Ne-am intalnit la un eveniment dedicat mediului online unde a venit sa isi prezinte proiectul sau, alaturi de alti expozanti. Cu o atitudine deschisa, mi-a povestit despre cum functioneaza proiectul lui si de unde i-a venit ideea. In urma discutiei pe care am avut-o cu Denis Todirica am descoperit un tanar antreprenor plin de optimism, cu initiativa si multe idei de pus in practica si mai mult decat increzator, sigur de ceea ce poate sa faca.
Proiectul pe care Denis Todirica l-a realizat se numeste Glazeon si reprezinta de fapt o platforma prin care oamenii isi pot sustine cauza preferata prin ceea ce cumpara zilnic sau consuma in magazinele si restaurantele partenere.
Practic daca mergi intr-o locatie partenera Glazeon si spui ca vii din partea lor donezi 10% din nota plata, catre o cauza la alegere dintre cele sustinute de Glazeon.
"Insa acei bani donati nu sunt banii tai sunt banii locatiei care a decis sa ii doneze. Cand am pornit proiectul ne-am gandit cum sa facem o metoda care sa nu te oblige sa scoti neaparat bani in plus din buzunar atunci cand vrei sa donezi, dar cumva sa si consumi ceea ce iti place. In prima instanta am pornit cu restaurante si baruri, care deja au o marja de profit destul de mare si ei doneaza doar clientilor care vin partea Glazeon. Tu afli despre cauza fie direct de la cei pe care vrei sa ii ajuti, fie de pe pagina noastra de Facebook. Cand ai ajuns in locatie, le spui ca vii din partea Glazeon, partenerul cauta niste cartonase distribuite de noi si in cazul in care ai consumat de 10 lei iti da un cartonas in valoare de un leu. Apoi, la sfarsitul lunii calculam cate cartonase au fost impartite si donam banii catre cauza", mi-a explicat Denis Todirica.
In opinia lui, miliardarii planetei sunt filantropi atunci cand devin superbogati.
"M-am gandit ca nu trebuie sa fii filantrop doar cand ajungi bogat, ci poti sa ii ajuti pe altii si atunci cand nu esti foarte bogat. Singurul lucru care ii costa suplimentar pe cei care se alatura proiectului Glazeon este alegerea de a merge intr-o anumita cafenea", a continuat Denis Todirica.
Banii stransi nu sunt foarte multi, mi-a spus acesta, insa conteaza sa nu renunti la sustinerea cauzei tale.
Proiectul Glazeon este inca la inceput si departe de a duce la indeplinire vreuna dintre cauzele umanitare, insa Denis Todirica este optimist. In prezent lucreaza la cateva modalitati prin care poate extinde acest tip de voluntariat. Tinta lui este marii retaileri care au suficienta putere financiara pentru a sustine cauzele Glazeon.
"Suntem un start-up si incepem sa perfectionam modul in care cauzele se vor promova si modul in care se vor putea dona mai multi bani. Testam anumite principii si in viitorul apropiat urmeaza sa lansam o platforma mai buna", a continuat Denis Todirica.
Si nu se opreste aici. Isi doreste sa duca proiectul si in strainatate.
"Este o ideea pe care o validam la nivel local, dar care as vrea sa ajunga la nivel global", mi-a mai spus tanarul antreprenor.
Cum a pornit proiectul Glazeon?
"Totul a pornit in urma cu doi ani si jumatate cand incercam cu fostul meu co-fondator (n.r. Glazeon) sa gasim o metoda prin care sa ii ajutam pe publisheri sa isi mareasca traficul pe site-uri. Am venit cu ideea de face un buton special de share care sa ii dea un motiv in plus cititorului sa transmita articolul mai departe. Asa am ajuns sa facem butonul glazurat, de aceea si proiectul se numeste Glazeon, un buton mai apetisant pe care cititorii sa il acceseze mai des si sa share-uiasca articolul pe Facebook. Prin acest buton puteau dona initial 15 centi catre cauza lor preferata", spune Denis Todirica (foto dreapta).
Cu aceasta idee, el si echipa sa au fost acceptati la Start-up Chile, un program finantat de guvernul din Chile, prin care tinerii antreprenori au acces la 40.000 de dolari nerambursabili.
Acesta mi-a povestit ca ceea ce a invatat la facultatea din Romania (n.r. a absolvit Facultatea de Contabilitate din cadrul Academiei de Studii Economice, dupa care a urmat un masterat in administrarea afacerilor) nu se compara cu experienta din Chile despre care spune ca este cu totul altceva.
In cadrul programului Start-up Chile a interactionat cu tineri din diferite industrii si a fost uimit sa constate ca in acel program au participat si studenti de la universitati precum Hardvard si Oxford care isi doreau sa fie antreprenori, sa porneasca de la zero, desi aveau posibilitatea de a se angaja poate pe un salariu de mii sau sute de mii de euro, avand in vedere pregatirea lor academica.
Acest lucru l-a ambitionat si l-a determinat sa nu renunte sub nicio forma la proiectul sau.
"Am aflat de programul din Chile, am aplicat si am fost prima echipa romaneasca selectionata in aceasta competitie, din 650 de aplicanti internationali, la vremea respectiva. Scopul nostru acolo a fost sa promovam antreprenoriatul in randul tinerilor chilieni, sa ii invatam cum sa inceapa o afacere, cum sa gandeasca global, cum sa gandeasca idei pozitive. De-a lungul a sase luni petrecute in Chile ne-am dat seama spre ce directie ar trebui sa se indrepte Glazeon. Acolo am perfectionat programul si am avut intalniri cu posibili clienti", mi-a povestit Denis Todirica.
In Chile, ceea ce i-a ajutat pe cei implicati in realizarea Glazeon a fost contactul cu marile branduri. Au avut mai multe intalniri in care reprezentantii marilor companii si-au spus punctele de vedere fata de proiectul lor. Mesajul a fost acelasi: "este greu sa vinzi un astfel de proiect, prin care oamenii pot creste traficul pe site-uri daca acceseaza butonul glazurat, pentru ca este dificil sa demonstrezi ca acele click-uri au generat vanzari".
In schimb, companiile au precizat ca proiectul ar trebui sa le genereze vanzari, iar din aceste vanzari ele sa doneze un procent de 10%.
Intalnirile cu firmele mari a insemnat de fapt o serie de sedinte de consiliere prin care Denis Todirica si echipa lui au putut sa ia pulsul pietei si sa inteleaga cum sa structureze proiectul lor astfel incat sa produca efecte reale.
"Cand am revenit in tara am hotarat sa rescriem platforma si sa o ducem in directia pe care ne-au sugerat-o companiile din Chile. Am renuntat cu totul la butonul de share. Am schimbat ideea in urma discutiilor cu clientii", mi-a spus Denis Todirica.
Refacerea proiectului nu a fost usoara. Antreprenorul a trebuit sa porneasca de la zero, cu bani proprii si nu a ajuns la forma actuala a platformei Glazeon visand intr-o noapte. In prezent proiectul nu ii aduce venituri si toti cei implicati lucreaza voluntar.
Tanarul antreprenor crede cu tarie in proiectul sau, pe care il considera cel mai mare proiect de voluntariat in care a fost implicat pana in prezent, iar acest lucru l-a ajutat sa nu se lase descurajat de problemele pe care le-a intampinat. Din contra, a lasat sa se inteleaga ca acestea au fost mai degraba niste provocari.
"Puteam sa las proiectul, dar mi-a intrat atat de mult in suflet si sunt atat de convins ca aceasta este directia in care trebuie sa merg, incat vreau sa il duc mai departe. Glazeon este cel mai mare proiect de voluntariat in care am fost implicat pana acum. Il consider proiectul meu de suflet. (…) Nu am avut dubii, decat sa fiu singur intr-un proiect, prefer sa fiu intr-o echipa. In zona de on-line este foarte important sa lucrezi intr-o echipa, pentru ca ai nevoie de oameni care sa te completeze", mi-a mai spus Denis Todirica.
Cat despre norocul pe care multi dintre apropiatii lui spun ca il are, el este de parere ca norocul nu apare oricum, ci trebuie sa te pregatesti pentru el si sa ii deschizi usa ca sa intre in viata ta.
El le recomanda tinerilor antreprenori care vor sa inceapa un proiect sa isi formeze, in primul rand, o echipa complementara, deoarece resursele principale sunt date de oameni. Apoi acestia trebuie sa tina costurile cat mai aproape de zero pana cand ajung la clienti.
"Daca faci ceea ce iti place nimic nu este greu. Tinerii antreprenori trebuie sa exploreze, sa mearga la evenimente din industria in care vor sa activeze si sa formeze echipe complementare. Totul porneste de la o echipa. Daca ai o echipa de oameni fericiti cu ceea ce fac, atunci se poate ajunge la rezultate. Daca ai o echipa buna, cu oameni talentati, poti dechide 100 de start-up-uri. In schimb daca ai o idee de milioane si nu ai echipa, cam acolo se opresc lucrurile", mi-a povestit acesta.
Potrivit lui Denis Todirica, in zona de business trebuie sa vii cu idei care sa ii faca pe oameni sa deschida ochii mai mult.
Un altfel de voluntariat
Pe langa proiectul Glazeon cu care a pornit de la zero, Denis Todirica a mai fost implicat si intr-un altfel de voluntariat.
Mai exact a inotat la Swimathon (n.r. o platforma de atragere de fonduri pentru cauze din comunitatea locala) pentru a strange bani pentru fundatia PACT, aceasta fiind una dintre cauzele sustinute de Glazeon (n.r. PACT incurajeaza, sustine si promoveaza initiativele locale si regionale, la nivel de indivizi, companii, autoritati si institutii publice).
Cei care au venit ca spectatori la concurs au donat o anumita suma de bani pentru fiecare tura de bazin efectuata de fiecare inotator. Insa au fost si persoane care au donat chiar mai mult decat atat.
Printre cauzele sustinute de Glazeon se numara: Hospice Casa Sperantei, CROS-Centrul de Resurse pentru Organizatii Studentesti, ABC Antreprenori, Start me up- Akcees, Asociatia pentru protectia animalelor Robi, Andrei Gligor pentru Inima Copiilor, Fundatia Pact.
Colectia de oameni frumosi este o sursa saptamanala de speranta marca AvocatNet.ro. Aici veti intalni, sambata de sambata, oamenii firesti din Romania pe care ne era dor adanc sa ii auzim vorbind - oamenii echilibrati, care impresioneaza tocmai prin normalitatea lor, intr-o lume de "senzational" si "extraordinar" si "nemaipomenit".
Comentarii articol (9)