãtate cãtre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare;
g) contribuþia pentru asigurãri sociale de sãnãtate reþinutã de la asiguraþi, mai puþin creanþele bugetare ºi accesoriile acestora cesionate de Casa Naþionalã de Asigurãri de Sãnãtate cãtre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare(…)
Dupã data de 1 ianuarie 2004, plãtitorii de contribuþii sociale au obligaþia de a declara lunar contribuþiile sociale prevãzute la art. 2 lit. a) - g) la organul fiscal competent (administratia financiara), pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei pentru care se datoreazã drepturile salariale ºi/sau veniturile de natura drepturilor salariale, dupã caz.
De asemenea, de la 1 ianuarie 2004, platitorii de contributii la fondul de somaj au obligatia de a depune lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se depun declaratiile, Declaratia privind fondul de somaj. Aceasta declaratie se depune la Agentia Municipala de Ocupare a Fortei de Munca.
Potrivit art. 28. al Ordonantei nr. Ordonanta nr. 86 din 08/28/2003 privind reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala publicata in Monitorul Oficial nr. 624 din 08/31/2003, persoanele juridice si persoanele fizice care au calitatea de angajator au obligatia sa declare contributiile sociale datorate, lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza drepturile salariale. Declararea se face la unitatile subordonate ale Ministerului Finantelor Publice unde sunt luate in evidenta ca platitori de impozite si taxe. Termenul de declarare a contributiilor sociale constituie si termen de plata.
Conform art. 3 pct 3 al Ordinului Ministrului Finantelor nr. 1644 din 21 noiembrie 2003, in cazul în care plãtitorii de contribuþii sociale, persoane juridice, au sucursale ºi/sau puncte de lucru, declarã obligaþiile bugetare reprezentând contribuþii sociale, cumulat atât pentru activitatea proprie, cât ºi pentru activitatea sucursalelor ºi/sau punctelor de lucru, dupã caz, la organul fiscal la care persoana juridicã este luatã în evidenþã ca plãtitor de impozite ºi taxe.
Contributia la Fondul de Asigurari Sociale de Sanatate
a. Legislatie aplicabila
Ordonanta de Urgenta nr. 150 din 31 octombrie 2002, privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial nr. 838 din 20 noiembrie 2002.
b. Contribuabili:
Obligatia virarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate revine persoanei juridice sau fizice care angajeaza persoane cu contract individual de munca, precum si persoanelor fizice, dupa caz.
c. Cota aplicabila, baza de calcul si sanctiunea neplatii contributiei
1. Sunt obligati la plata unor contributii catre fondul asigurarilor sociale de sanatate atat angajatorii, cat si angajatii sau asiguratii
2. Conform art. 52 din Ordonanta de Urgenta nr. 150 din 31 octombrie 2002, persoanele juridice sau fizice la care îsi desfasoara activitatea asiguratii au obligatia sa calculeze si sa vireze casei de asigurari o contributie de 7% datorata pentru asigurarea sanatatii personalului din unitatea respectiva; acestea au obligatia sa anunte casei de asigurari orice schimbare care are loc în nivelul veniturilor; Persoanele juridice sau fizice prevazute mai sus au obligatia platii contributiei de 7% raportat la fondul de salarii realizat.
3. Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra:
a) veniturilor din salarii care se supun impozitului pe venit;
b) veniturilor din activitati desfasurate de persoane care exercita profesii liberale sau autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente;
c) veniturilor din agricultura si silvicultura, stabilite potrivit normelor de venit pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se încadreaza la lit. b);
d) indemnizatiilor de somaj si alocatiilor de sprijin;
e) veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobânzi si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai în cazul în care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la lit. a) - d).
4. Contributia pentru asigurarile sociale de sanatate se deduce din impozitul pe salariu sau din impozitul pe venit, dupa caz, stabilit potrivit legii, si se varsa la casa judeteana de asigurari de sanatate.
5. Angajatorii si asiguratii care au obligatia platii contributiei în conditiile prezentei ordonante de urgenta si care nu o respecta datoreaza majorari pentru perioada de întârziere, egale cu majorarile aferente pentru întârzierea achitarii debitelor catre bugetul de stat. În cazul neachitarii la termen, potrivit legii, a contributiilor datorate fondului, CNAS, direct sau prin casele de asigurari, procedeaza la aplicarea masurilor de executare silita pentru încasarea sumelor cuvenite bugetului fondului si a majorarilor de întârziere, potrivit legii.
6. Angajatorii, indiferent de forma de proprietate, vor depune la banca sau la trezorerie, dupa caz, o data cu documentatia pentru plata salariilor si a altor venituri pentru salariati, documentele pentru plata contributiilor datorate fondului, platile efectuându-se simultan sub control bancar, respectiv trezorerie.
d. Termen si modalitate de plata
Potrivit Ordinului Ministrului Finantelor nr. 1644 din 21 noiembrie 2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor secþiunii a 5-a din cap. I din Ordonanþa Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor mãsuri în materie financiar-fiscalã, referitoare la activitãþile de declarare ºi colectare a creanþelor bugetare reprezentând contribuþii sociale publicat in MO 855 din 2 decembrie 2003:
Plata contribuþiilor pentru asigurãri sociale de sãnãtate se efectueazã de cãtre contribuabilii persoane juridice sau fizice, pe bazã de ordine de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT), întocmite distinct pentru fiecare contribuþie, în urmãtoarele conturi:
1. Contribuþiile datorate de persoane juridice ºi fizice care au calitatea de angajator sau asimilat al acestora se achitã în contul 26.12.16.01 "Contribuþii de la persoane juridice sau fizice care angajeazã personal salariat", deschis la unitãþile teritoriale ale Trezoreriei Statului în a cãror razã angajatorii sau asimilaþii acestora sunt luaþi în evidenþã ca plãtitori de impozite ºi taxe.
2. Contribuþiile pentru asigurãri sociale de sãnãtate, reþinute de la asiguraþi, se achitã de persoanele juridice sau fizice care au calitatea de angajator ori asimilat, în contul 26.12.16.02 "Contribuþia datoratã de persoanele asigurate care au calitatea de angajat", deschis la unitãþile teritoriale ale Trezoreriei Statului în a cãror razã angajatorii sunt luaþi în evidenþã ca plãtitori de impozite ºi taxe.Incepând cu 1 ianuarie 2004, activitatea privind declararea ºi colectarea creanþelor bugetare reprezentând contribuþii sociale de la persoane juridice ºi persoane fizice care au calitatea de angajator sau asimilat al acestora, denumite în continuare plãtitori de contribuþii sociale, se realizeazã de Ministerul Finanþelor Publice prin unitãþile fiscale teritoriale
Contribuþiile sociale pentru care Ministerul Finanþelor Publice prin organele fiscale teritoriale este competent sã desfãºoare activitãþilede declarare di colectare sunt:
a) contribuþia de asigurãri sociale datoratã de angajator;
b) contribuþia individualã de asigurãri sociale reþinutã de la asiguraþi;
c) contribuþia de asigurãri pentru ºomaj datoratã de angajator;
d) contribuþia individualã de asigurãri pentru ºomaj reþinutã de la asiguraþi;
e) contribuþia de asigurare pentru accidente de muncã ºi boli profesionale datoratã de angajator;
f) contribuþia pentru asigurãri sociale de sãnãtate datoratã de angajator, mai puþin creanþele bugetare ºi accesoriile acestora cesionate de Casa Naþionalã de Asigurãri de Sãnãtate cãtre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare;
g) contribuþia pentru asigurãri sociale de sãnãtate reþinutã de la asiguraþi, mai puþin creanþele bugetare ºi accesoriile acestora cesionate de Casa Naþionalã de Asigurãri de Sãnãtate cãtre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare(…)
Dupã data de 1 ianuarie 2004, plãtitorii de contribuþii sociale au obligaþia de a declara lunar contribuþiile sociale prevãzute la art. 2 lit. a) - g) la organul fiscal competent, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei pentru care se datoreazã drepturile salariale ºi/sau veniturile de natura drepturilor salariale, dupã caz.
De asemenea, de la 1 ianuarie 2004, platitorii de contributii la fondul de asigurari sociale de sanatate au obligatia de a depune, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se depun declaratiile, o declaratie de notificare a schimbarilor produse in randul personalului salariat al societatii. Aceasta declaratie se depune la Casa de Asigurari de Sanatate, Judeteana sau a Municipiului Bucuresti (in functie de sector), ori de cate ori se produc schimbari in randul personalului salariat al societatii.
Potrivit art. 28. al Ordonantei nr. Ordonanta nr. 86 din 08/28/2003 privind reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala publicata in Monitorul Oficial nr. 624 din 08/31/2003, persoanele juridice si persoanele fizice care au calitatea de angajator au obligatia sa declare contributiile sociale datorate, lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza drepturile salariale. Declararea se face la unitatile subordonate ale Ministerului Finantelor Publice unde sunt luate in evidenta ca platitori de impozite si taxe. Termenul de declarare a contributiilor sociale constituie si termen de plata.
Conform art. 3 pct 3 al Ordinului Ministrului Finantelor nr. 1644 din 21 noiembrie 2003, in cazul în care plãtitorii de contribuþii sociale, persoane juridice, au sucursale ºi/sau puncte de lucru, declarã obligaþiile bugetare reprezentând contribuþii sociale, cumulat atât pentru activitatea proprie, cât ºi pentru activitatea sucursalelor ºi/sau punctelor de lucru, dupã caz, la organul fiscal la care persoana juridicã este luatã în evidenþã ca plãtitor de impozite ºi taxe.
Contributia la fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
a. Legislatia aplicabila
Lege nr. 346 din 06/05/2002, privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, publicata in Monitorul Oficial nr. 454 din 06/27/2002.
b. Contribuabili
Sunt asigurate obligatoriu prin efectul prezentei legi:
a) persoanele care desfasoara activitati pe baza unui contract individual de munca, indiferent de durata acestuia, inclusiv functionarii publici;
b) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate,
in conditiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevazute la lit. a);
c) somerii, pe toata durata efectuarii practicii profesionale in cadrul cursurilor organizate potrivit legii;
d) persoanele care desfasoara activitati exclusiv pe baza de conventii civile de prestari de servicii si care realizeaza un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin
3 salarii medii brute pe economia nationala;
e) ucenicii, elevii si studentii, pe toata durata efectuarii practicii profesionale.
c. Cota aplicabila si baza sa de calcul
Datoreaza contributii de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale urmatorii:
a) angajatorii, pentru asiguratii prevazuti la art. 5 si 7;
b) persoanele fizice, pentru asiguratii prevazuti la art. 6.
Cota contributiei lunare contributii de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale se situeaza, potrivit Legii nr. 346/2002, in functie de clasa de risc, intre 0,5% si 4%, procent aplicat asupra fondului total de salarii brute lunare realizate.
Contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale nu se aplica asupra sumelor reprezentand:
a) prestatii de asigurari sociale care se suporta din fondurile asigurarilor sociale sau din fondurile angajatorului si care se platesc direct de catre acesta, potrivit legii;
b) drepturile platite potrivit dispozitiilor legale in cazul desfacerii contractelor individuale de munca, al incetarii calitatii de functionar public sau de membru cooperator, altele decat cele acordate potrivit legii pentru perioada de preaviz;
c) diurnele de deplasare si de delegare, indemnizatiile de delegare, detasare si transfer, precum si drepturile de autor;
d) sumele reprezentand participarea salariatilor la profit;
e) premii si alte drepturi exceptate prin legi speciale.
Pentru anul 2004, conform art. 25 al Legii nr. 519 / 2003 a bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2004, (publicata in Monitorul Oficial nr. 864 din 4 decembrie 2003) cota de contributie privind asigurarea pentru accidente de muncã ºi boli profesionale, datorate de angajatori este de 0,5% din fondul total de salarii brute lunare realizate.
d. Termene si modalitati de plata
Conform art. 25 al Legii nr. 519 / 2003 a bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2004, (publicata in Monitorul Oficial nr. 864 din 4 decembrie 2003) sumele aferente cotei de 0,5% prevãzute de lege pentru asigurarea pentru accidente de muncã ºi boli profesionale, datorate de angajatori ºi de persoanele fizice care încheie contracte individuale de asigurare pentru accidente de muncã ºi boli profesionale ºi care în acelaºi timp sunt asigurate în sistemul public de pensii ºi alte drepturi de asigurãri sociale, se adaugã la contribuþiile de asigurãri sociale datorate de aceºtia ºi se vireazã la bugetul asigurãrilor sociale de stat, în condiþiile ºi la termenele stabilite de Legea nr. 19/2000, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Comision la Inspectoratul Teritorial de Munca
a. Legislatie aplicabila
Legea nr. nr. 130 din 1999 privind protectia persoanelor incadrate in munca, publicata in Monitorul Oficial nr. 355 din 27 iulie 1999.
b. Contribuabili:
Contractele individuale de munca, incheiate angajatori vor fi inregistrate, in termen de 20 de zile de la data incheierii lor, la inspectoratul teritorial de munca. Angajatorii sunt obligati, in virtutea art. 12 al
c. Cota aplicabila si baza de calcul a acesteia:
Angajatorii datoreaza comision pentru inspectoratele teritoriale de munca:
a) in valoare de 0,75% din fondul de salarii pentru angajatii carora inspectoratele teritoriale de munca le pastreaza carnetele de munca
b) in cota de 0,25% din fondul de salarii pentru angajatii carora le verifica inregistrarile pe care angajatorii le efectueaza ei insisi prin intermediul unei persoane autorizate.
d. Termenul de plata:
Plata comisionului se va efectua pana la sfarsitul lunii urmatoare celei pentru care este datorat.
e. Sanctiunea neplatii:
Neplata la termenul stabilit a comisionului atrage obligatia debitorului la plata unor majorari de intarziere, in conditiile prevazute de legislatia in vigoare.
Comentarii articol (9)