De asemenea, aplicarea noilor prevederi va avea ca rezultat evitarea apariþiei unor tensiuni economice ºi sociale ca urmare a necunoaºterii numãrului strãinilor ºi a impactului pe care acesta îl poate avea asupra dezvoltãrii pieþei muncii din România.
Modificarea legislaþiei privind permisele de muncã, în sensul simplificãrii procedurilor, este ºi o cerinþã a mediului de afaceri.
"Noile mãsuri vin în întâmpinarea modului în care circulã forþa de muncã în UE, ºi vor asigura compatibilizarea legislaþiei române cu cea europeanã în domeniu", a afirmat ministrul Muncii ºi Solidaritãþii Sociale, Gheorghe Barbu.
Potrivit actului normativ, lucrãtorul strãin poate sã fie încadrat în muncã ºi detaºat în România la un singur angajator, iar lucrãtorul sezonier îºi va putea desfãºura activitatea în baza unui contract individual de muncã încheiat pe perioadã determinatã, care nu poate depãºi 6 luni într-un interval de 12 luni. (Forma anterioarã a legii nu prevedea nici o limitã pentru intervalul în care putea fi desfãºuratã activitatea sezonierã.)
Ordonanþa reglementeazã categoria lucrãtorilor detaºati (care nu exista pânã acum în lege). Aceºtia pot desfãºura pe teritoriul României o activitate de maximum un an, la un interval de minimum 5 ani în urmãtoarele situaþii:
- în baza unui contract comercial de prestãri servicii încheiat între persoana juridicã din România ºi angajatorul strãin al lucrãtorului detaºat;
- ca urmare a deciziei de schimbare temporarã a locului de muncã emisã de cãtre o companie cu sediul pe teritoriul unui stat membru al Organizaþiei Mondiale a Comerþului, la o reprezentanþã, sucursalã ori filialã a sa, aflatã pe teritoriul României;
- la o societate comercialã, persoanã juridicã românã, al cãrei asociat/acþionar este compania strãinã, cu acelaºi obiect de activitate, dacã nu este în raporturi de muncã cu o altã persoanã juridicã românã.
Prin introducerea permisului de muncã pentru strãinii detaºaþi pe teritoriul României, legislaþia naþionalã se aliniazã practicilor existente în celelalte state membre ale UE.
Noile prevederi diversificã tipurile de permise de muncã în funcþie de categoriile de lucrãtori strãini care pot solicita accesul pe piaþa muncii din România, urmând ca eliberarea permiselor de muncã sã se realizeze în procedurã distinctã, aprobatã prin Normele metodologice de aplicare a prezentei legi. Permisele de muncã vor fi:
• de tip A pentru lucrãtori permanenþi
• de tip B pentru lucrãtori detaºaþi
• de tip C pentru lucrãtori sezonieri
• de tip D pentru lucrãtori stagiari
• de tip E pentru sportivi
• de tip G permis de muncã nominal
• de tip F pentru lucrãtori transfrontalieri.
Diversificarea tipurilor de permise de muncã va permite o mai bunã gestionare a fiecãrei categorii de lucrãtori strãini aflaþi pe piaþa muncii din România, ceea ce va permite fundamentarea politicii naþionale în domeniul imigraþiei în scop de muncã.
Strãinii care lucreazã în România vor depune la Oficiul pentru Migraþia Forþei de Muncã, în termen de maximum 30 zile de la începerea activitãþii, copia contractului individual de muncã, copia actului de detaºare precum ºi a înscrisurilor eliberate de autoritãþi.
Ordonanþa de urgenþã stabileºte dreptul de preempþiune al lucrãtorilor români la angajarea în muncã, în raport cu cetãþenii strãini detaºaþi. Strãinii pot fi încadraþi în muncã pe teritoriul României la angajatori care funcþioneazã în mod legal, în urmãtoarele condiþii, care trebuie îndeplinite cumulativ: locurile de muncã vacante nu pot fi ocupate cu personal român, iar cetãþenii strãini îndeplinesc condiþiile speciale de pregãtire profesionalã, experienþã în activitate ºi autorizare, solicitate de angajator potrivit legislaþiei în vigoare.
La data aderãrii României la Uniunea Europeanã, cetãþenii strãini angajaþi ai persoanelor juridice stabilite într-unul din statele membre ale UE sau într-unul din statele semnatare ale Acordului privind Spaþiul Economic European, pot fi detaºaþi în România fãrã a fi necesarã obþinerea permisului de muncã.
Actul normativ aprobat de Guvern introduce o serie de sancþiuni pentru nerespectarea prevederilor legale. Astfel, se sancþioneazã cu amendã de la 5.000 - 10.000 lei noi încadrarea fãrã permis de muncã a unor lucrãtori strãini. Împiedicarea de cãtre angajatori a persoanelor care efectueazã controale în ceea ce priveºte respectarea legislaþiei muncii se sancþioneazã cu amendã de la 4.500 - 9.000 lei noi.
Ministrul Barbu a arãtat cã a fost instituitã o procedurã excepþionalã, mult mai rapidã, privind acordarea permisului de muncã în cazul unor lucrãtori strãini a cãror activitate are o importanþã majorã pentru dezvoltarea economicã a þãrii. Pentru acordarea permisului în aceastã situaþie va fi perceput un tarif special de 2.000 euro.
În acest an au fost eliberate 3472 permise, dintre care 2500 permise noi ºi 972 prelungiri, a mai arãtat ministrul Gheorghe Barbu. Cele mai acordate au fost acordate pentru cetãþenii statelor Turcia, Moldova, China ºi Franþa.
Comentarii articol (1)