Cartea este redactata de catre Dr. Mihaela Mocanu, avocat in cadrul Tuca Zbarcea & Asociatii, care detine o experienta juridica de 9 ani. Potrivit autoarei, franciza este mult mai mult decat un simplu contract intre un francizor si un beneficiar, este o operatiune complexa ce impune un anumit tip de comportament in afaceri.
"In conditiile actuale de criza, dezvoltarea unei afaceri in franciza pare a fi o optiune destul de sigura, intrucat riscul de esec al afacerii este mai redus decat in cazul unui start-up obisnuit. Francizatul beneficiaza de experienta in afaceri a francizorului, avand acces la know-how-ul acestuia, deci la toate informatiile necesare, inclusiv de asistenta francizorului pe parcursul initierii si dezvoltarii afacerii. Un alt avantaj al francizei este legat de notorietatea marcii francizorului, care ii va permite beneficiarului sa castige mult mai usor o anumita cota de piata. Nu in ultimul rand, francizatul este si va ramane independent in desfasurarea activitatii, ceea ce ii asigura libertatea de actiune necesara deciziilor sale", a punctat Dr. Mihaela Mocanu.
Avocata de la Tuca Zbarcea & Asociatii a remarcat ca, in ultimul timp, se manifesta o tendinta de dezvoltare a acestei piete, deopotriva prin intrarea unor francize internationale, cat si in ceea ce priveste exportul francizelor romanesti pe pietele externe. Printre principalele sectoare in care interesul francizorilor, dar si al beneficiarilor a crescut vizibil, se numara industria modei si cea de lux, dar si sectorul consultantei in afaceri.
Prezent la evenimentul de lansare, Bogdan Chiritoiu, Presedintele Consiliului Concurentei, a declarat: "Pentru noi, dreptul si economia sunt domenii interdependente. Ma bucura ca sunt juristi care acorda o atentie speciala fenomenului economic, imbogatind literatura de specialitate; in vreme ce economistii reusesc sa inteleaga, sa explice si sa ofere solutii din ce in ce in mai bune, doar daca sunt sprijiniti de juristi familiarizati cu activitatile comerciale".
De asemenea, in opinia prof. univ. dr. Gheorghe Piperea, "franciza este unul din instrumentele juridice si economice cele mai vizate de organismele de concurenta, de control al practicilor anticoncurentiale sub raportul libertatii concurentei si, respectiv, sub raportul protectiei consumatorului".
"Franciza, francizarea" descrie avantajele si dezavantajele unei francize si ofera sfaturi francizorilor si francizatilor pentru a dezvolta o afacere de succes. De exemplu, in cazul francizorului, acesta trebuie sa se asigure ca va avea disponibilitatile financiare, de timp, precum si mijloacele organizatorice necesare dezvoltarii retelei. De asemenea, el trebuie sa realizeze un studiu de piata in vederea pregatirii expansiunii, evaluarii potentialului pietei si totodata sa testeze suficient in timp conceptul sau, anterior lansarii francizei. Importanta este si existenta unui manual al francizei, in care viitorul francizor sa organizeze informatiile care alcatuiesc know-how-ul sau.
Urmatorul pas este alegerea marcii sub care beneficiarii sa-i promoveze produsele ori serviciile, pe care sa o inregistreze in vederea protejarii si sa o promoveze pentru a o valorifica. Pentru o afacere de succes, francizorul trebuie sa puna la punct un sistem coerent de selectare a francizatilor retelei, sa gaseasca criterii obiective pentru alegerea lor si, nu in ultimul rand, va trebui sa controleze in permanenta ca fiecare dintre francizatii retelei sale sa respecte intocmai normele de activitate in reteaua de franciza.
De partea cealalta, beneficiarii francizei au ocazia de a pune pe picioare o afacere avand un statut situat la limita dintre cel de antreprenor si angajat. Chiar daca franciza nu presupune asumarea unor riscuri de afaceri foarte mari, fiind o replicare a unui model de business existent, francizatul trebuie sa ia in calcul si o serie de neajunsuri potentiale. Astfel, in primul rand trebuie sa-si poata asuma costuri semnificative (si anume dreptul de intrare si redeventele periodice) si sa poata respecta exigentele impuse de retea (ca de exemplu cele cu privire la aprovizionare, preturile practicate de retea, publicitate s.a.m.d.).
"Sfatul nostru este ca cei interesati sa fie foarte atenti la toate etapele pe care le presupune preluarea unei afaceri in franciza ori dezvoltarea unui asemenea business, atat la aspectele contractuale – termenii si obligatiile pe care si le asuma, dar si la altele, cum ar fi evaluarea afacerii, know-how-ul actual si cel viitor, notorietatea brandului, vadul comercial, segmentul de piata caruia i se adreseaza. Este un complex de factori, de obligatii si de conditii care trebuie avut in vedere", a precizat avocata Tuca Zbarcea & Asociatii.
Potrivit reprezentantilor Tuca Zbarcea & Asociatii, consultanta juridica in domeniul francizei este un segment de nisa, pe care firma de avocatura va continua sa-l dezvolte in perioada urmatoare. Experienta Dr. Mihaela Mocanu intregeste o paleta de servicii existenta, oferita de echipe multidisciplinare de avocati specializati in drept societar si comercial, dreptul concurentei, dreptul muncii, precum si echipe de consultanti fiscali si economisti din cadrul diviziilor de specialitate ale Tuca Zbarcea & Asociatii.
----
Dr. Mihaela Mocanu este avocat colaborator al Tuca Zbarcea & Asociatii, avand 9 ani de experienta profesionala. Este absolventa a Facultatii de Drept din cadrul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, unde in 2007 si-a sustinut public si teza de doctorat, intitulata „Contractul de franciza”. Cartea „Franciza, francizarea” a aparut la editura Universul Juridic si poate fi achizitionata online la http://ujmag.juridice.ro/drept/drept-comercial/franciza-francizarea/
Comentarii articol (0)