- art. 8 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 43/2013 privind organizarea si functionarea Ministerului Fondurilor Europene, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. 13 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 48/2013 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice si pentru modificarea unor acte normative in domeniul mediului si schimbarilor climatice;
- art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. 11 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 96/2012 privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice centrale si pentru modificarea unor acte normative, aprobata cu modificari si completari prin Leg ea nr. 71/2013, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul fondurilor europene, ministrul mediului si schimbarilor climatice si ministrul transporturilor emit urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Instructiunea privind posibilitatea reducerii valorii minime a certificatelor interimare de plata in cadrul contractelor de lucrari finantate prin Programul operational sectorial Mediu si Programul operational sectorial Transport, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Autoritatile contractante care implementeaza proiecte din domeniul infrastructurii finantate in cadrul Programului operational sectorial Mediu si Programului operational sectorial Transport au obligatia punerii in aplicare a instructiunii prevazute la art. 1.
Art. 3. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul fondurilor europene,
Eugen Orlando Teodorovici
p. Ministrul mediului si schimbarilor climatice,
Anne-Rose-Marie Juganaru,
secretar de stat
p. Ministrul transporturilor,
Manuel Marian Donescu,
secretar de stat
Anexa
INSTRUCTIUNE
privind posibilitatea reducerii valorii minime a certificatelor interimare de plata in cadrul contractelor de lucrari finantate prin Programul operational sectorial Mediu si Programul operational sectorial Transport
I. Scop
Cresterea ritmului de implementare a lucrarilor prin asigurarea unui flux de numerar adecvat pentru antreprenori in scopul accelerarii procesului de implementare a programelor operationale cu impact direct asupra absorbtiei instrumentelor structurale
II. Cadru general
In conformitate cu prevederile subclauzei 14.6 din Conditiile generale care guverneaza implementarea contractelor finantate in cadrul Programului operational sectorial Mediu (POS Mediu) „Inginerul nu va avea obligatia de a emite, inainte de emiterea procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor, un certificat interimar de plata pentru o suma care (dupa retineri si alte deduceri) va fi mai mica decat valoarea minima a certificatelor interimare de plata (daca exista) prevazuta in anexa la oferta.” In cazul celor mai multe contracte de lucrari aceasta limita a fost stabilita la un nivel ridicat, pentru a se evita situatia procesarii lunare a unor documente de plata pentru sume mici, fapt ce poate conduce la blocaje de ordin administrativ. Intrucat antreprenorii nu au asigurat sursele de finantare in ritmul optim necesar executiei lucrarilor, exista riscul de neincadrare in perioada de executie contractuala, precum si in perioada de eligibilitate a POS Mediu si Programului operational sectorial Transport (POS Transport), respectiv 31 decembrie 2015. Totodata, in conformitate cu prevederile subclauzei 14.6 FIDIC: „Un certificat interimar de plata nu va fi refuzat la plata pentru alt motiv in afara de urmatoarele: (a) daca un bun furnizat sau o lucrare executata de catre antreprenor nu se conformeaza prevederilor contractului, costul remedierii sau al inlocuirii poate fi retinut pana cand remedierea sau inlocuirea a fost finalizata; si/sau (b) daca antreprenorul nu a reusit sau nu reuseste sa execute o lucrare sau sa respecte o obligatie, fiind notificat de catre inginer in acest scop, valoarea acestei lucrari sau obligatii poate fi retinuta pana la terminarea lucrarii sau indeplinirea obligatiei. In orice certificat de plata inginerul poate sa faca corecturi sau modificari care in mod normal ar fi trebuit sa fie aplicate unui certificat de plata anterior. Nu se va considera ca un certificat de plata confirma acceptul, aprobarea, consimtamantul sau satisfactia inginerului.” In acest sens, in urma consultarilor cu reprezentantii autoritatilor de management, a fost convenita posibilitatea amendarii contractelor de lucrari prin modificarea anexei la oferta in sensul reducerii valorii minime a certificatelor interimare de plata care depasesc valoarea echivalentului in lei al sumei de 150.000 euro. In opinia Directoratului General Piata si Servicii Interne din cadrul Comisiei Europene (nr. de inregistrare 4.032/EOT/17.10.2013), prevederile prezentei instructiuni se vor aplica in conditiile in care costul creditului/creditelor ce ar fi trebuit contractat/contractate de antreprenor pentru sustinerea fluxului de numerar platit in avans fata de conditiile initiale de contract respecta cumulativ urmatoarele conditii: - nu depaseste limita de 15% din valoarea totala a contractului; si - nu depaseste valoarea de 5 milioane euro. In interpretarea Directoratului General Piata si Servicii Interne din cadrul Comisiei Europene, orice modificare de contract care nu schimba natura contractului si respecta cumulativ cele doua plafoane mentionate este considerata o modificare nesubstantiala a contractului si nu implica o noua procedura de achizitie. Aceasta masura va conduce la o imbunatatire a fluxului de plati catre antreprenori si la cresterea, in acest fel, atat a ritmului lucrarilor pe santier, cat si a gradului de absorbtie a fondurilor europene alocate programelor operationale.
III. Cadru legal si contractual:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordinul ministrului mediului si padurilor si al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice nr. 2.266/335/2012 privind aprobarea modelelor de documentatii standardizate aferente procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie de lucrari publice pentru proiectele de „proiectare si executie de statie de tratare a apei/statie de epurare de ape reziduale”, „executie de retele de canalizare si retele de alimentare cu apa”, „proiectare si executie de statie de sortare, compostare si tratare mecano-biologica a deseurilor”, „executie de depozit conform de deseuri”, cu completarile ulterioare;
- contractele de finantare semnate de autoritatile de management si beneficiari;
- contractele de lucrari semnate de beneficiari si antreprenori.
IV. Abordare
Autoritatile contractante pot initia modificarea contractelor de lucrari in sensul reducerii valorii minime a certificatelor interimare de plata. Aceasta limita va fi aleasa de beneficiarii finali in functie de specificul contractului, dar nu va fi mai mica de echivalentul in lei al sumei de 150.000 euro. Prevederile prezentei instructiuni se vor aplica in conditiile in care costul creditului/creditelor ce ar fi trebuit contractat/contractate de antreprenor pentru sustinerea fluxului de numerar platit in avans fata de conditiile initiale de contract respecta cumulativ urmatoarele conditii: - nu depaseste limita de 15% din valoarea totala a contractului; si - nu depaseste valoarea de 5 milioane euro
Comentarii articol (0)