"Daca numarul celor care ar alege sa conduca, in loc de autoturisme diesel sau pe benzina, masini alimentate electric, cu hidrogen sau cu gaz natural, UE ar fi mai putin dependenta de importurile de petrol, iar nivelul emisiilor de gaze cu efect de sera s-ar reduce", arata Comisia Europeana.
Totusi, explica institutia, din cauza costului ridicat al autovehiculelor, a unei acceptari insuficiente de catre consumatori si a lipsei statiilor de reincarcare si realimentare, combustibilii alternativi nu sunt inca utilizati pe scara larga.
Pentru a inlatura aceste obstacole, Comisia intentioneaza sa stabileasca o serie de obiective obligatorii si standarde comune, iar principalele propuneri se refera la:
- energie electrica – un numar minim de puncte de reincarcare in fiecare tara si o priza comuna, astfel incat reincarcarea sa se poata face oriunde in UE;
- hidrogen – standarde comune privind furtunurile pentru combustibil si alte componente la statii de realimentare din 14 tari ale UE;
- gaz natural lichefiat – statii de realimentare pentru camioane la fiecare 400 de km pe soselele care fac parte din reteaua centrala transeuropeana de transport; statii de realimentare pentru nave in toate cele 139 de porturi maritime si fluviale care fac parte din retea;
- gaz natural comprimat – pana in 2020, puncte de realimentare accesibile publicului, cu standarde comune, la intervale de maxim 150 km.
"Tarile UE vor putea sa implementeze aceste modificari adaptandu-si legislatiile si sistemul fiscal, astfel incat sa incurajeze investitiile private. Pentru sprijinirea acestor modificari, exista deja fonduri UE disponibile", anunta Comisia.
Potrivit informatiilor prezentate de CE, aproximativ 84% din petrolul pe care il utilizeaza mijloacele de transport este importat (circa 1 miliard de euro/zi in 2011). "Majoritatea acestuia provine din regiuni instabile ale lumii, deci dintr-o sursa nesigura", puncteaza sursa citata.
Trecerea la combustibili curati este modalitatea clara prin care economia Europei poate deveni mai independenta din punct de vedere energetic.
"Aceasta abordare corespunde foii de parcurs referitoare la transport a Comisiei Europene, obiectivele vizand cresterea mobilitatii si continuarea integrarii retelelor de transport ale UE pana in 2050, odata cu reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera", mai arata institutia.
Comentarii articol (0)