Conform unui document de presa al Ministerului Justitiei din luna decembrie, modificarea Regulamentului privind organizarea si desfasurarea concursului de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a avut la baza analiza modului de desfasurare a concursului in anul 2012. Astfel, in urma verificarilor, au fost identificate o serie de neajunsuri:
- durata foarte mare in timp a procedurii (peste 6 luni);
- costul financiar ridicat;
- numarul foarte mare de persoane implicate in organizarea concursului (aproximativ 170)
- eficienta scazuta a procedurii (promovarea a doar doi candidati);
- deficitul foarte mare de judecatori la Inalta Curte de Casatie si Justitie (26 de posturi vacante), care nu ar putea fi acoperit decat prin simplificarea procedurii si reducerea duratei acesteia.
Aceste deficiente au fost corectate prin Hotararea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1130/2012 pentru modificarea si completarea Regulamentului privind organizarea si desfasurarea concursului de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie, aprobat prin Hotarârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 74/2012 ce a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 27 decembrie 2012 si a intrat deja in vigoare.
In mod concret, modificarile operate vizeaza reducerea unor termene in scopul scurtarii duratei procedurii, dar si largirea bazei de selectie a candidatilor. Altfel spus, se va mentine conditia de 15 ani vechime in functia de judecator sau procuror, dar se va reduce la 3 ani perioada de functionare efectiva la curtea de apel, parchetul de pe langa curtea de apel sau Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie necesara pentru inscrierea la concurs.
In plus, pana la intrarea in vigoare a noilor reguli, legea presupunea doua probe eliminatorii (evaluarea lucrarilor si interviul), dar clasamentul final al candidatilor se baza doar pe proba scrisa, astfel incat evaluarea activitatii profesionale nu se regasea in nota finala. "Or, atat evaluarea activitatii anterioare, cat si interviul in fata Plenului Consiliului Superior al Magistraturii (prin care se verifica integritatea, maturitatea profesionala, experienta, echilibrul candidatilor) trebuie sa se afle in mod fundamental intre criteriile care stau la baza selectiei", puncta Ministerul Justitiei in luna decembrie.
Prin urmare, potrivit noului act normativ, toate cele trei probe existente in actuala procedura vor avea o pondere in punctajul final obtinut de candidati, iar nerealizarea punctajului minim la oricare dintre acestea va avea ca rezultat eliminarea candidatului. Concret, in Hotararea CSM se arata ca "punctajul final obtinut la concurs reprezinta suma punctajelor obtinute la cele 3 probe", iar pentru a fi declarat admis la concurs, candidatul trebuie sa obtina minimum 70 de puncte, adica echivalentul notei 7.
Nota: Actul normativ va putea fi consultat in sectiunea noastra de Legislatie in urmatoarele zile.
Comentarii articol (0)