Intrebarea care se pune in aceasta situatie este: Cand apare obligatia colectarii TVA?
- La momentul la care compania vanzatoare a bunurilor primeste tichetele de masa de la clientii-persoane fizice; sau
- La momentul la care compania vanzatoare a bunurilor deconteaza (si respectiv incaseaza) contravaloarea tichetelor de masa de la companiile emitente?
In urma experientelor avute in ultima perioada cu aceasta speta am constatat ca in practica exista doua abordari privind incadrarea fiscala a acestei operatiuni:
- O abordare logica – ce presupune colectarea TVA la momentul decontarii si incasarii contravalorii tichetelor de masa; si
- O abordare prudenta – ce presupune colectarea TVA la momentul receptionarii tichetelor de masa de la clientii-persoane fizice.
In continuare am realizat o scurta analiza a prevederilor legale aplicabile in cazul de fata.
Astfel, este cunoscut deja ca in cazul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare exigibilitatea TVA1 intervine la data incasarii contravalorii livrarii de bunuri, dar nu mai tarziu de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii sau de la data limita la care factura ar fi trebuit emisa.
In acelasi timp, exista o serie de exceptii2 de la aceasta regula care prevad printre altele faptul ca persoanele impozabile care au obligatia aplicarii sistemului TVA la incasare nu aplica sistemul in cazul livrarilor de bunuri a caror contravaloare este incasata, partial sau total, cu numerar de la beneficiari persoane juridice, persoane fizice inregistrate in scopuri de TVA, persoane fizice autorizate, liber-profesionisti sau asocieri fara personalitate juridica. Exceptia este valabila doar daca incasarile au loc pana in ziua emiterii facturii si doar pentru contravaloarea acelor incasari.
Se constata astfel ca nu exista prevederi speciale aplicabile in cazul livrarilor de bunuri cu amanuntul efectuate pe baza tichetelor de masa. Cu toate acestea, normele de aplicare a Codului fiscal3 prevad faptul ca livrarile de bunuri a caror contravaloare este incasata partial sau total cu numerar de catre persoana eligibila pentru aplicarea sistemului TVA la incasare de la alte categorii de beneficiari decat cele prevazute mai sus nu sunt excluse de la aplicarea sistemului TVA la incasare. Deci intelegem de aici ca livrarile de bunuri catre consumatori se supun sistemului TVA la incasare in masura in care furnizorul aplica acest sistem.
Neavand o regula speciala aplicabila operatiunii ce face obiectul analizei noastre ne-am raportat la regula generala privind exigibilitatea TVA in cazul livrarilor in sistemul TVA la incasare. Regula generala4 spune ca, in cazul aplicarii sistemului TVA la incasare, exigibilitatea TVA intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, dar nu mai tarziu de 90 de zile asa cum am precizat mai sus.
Prin incasarea contravalorii livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii se intelege orice modalitate prin care furnizorul/prestatorul obtine contrapartida pentru aceste operatiuni de la beneficiarul sau ori de la un tert, precum plata in bani, plata in natura, compensarea, cesiunea de creante, utilizarea unor instrumente de plata5.
Intrebarea care se pune in continuare se refera la tichetele de masa: Se poate considera ca la momentul primirii tichetelor de masa se obtine contrapartida livrarii de bunuri? Adica sunt tichetele de masa echivalente numerarului?
In opinia noastra nu sunt, intrucat nu circula liber. Nici fiscul nu le accepta la plata taxelor asa ca de ce le-ar impune contribuabililor aceasta interpretare.. Instrumente de plata de asemenea nu sunt, cel putin nu in sensul legii, si chiar daca ar fi asimilabile acestora normele de aplicare a Codului fiscal precizeaza in acest caz ca exigibilitatea TVA in cazul utilizarii de instrumente de plata in cadrul sistemului de TVA la incasare intervine la momentul incasarii/scontarii/girarii instrumentului de plata respectiv, deci nu la momentul la care acestea sunt primite de la clienti.
Deci contrapartida livrarii de bunuri se obtine la momentul la care are loc plata in bani, adica la momentul decontarii tichetelor de masa de catre companiile emitente.
In concluzie, analiza conduce la ideea ca exigibilitatea TVA intervine la momentul la care se deconteaza tichetele de masa si nu la momentul primirii acestora de la clientii-persoane fizice, adica in cazul analizat mai sus TVA ar trebui colectata la momentul incasarii contravalorii tichetelor de masa de la emitentii acestora, dar nu mai tarziu de termenul de 90 de zile.
In orice caz, intrucat nu exista prevederi specifice pentru aceasta situatie vor exista mereu pareri si interpretari diferite si probabil multi dintre cei care se confrunta cu aceasta operatiune vor prefera abordarea prudenta si vor colecta TVA la momentul primirii tichetelor de masa. Totusi, de ce sa nu incercam sa fructificam si aspectele pozitive generate de acest mult discutat sistem de TVA la incasare cum ar fi amanarea colectarii TVA pana la momentul decontarii tichetelor de masa daca aceasta este permisa. Oricum, o clarificare legislativa in acest caz ar fi foarte utila.
Un alt aspect care necesita atentie si care are de a face tot cu situatia de mai sus se refera la faptul ca in cazul livrarilor realizate prin intermediul magazinelor de vanzare cu amanuntul nu se emite de fiecare data factura. Astfel, in majoritatea cazurilor pentru livrarile de bunuri se emite bon fiscal conform OUG 28/1999, chiar daca nu se incaseaza efectiv numerar, iar plata se face cu cardul sau cu tichete de masa. In acest caz se apare intrebarea daca bonul fiscal tine locul facturii si daca termenul de 90 de zile se calculeaza pornind de la data bonului fiscal sau nu, dar despre aceasta problema vom discuta probabil intr-un alt articol.
__
1Art. 134^2 alin. (3) si (5) din Codul fiscal
2Art. 134^2 alin. (6) din Codul fiscal
3Pct. 16^2 alin. (19) din Normele de aplicare a art. 134^2 din Codul fiscal
4Art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal
5Pct. 16^1 din Normele de aplicare a art. 134^2 din Codul fiscal
Sursa imaginii care ilustreaza acest articol.
Comentarii articol (6)