Unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care inregistreaza arierate fata de furnizorii de bunuri, servicii si lucrari pot contracta, de la Ministerul Finantelor Publice, imprumuturi din varsaminte din privatizare inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 3/2013, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 68, din 31 ianuarie 2013.
Potrivit actului normativ, unitatile mentionate pot lua imprumuturi in limita a 500 milioane, desi, pana acum, limita era de 800 milioane lei, data limita de contractare fiind 29 martie 2013. De asemenea, imprumuturile se vor acorda pe o perioada de maximum 5 ani cu o rata a dobanzii situata la nivelul ratei dobanzii de politica monetara practicata de Banca Nationala a Romaniei, adica 5,25% pe an.
Avand in vedere ca au fost depuse mai multe solicitari decat era preconizat, nivelul liniei de credit a fost suplimentat recent de Executiv, cu suma de 120.000.000 lei, actul normativ care prevede acest lucru fiind deja publicat in Monitorul Oficial. Este vorba despre Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 41/2013 privind reglementarea unor masuri financiare, publicata in Monitorul Oficial, nr. 274 din 15 mai 2013.
Conform OUG publicata recent, aceasta suma va fi alocata pentru acoperirea cererilor de imprumut depuse in termenul legal (adica pana in 29 martie 2013, n.red.) cu parcurgerea succesiva a urmatoarelor etape:
- maximum 10.000 mii lei pentru fiecare cerere de imprumut;
- in cazul cererilor de imprumut a caror valoare depaseste suma de 10.000 mii lei pentru valoarea care depaseste aceasta suma, se aplica principiul pro rata la suma ramasa disponibila dupa aprobarea cererilor de maximum 10.000 mii lei.
Cum functioneaza sistemul?
"Limita de indatorare pentru aceste imprumuturi este de maxim 70%, calculata conform prevederilor art. 63 alin. (4) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare", atentiona Ministerul Finantelor la inceputul lunii februarie.
Totodata, conform unui comunicat al Directiei Finantelor Publice Valcea, publicat in februarie, pot beneficia de imprumuturi din varsaminte din privatizare:
- unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale si ale institutiilor publice finantate integral din bugetul local;
- institutiile publice finantate din venituri proprii si subventii din bugetul local, in limita sumelor datorate de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale;
- spitalele publice din reteaua autoritatilor administratiei publice locale, in limita cheltuielilor pe care unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritoriala le poate finanta.
Unitatile care contracteaza imprumuturi vor putea utiliza sumele in contabilitatea:
- proprie si a institutiilor publice finantate integral din bugetul local;
- institutiilor publice finantate din venituri proprii si subventii din bugetul local, in limita sumelor datorate de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale;
- spitalelor publice din reteaua autoritatilor administratiei publice locale in limita cheltuielilor pe care unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala le poate finanta. Unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale prin derogare de la prevederile art.190^6 din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, pot aloca sume din imprumuturile contractate pentru plata arieratelor spitalelor publice cu exceptia celor provenite din cheltuieli ce se finanteaza din bugetul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si din bugetele programelor nationale de sanatate.
Ce documente sunt necesare pentru a obtine imprumutul?
Potrivit Directiei Generale a Finantelor Valcea, imprumuturile se vor contracta numai cu avizul Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale, pe baza urmatoarelor documente, prevazute de Ordinul MFP nr. 161/2013:
- hotararea autoritatii deliberative prin care se aproba contractarea imprumutului;
- cererea pentru autorizarea contractarii imprumutului, semnata de catre ordonatorul principal de credite, in care se mentioneaza beneficiarii sumelor si detaliile privind plata;
- situatia arieratelor inregistrate la data depunerii cererii;
- calculul gradului de indatorare a bugetului local al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale in vederea determinarii valorii imprumutului de catre Comisia de autorizare a imprumuturilor locale;
- serviciul datoriei publice locale existente, pe perioada imprumutului pentru care se solicita autorizarea;
- declaratia pe propria raspundere a ordonatorului principal de credite privind situatia finantarilor rambursabile contractate si/sau garantate de unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala, aflate in derulare.
Aceste documente se vor depune la directiile generale ale finantelor publice, respectiv Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
Comentarii articol (0)