Instructiunile de completare a numarului de evidenta a platii au fost modificate printr-un act normativ publicat luni in Monitorul Oficial. Noile reguli se aplica din 21 octombrie.
Noile instructiuni pentru completarea numarului de evidenta a platii au aparut in Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.711/2013 privind modificarea si completarea Instructiunilor de completare a numarului de evidenta a platii, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.870/2004 pentru aprobarea Instructiunilor de completare a numarului de evidenta a platii, care a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 646 din 21 octombrie 2013.
Atentie! Potrivit prevederilor Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 1.485/2012, incepand cu data de 16 noiembrie 2012 si pana la 31 decembrie 2013, sunt suspendate prevederile OMFP nr. 1.870/2004. O exceptie se aplica in cazul contribuabililor care aleg sa plateasca o obligatie fiscala stabilita de organele de inspectie fiscala, amenzi de orice fel stabilite potrivit legii, precum si timbrul de mediu pentru autovehicule.
Instructiunile pentru completarea numarului de evidenta a platii au fost modificate astfel incat acesta sa poata fi completat si de catre contribuabilii care beneficiaza de amanarea la plata a impozitelor si taxelor datorate statului pentru imprumuturile din fonduri europene, nedecontate la termen de autoritatile de management. Situatia acestor contribuabili este reglementata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013 privind reglementarea unor masuri fiscale, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 320, din 3 iunie 2013. Conform acestei ordonante, acestia pot solicita amanarea la plata a impozitelor si taxelor datorate statului, pe o perioada de maximum doi ani.
Mai exact, OUG nr. 50/2013 prevede ca persoanele care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene (autoritati de management si/sau organisme intermediare) vor putea sa solicite amanarea la plata a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate statului, inclusiv a obligatiilor accesorii administrate de Fisc sau transmise spre recuperare acestei autoritati.
OUG 50/2013 a modificat Codul de procedura fiscala si a intrat
in vigoare in iunie, dar etapele pe care contribuabilii trebuie sa le parcurga pentru a obtine inlesniri la plata sunt cuprinse in
Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 1520/2013 pentru aprobarea Procedurii de aplicare a prevederilor articolul V din OUG nr. 50/2013 privind reglementarea unor masuri fiscale, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 583 din 13 septembrie 2013, zi in care a intrat in vigoare. Acest articol se refera la tipurile de contribuabili carora li se aplica OUG 50/2013. Toate detalii despre cum puteti beneficia de amanarea la plata a obligatiilor fiscale, in cazul fondurilor europene, nerambursate la timp puteti citi
aici.
In plus, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 634 din 14 octombrie 2013 a aparut Legea nr. 267/2013 privind aprobarea OUG nr. 50/2013 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale. Astfel, OUG nr. 50/2013 a modificat Codul de procedura fiscala in luna iunie, cand a intrat in vigoare, insa pentru a-si putea produce in continuare efectele juridice trebuia aprobata prin lege de Parlamentul Romaniei.
Cum se completeaza codul documentului fiscal si al obligatiei bugetare, precum si categoria fiscala
Conform Ordinul MFP nr. 1.711/2013, codul documentului fiscal se completeaza, in functie de tipul documentului, cu urmatoarele valori:
-
10 declaratie fiscala sau decont, in functie de tipul documentului;
-
11 declaratie privind impozitul pe profit;
-
20 decizie de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala;
-
21 decizie de plati anticipate;
-
22 proces-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii;
-
23 decizie de impunere pentru impozitul pe venitul global;
-
24 decizie referitoare la obligatiile de plata accesorii;
-
25 decizie de impunere din oficiu;
-
26 decizie privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule;
-
27 decizie de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emisa in temeiul prevederilor art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013 privind reglementarea unor masuri fiscale;
-
30 instiintare de plata;
-
40 titlu executoriu;
-
50 inlesnire la plata;
-
60 poprire;
-
70 valorificare.
Codul obligatiei bugetara se completeaza in conformitate cu nomenclatorul de obligatii de plata, respectiv cu ajutorul programului de asistenta selectand tipul de obligatie fiscala pe care o alege contribuabilul sau poate fi solicitat de la organul fiscal.
Un asemenea mod de completare se poate folosi in cazul deciziilor de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala, al documentelor prin care au fost constatate amenzi de orice fel, potrivit legii (proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, ordonanta procurorului, hotarare judecatoreasca, precum si alte documente), al deciziilor privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule, al deciziilor de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emise in temeiul prevederilor articolului V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013 privind reglementarea unor masuri fiscale.
Potrivit actului normativ publicat recent, in cazul categoriei fiscale, in rubrica 01 debit sunt cuprinse obligatiile stabilite prin declaratiile fiscale, deconturi, procese-verbale de constatare a contraventiilor, decizii de impunere, deciziile privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule, decizii de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emise in temeiul prevederilor art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013 etc., amenda.
Perioada de raportare si scadenta obligatiei bugetare
De asemenea, contribuabilii care beneficiaza de imprumuturi din fonduri europene care n-au fost decontate la termen de autoritati completeaza perioada de raportare cu luna si anul pentru care se face declaratia: llaa. Acest mod de completare ramane valabil in cazul celorlalti contribuabili.
Perioada de raportare se refera la deciziile de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala, documentele prin care au fost constatate amenzi de orice fel, potrivit legii (proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, ordonanta procurorului, hotarare judecatoreasca, precum si alte documente), deciziile privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule, deciziile de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emise in temeiul prevederilor art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013. In cazul tuturor acestor documente se inscrie 0000.
Atentie! Ramane neschimbat modul in care se completeaza tipul de document:
-
1 pentru ordin de plata care poate constitui si declaratie, in situatia in care plata obligatiei se face la termenul legal;
-
0 pentru restul situatiilor.
Conform noului act normativ, scadenta obligatiei bugetare se completeaza cu ziua, luna si anul, in formatul zzllaa. Astfel, in cazul deciziilor de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala, al documentelor prin care au fost constatate amenzi de orice fel, potrivit legii (proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, ordonanta procurorului, hotarare judecatoreasca, precum si alte documente), al deciziilor privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule, al deciziilor de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emise in temeiul prevederilor art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013, se completeaza ziua, luna si anul emiterii acestora.
Procedura pentru numarul de evidenta a platii
Conform noului act normativ, contribuabilii care beneficiaza de imprumuturi din fonduri europene nedecontate la termen de autoritati vor putea obtine numarul de evidenta a platii in cazul unei obligatii fiscale inscrise in deciziile de amanare la plata a obligatiilor fiscale la fel ca ceilalati contribuabili pentru care acest numar apare in cazul unei obligatii fiscale stabilite suplimentar prin decizie de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala, in cazul unei amenzi de orice fel stabilite potrivit legii prin documentul de constatare a acesteia si in cazul sumelor inscrise in deciziile privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule.
Procedura prevede urmatoarele moduri de obtinere:
-
prin accesarea programului de asistenta pentru formarea numarului de evidenta a platii. In aceasta situatie, programul de asistenta afiseaza o fereastra in care contribuabilul selecteaza unul dintre cele patru documente fiscale pentru care doreste sa efectueze plata, respectiv decizie de impunere, documentul prin care s-a stabilit amenda de orice fel, potrivit legii, decizie privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule, decizie de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emisa in temeiul prevederilor art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013 si completeaza numarul si data emiterii acestui document. Ulterior, alege tipul obligatiei fiscale pe care doreste sa o achite si apoi categoria de obligatie fiscala, respectiv debit, dobanda sau penalitate de intarziere;
-
prin inscrierea numarului de evidenta a platii mentionat in decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, in decizia privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule, in decizia de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emisa in temeiul prevederilor art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013;
-
prin solicitarea numarului de evidenta a platii la organul fiscal competent.
Beneficiarii de fonduri europene pot amana si obligatiile la plata pentru impozitul pe profit
Potrivit OUG 50/2013, modul de completare a numarului de evidenta a platii pentru achitarea unei obligatii fiscale reprezentand impozit pe profit datorat de o persoana juridica romana, inscrisa in Decizia de amanare la plata a obligatiilor fiscale principale si accesorii nr. 123 din 30 iunie 2013, este urmatorul:
-
Prin accesarea programului de asistenta se afiseaza o fereastra in care contribuabilul selecteaza "decizie de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emisa in temeiul prevederilor art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013" si completeaza data acestui document, respectiv 300613.
-
Se alege tipul obligatiei fiscale care se doreste a fi achitata, respectiv impozit pe profit datorat de o persoana juridica romana si apoi categoria de obligatie fiscala, respectiv debit. Dupa introducerea acestor date, programul de asistenta formeaza numarul de evidenta a platii, alcatuit din:
-
La rubrica «cod document fiscal» se inscrie 27 - codul corespunzator documentului fiscal reprezentand decizie de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emisa in temeiul prevederilor art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013;
-
La rubrica «cod obligatie bugetara» se inscrie codul corespunzator obligatiei fiscale reprezentand impozit pe profit datorat de persoane juridice romane, selectata de contribuabil;
-
La rubrica «categorie fiscala» se inscrie 01 - codul corespunzator categoriei fiscale reprezentand debit. In cazul in care se doreste achitarea dobanzii sau penalitatii de intarziere, se inscrie 03 - pentru dobanda, respectiv 11 - pentru penalitate de intarziere;
-
La rubrica «perioada de raportare» se inscrie 0000;
-
La rubrica «scadenta obligatiei bugetare» se inscrie 300613 - corespunzator datei de 30 iunie 2013, care reprezinta data emiterii deciziei de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emisa in temeiul prevederilor art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013;
-
La rubrica «tip document» se inscrie 0 - intrucat documentul de plata nu constituie si declaratie fiscala;
-
La rubrica «secventa» se inscrie 000 - valoarea corespunzatoare pentru numarul de evidenta a platii generat cu ajutorul programului de asistenta;
-
Rubrica «cifrele de control» se genereaza de catre aplicatia informatica potrivit algoritmului propriu. Numarul de evidenta a platii astfel format se inscrie de catre contribuabil in ordinul de plata la rubrica «Numar de evidenta a platii» sau se comunica de catre contribuabil unitatii Trezoreriei Statului in vederea inscrierii in chitanta pentru incasarea de impozite, taxe si contributii la rubrica «Numar de evidenta a platii», in cazul platilor in numerar efectuate la ghiseele unitatilor Trezoreriei Statului. Pentru documentele de plata, altele decat ordine de plata sau chitanta pentru incasarea de impozite, taxe si contributii, numarul de evidenta a platii se inscrie de contribuabil la rubrica "Explicatii".