Este un aspect care joaca un rol extrem de important si in stabilirea corecta a obiectivelor, nu numai in managementul timpului.
Ideea este ca in cele 24 de ore pe care le avem, primim de la altii sau ne stabilim noi insine atat de multe lucruri de facut, incat este usor sa dezvoltam credinte limitative despre timp, de genul: "Nu este niciodata timp sa fac tot ce am de facut"; "Trebuie sa ma grabesc ca sa apuc sa fac tot ce trebuie sa fac" (ce de "trebuie", dar este o exprimare pe care am intalnit-o in realitate); "Nu am niciodata timp pentru mine".
Toate aceste credinte limitative conduc catre doua posibile consecinte: ori suntem complet blocati in mormanul de lucruri de facut in acelasi timp pentru care nu ne ajunge timpul ori incepem sa apelam la dusmanul numarul 1 in managementul timpului: amanarea.
Ce e de facut? Sunt trei lucruri.
Primul, ne punem intrebarea: Ce anume, din tot ce ti-ai propus, depinde de tine 100%? Este o intrebare cu un raspuns dificil, desi nu pare. Sa zicem ca, prin lista de lucruri pe ziua de azi se afla mersul la cumparaturi. Am o lista, am masina, am magazinul preferat, stiu cand e mai putin aglomerat, ma organizez si ma duc. Pe drum insa, fac o pana de cauciuc, sau ma loveste o alta masina din spate la semafor, sau magazinul tocmai a intrat in inventar si cel mai apropiat presupune un drum de 30 minute, sau… orice altceva care se poate intampla si care nu tine de mine imi poate da peste cap nu numai cumparaturile, dar si restul lucrurilor pe care le am de facut. Evident, ma supar (cine n-ar face-o?). Sau, poate ma gandesc la ce anume din ce mi-am propus a depins cu adevarat de mine, si ce nu. Iar pentru cele care nu au depins, apelez la un pic de detasare. Am posibilitatea ca, in mod creativ, sa ajustez restul lucrurilor de facut, fara sa intru neaparat in zona de stres.
In al doilea rand, eu personal nu sunt de acord cu a face mai multe lucruri in acelasi timp (multitasking). Stiu ca in unele organizatii reprezinta chiar criteriu de performanta. Realitatea este ca creierul nostru nu face fata eficient la multe lucruri deodata, chiar daca il antrenam. Pe termen lung, este mai eficient sa te ocupi de un singur lucru odata, cu o buna planificare (flexibila), decat sa faci mai multe odata. De cand am renuntat la multitasking, acum cativa ani, reusesc sa ma concentrez mult mai bine si termin mult mai repede lucrurile odata ce le incep. Iar acest lucru l-am observat si la clientii mei, din ce-mi povestesc.
Si, nu in ultimul rand, renuntarea la a amana. Este drept ca sentimentul de a fi blocat in prea multe lucruri de facut da o stare de incapacitate si genereaza anxietate care la randul ei da comanda implicita ”aman pe mai tarziu”. Numai ca este o iluzie. Aceasta anxietate de care vorbesc genereaza si se alimenteaza in acelasi timp din sentimente de nesiguranta, frica de esec, dorinta de perfectiune, si altele asemenea, care sunt reteta sigura de insucces si de risipa de timp. Este un cerc vicios care are nevoie sa fie spart de undeva, iar ideea de actiune este una dintre solutii.
Cam atat despre administrarea energiei personale in relatia cu timpul: nu amanam, facem un singur lucru o data si suntem constienti de ceea ce se afla sub propria influenta.
Data viitoare, despre ultimul aspect al relatiei cu timpul, si anume controlul starilor proprii (cum ne ocupam doar de lucrurile cu adevarat importante pentru noi).
Articol aparut initial pe www.portalhr.ro. Puteti citi AICI articolul original.
Comentarii articol (0)