Procesul de vot din 9 decembrie va incepe la ora 07:00 si se va incheia la ora 21:00, iar in acest interval de timp, alegatorii au dreptul la un singur vot pentru alegerea Camerei Deputatilor si la un singur vot pentru alegerea Senatului.
Conform datelor publicate de Biroul Electoral Central, Guvernul a delimitat prin hotarare 315 colegii pentru Camera Deputatilor si 137 pentru Senat, iar numarul total de alegatori este de 18.248.414.
Citeste AICI care sunt normele de reprezentare pentru cele 2 camere ale Parlamentului si cum sunt organizate colegiile uninominale.
Cum arata buletinele de vot?
Modelul buletinului de vot pentru referendum a fost aprobat prin HG nr. 894/2012, publicata in Monitorul Oficial nr. 643, din 10 septembrie 2012.
Atentie! Buletinul de vot trebuie sa aiba aplicata pe verso stampila de control a sectiei de votare.
Cine voteaza duminica si cu ce acte?
In 9 decembrie vor vota toti cetatenii romani care au varsta de 18 ani, daca aceasta a fost implinita pana in ziua alegerilor inclusive. Pe de alta aprte, nu au drept de vot debilii sau alienatii mintal, persoanele puse sub interdictie si nici cele condamnate la pierderea drepturilor electorale prin hotarare judecatoreasca definitiva.
Conform normelor legale, cetatenii romanii cu domiciliul in tara, inscrisi in lista electorala de la sectia de votare, isi pot exercita dreptul la vot pe baza oricarui document valabil care le atesta identitatea, dupa cum urmeaza:
- carte de identitate;
- carte de identitate provizorie;
- buletin de identitate;
Pe de alta parte, potrivit normelor legale in vigoare, cetatenii romani cu domiciliul in strainatate vor vota cu pasaportul simplu, care va avea, obligatoriu, mentiunea privind stabilirea domiciliului in strainatate. Totodata, romanii care au resedinta in strainatate vor prezenta pasaportul simplu sau, in cazul statelor membre ale Uniunii Europene, si cartea de identitate, insotite de orice alt document emis de autoritatile straine care dovedeste resedinta in strainatate.
In cazul elevilor din scolile militare, acestia vor putea vota pe baza carnetului de serviciu militar.
In ceea ce priveste personalul misiunilor diplomatice si al oficiilor consulare, Legea nr. 35/2008 stabileste ca acesta isi va exercita dreptul de vot la sectia de votare constituita pe langa misiunea diplomatica sau oficiul consular la care isi desfasoara activitatea. Acesta va fi inscris in lista electorala suplimentara de catre presedintele biroului electoral al sectiei de votare si va putea vota pe baza pasaportului diplomatic sau a pasaportului de serviciu.
Atentie! Toate actele trebuie sa se afle in termen de valabilitate.
In cazul in care sunt persoane omise de pe lista electorala permanenta, acestea vor vota in baza oricarui document valabil de identitate, care face dovada ca au domiciliul sau resedinta in raza teritoriala a sectiei de votare respective, fiind inscrise in lista electorala suplimentara.
Utile:
- Cartile de identitate pot fi eliberate inclusiv in ziua alegerilor
- De ce acte ai nevoie pentru a-ti fi eliberata cartea de identitate
Unde se voteaza
Conform Legii 35/2008, alegerile pentru desemnarea membrilor Camerei Deputatilor si Senatului ale Parlamentului Romaniei, alegatorii cu domiciliul in tara isi vor putea exercita dreptul la vot doar la sectiile de votare la care este arondata strada sau localitatea unde isi au domiciliul.
Cetatenii romani cu drept de vot, cu domiciliul sau resedinta in strainatate, isi exercita dreptul de vot la una dintre sectiile de votare din acea tara in care isi au domiciliul sau resedinta.
Personalul misiunilor diplomatice si al oficiilor consulare isi exercita dreptul de vot la sectia de votare constituita pe langa misiunea diplomatica sau oficiul consular la care isi desfasoara activitatea. Acesta va fi inscris in lista electorala suplimentara de catre presedintele biroului electoral al sectiei de votare si va putea vota pe baza pasaportului diplomatic sau a pasaportului de serviciu.
Membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare, precum si persoanele insarcinate cu mentinerea ordinii voteaza la sectia la care isi desfasoara activitatea, dupa inscrierea lor in lista electorala suplimentara, daca este cazul, doar daca domiciliaza pe raza acelui colegiu uninominal in care se afla sectia de votare respectiva si sunt arondati, conform domiciliului, in alta sectie de votare a aceluiasi colegiu uninominal;
Candidatii pot vota la oricare dintre sectiile de votare din cadrul colegiului uninominal in care candideaza.
Citeste si:
- Unde voteaza cetatenii din strainatate daca nu sunt organizate sectii de vot in tara unde locuiesc
- Unde voteaza politistii si militarii trimisi in misiune in strainatate
Vezi:
Cum se procedeaza la sectia de votare?
Conform Legii nr. 35/2008, actul normativ care reglementeaza cadrul legal pentru desfasurarea alegerilor parlamentare, fiecare alegator va prezenta documentul de identitate, iar membrii biroului electoral al sectiei de votare (BSV) verifica inscrierea in lista electorala. Dupa verificare, membrii BSV vor incredinta alegatorului buletinele de vot si stampila cu mentiunea "votat".
Dupa ce primesc buletinele si stampilele de vot, alegatorii vor vota separat, in cabine de vot inchise, aplicand stampila cu mentiunea "votat" in patrulaterul care cuprinde lista de candidati sau numele candidatului pe care il voteaza.
Avand in vedere faptul ca, potrivit legii, votul este secret, prezenta oricarei persoane in cabinele de vot, in afara celei care voteaza, este interzisa. Totusi, in cazul in care alegatorul nu poate vota singur, acesta are dreptul sa cheme in cabina de votare, in scopul de a-l ajuta, un insotitor ales de el.
Dupa ce au votat, alegatorii vor indoi buletinele de vot astfel incat pagina alba care poarta stampila de control sa ramana in afara si le introduc in urna, avand grija sa nu se deschida.
Indoirea gresita a buletinului de vot nu atrage nulitatea votului, daca secretul votului este asigurat. In schimb, daca buletinul de vot se deschide in asa fel incat secretul votului nu mai este asigurat sau daca alegatorul a aplicat gresit stampila, buletinul va fi anulat si se va da alegatorului, numai o singura data, un nou buletin de vot, lucru ce va fi specificat ulterior si in procesul-verbal al operatiunilor de votare.
AvocatNet.ro a scris AICI mai multe despre cauzele care atrag anularea buletinului de vot.
La iesirea din cabina de vot, alegatorul va restitui stampila cu mentiunea "votat" membrilor BSV, care vor aplica stampila si pe documentul de identitate, mentionand data scrutinului.
Ce sanctiuni se aplica celor care incalca legea?
Potrivit Legii nr. 35/2008, cei care tiparesc sau folosesc buletine de vot false risca sa faca inchisoare de la 2 la 7 ani. Aceeasi pedeapsa o primesc persoanele care introduc in urna un numar suplimentar de buletine de vot fata de cele votate de alegatori si cele care falsifica documentele birourilor electorale. Inclusiv folosirea unui act de identitate nul sau fals se va considera infractiune si va fi pedepsita cu inchisoare de pana la 7 ani.
Conform prevederilor legale, in cazul in care o persoana impiedica, prin orice mijloace, liberul exercitiu al dreptului de a alege sau de a fi ales, ea va fi pedepsita cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani. Mai mult decat atat, legea stabileste ca persoanei in cauza i se vor interzice anumite drepturi.
Tot cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani vor fi sanctionati cei care:
- inscriu, cu buna-stiinta, in copia de pe lista electorala permanenta, persoane care nu sunt inscrise in lista electorala;
- promit sau ofera bani si alte bunuri in scopul determinarii alegatorului sa voteze sau nu un anumit candidat;
- voteaza fara a avea drept de vot sau voteaza de 2 sau mai multe ori in ziua alegerilor.
Alte situatii in care cetatenii pot fi sanctionati sunt detaliate AICI.
Comentarii articol (0)