Executivul a adoptat introducerea timbrului de mediu in locul actualei taxe auto, a anuntat Rovana Plumb, ministrul Mediului, la finalul sedintei de Guvern de astazi.
Conform declaratiilor ministrului, termenul de intrare in vigoare a ordonantei de urgenta este 15 martie 2013, urmand ca pana atunci sa fie adoptate, de catre Guvern, normele metodologice pentru aplicarea actului normativ.
Rovana Plumb a declarat, de asemenea, ca timbrul de mediu este un instrument necesar pentru innoirea parcului auto si pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera care este si un angajament al Romaniei fata de Uniunea Europeana.
- Stire in curs de actualizare -
Guvernul a anuntat, inca de saptamana trecuta, ca a definitivat forma noii taxe auto, aplicata sub forma timbrului de mediu, cu o formula de calcul diferita, care conduce la o crestere in medie de circa 10% a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3 si o scadere cuprinsa intre 60% si 90% pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-euro.
Astfel, conform noii formule de calcul, suma de plata va scadea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 si cu 90% pentru non-euro.
Cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2, cu tehnologii mai invechite, va fi totusi mai mic decat cel actual, mergandu-se pe ideea ca aceste masini au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Intr-un document elaborat de Ministerul Mediului si transmis presei, se arata ca taxa va ramane la aceleasi cote pentru masini Euro 5, in timp ce pentru Euro 6, masini hibride si electrice, nu va fi platit nimic. In acelasi timp, insa, acelasi document include si un tabel cu scaderi de taxe pentru masini tip Euro 5, cu exceptia modelului Dacia Logan, cu o emisie mai mare de CO2, unde taxa creste.
Astfel, pentru o masina Dacia Duster Euro 5 de 1461 cmc , fabricata in 2012 si cu emisie 130 de CO2, taxa de platit va scadea de la 164 euro la 119 euro, in timp ce pentru un Volkswagen Golf 1390 cmc Euro 4, emisie 161 CO2, fabricata in intervalul 2001-2003, taxa va creste de la 147 euro la 264 euro.
Alte exemple de reduceri de taxe pentru masinile Euro 5 fabricate anul trecut sunt: Dacia Duster 1461 cmc, emisie 137 CO2, - de la 164 euro la 154 euro; Dacia Duster 1461 cmc, emisie 126/130/137 CO2, - de la 163 euro la 116 euro; Skoda Octavia 1598 cmc, emisie 119 CO2 - de la 163 euro la 85 euro; Renault Clio 1390 cmc, 127 CO2 -de la 145 euro la 103 euro; VW Golf 6 1598cmc, 107 CO2 -de la 163 euro la 55 euro; Dacia Logan MCV 1461cmc, 119 CO2 - de la 150 euro la 85 euro; Ford Fiesta 1250cmc, 129 CO2 - de la 133 euro la 105 euro; Ford Focus 1598 cmc, 109 CO2 -de la 163 euro la 56 euro.
Pentru Dacia Logan 1149 cmc, dar cu emisie 135 CO2, taxa este indicata in crestere, de la 73 euro la 107 euro.
Pentru masinile second-hand inmatriculate in 2012, taxa creste in majoritatea cazurilor: VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2002-de la 189 euro la 339 euro; VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2003, de la 238 euro la 452 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2001/2002/2003 -de la 222 euro la 354 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2002- de la 285 euro la 455 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2003 - de la 359 euro la 573 euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2004/2005/2006 -de la 293 euro la 336 euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2005 -de la 338 euro la 388 euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2006 -de la 383 euro la 440 euro; VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 4 din 2004 - de la 272 euro la 414 euro; VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004 -de la 905 euro la 1.243 euro.
Pentru masinile tip Euro 3, Euro 2 si non-euro, taxa scade de la 1.830 euro la 1.657 euro, la masini precum VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004, de la 1.593 euro la 684 euro pentru Dacia Super Nova 1475 cmc, Euro 2 din 2001 si de la 3.321 euro la 363 euro pentru Dacia 1397 cmc, non-euro din 1990.
Timbrul de mediu va fi aplicat numai masinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu si celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitata in continuare actuala taxa auto.
In cazul masinilor inmatriculate inainte de 2007, Guvernul a ajuns la concluzia ca o scutire exclusiv pentru aceste masini nu se poate realiza, deoarece ar constitui discriminare, astfel ca solutia pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru masinile vechi, in functie de perioada de viata, astfel incat suma de plata sa scada.
Cei care au platit actuala taxa de poluare nu vor mai plati timbrul de mediu.
Sursa: Mediafax
Comentarii articol (58)