Din acest an sunt valabile noi reguli contabile ca urmare a modificarii legislatiei in noiembrie anul trecut, prin Ordinul MFP nr. 1898/2013, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 727 din 26 noiembrie 2013, dar si in aceasta luna, prin Ordinul MFP nr. 2067/2013, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 6 din 7 ianuarie 2013.
Cele mai recente modificari, adica cele introduse in ianuarie 2014, se refera, printre altele, la o serie de noutati privind inregistrarea contabila a certificatelor verzi si contabilitatea operatiunilor privind conectarea utilizatorilor la retelele de utilitati. Aceste prevederi se aplica incepand cu situatiile financiare anuale, respectiv raportarile contabile anuale aferente exercitiului financiar 2013.
Cum se vor inregistra certificatele verzi in contabilitate?
Una dintre principalele modificari introduse de Ordinul MFP nr. 2067/2013 se refera la evidenta contabila a certificatelor verzi. Vechile reglementari prevedeau ca puteau fi inregistrate certificatele primite in contul 508 «Alte investitii pe termen scurt si creante asimilate» analitic distinct, pe seama veniturilor inregistrate in avans (contul 472 «Venituri inregistrate in avans» analitic distinct).
Conform noilor reguli, producatorii de energie din surse regenerabile, care beneficiaza de certificate verzi emise de operatorul de transport si sistem vor evidentia lunar dreptul de a primi certificate verzi (articol contabil 445 «Subventii»/analitic distinct = 7411 «Venituri din subventii de exploatare aferente cifrei de afaceri»). Ca urmare a acestei modificari, creanta aferenta certificatelor verzi se va evalua in functie de numarul de certificate verzi de primit si pretul de tranzactionare de la data stabilirii acestui drept, publicat de operatorul pietei de energie electrica (OPCOM), se precizeaza in Ordinul MFP nr. 2067/2013.
De asemenea, la primirea certificatelor verzi, contravaloarea acestora se va reflecta in contul 507 «Certificate verzi acordate», articol contabil 507 «Certificate verzi acordate» = 445 «Subventii»/analitic distinct.
In acelasi timp, certificatele verzi primite se vor evalua la pretul de tranzactionare de la data primirii, publicat de operatorul pietei de energie electrica (OPCOM).
“Diferenta intre valoarea certificatelor verzi inregistrata in contul 445 «Subventii”/analitic distinct la stabilirea dreptului de a primi certificate verzi si valoarea acestora la data primirii, determinata in functie de pretul de tranzactionare de la data primirii reprezinta venit financiar (contul 768 «Alte venituri financiare») sau cheltuiala financiara (contul 668 «Alte cheltuieli financiare»), dupa caz”, se mai arata in actul normativ.
Totodata, la sfarsitul exercitiului financiar, certificatele verzi evidentiate in contul 507 «Certificate verzi acordate» se vor evalua la pretul de tranzactionare publicat de operatorul pietei de energie electrica (OPCOM) pentru ultima tranzactie, cu reflectarea in rezultatul perioadei a diferentelor rezultate (contul 768 «Alte venituri financiare» sau contul 668 «Alte cheltuieli financiare», dupa caz).
In situatia in care certificatele verzi sunt vandute, castigul rezultat este trecut in contul 7642 «Castiguri din investitii pe termen scurt cedate», iar pierderea in contul 6642 «Pierderi din investitiile pe termen scurt cedate».
Totusi, anumite certificate verzi sunt exceptate de la noile reguli contabile. Mai exact, potrivit Ordinului MFP nr. 2067/2013 contravaloarea certificatelor verzi a caror tranzactionare este amanata in baza Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie se va inregistra in contul 266 «Certificate verzi amanate», pe seama veniturilor inregistrate in avans (contul 472 «Venituri inregistrate in avans»/analitic distinct).
“Evidentierea in contabilitate a contravalorii certificatelor verzi a caror tranzactionare este amanata se efectueaza la data constatarii dreptului de a le primi, la valoarea determinata in functie de numarul de certificate verzi si pretul de tranzactionare al certificatelor verzi, publicat de operatorul pietei de energie electrica (OPCOM)”, se arata in actul normativ.
Contabilitatea operatiunilor privind conectarea utilizatorilor la retelele de utilitati
Conform Ordinului MFP nr. 2067/2013, in cazul racordarii utilizatorilor la reteaua electrica, contravaloarea cheltuielilor suportate de utilizatori cu racordarea reprezinta imobilizari necorporale de natura drepturilor de utilizare, iar acestea se vor evidentia in contul 205 «Concesiuni, brevete, licente, marci comerciale, drepturi si active similare»/analitic distinct.
De asemenea, amortizarea acestor imobilizari necorporale se va inregistra pe perioada pentru care entitatea are dreptul de a utiliza retelele respective, daca aceasta durata este specificata in contractele incheiate sau, daca nu este stabilita o asemenea durata, pe durata de viata a instalatiilor de utilizare de la locul de consum.
Acelasi tratament contabil se aplica si pentru cheltuielile efectuate de entitati pentru racordarea la reteaua de apa, gaze sau alte utilitati, daca in contractele de racordare se prevede plata unor sume pentru racordarea la retelele respective de distributie, se precizeaza in documentul citat.
Se modifica Planul de conturi general
Ordinul MFP nr. 2067/2013 modifica si Planul de conturi general, in sensul ca sunt introduse cinci noi conturi. Acestea sunt:
- 1491 „Pierderi rezultate din reorganizari si care sunt determinate de anularea titlurilor detinute” (A), 1495 „Alte pierderi legate de instrumentele de capitaluri proprii” (A),
- 266 „Certificate verzi amanate” (A),
- 507 „Certificate verzi acordate” (A)
- 6455„Contributia unitatii la asigurarile de viata” (A).
Cu ajutorul contului 266 “Certificate verzi amanate”, care este unul activ, se va tine evidenta certificatelor verzi a caror tranzactionare este amanata.
In debitul contului 266 «Certificate verzi amanate» se vor inregistra valoarea certificatelor verzi pentru care se constata dreptul de a le primi, dar a caror tranzactionare este amanata, iar in creditul aceluiasi cont se va inregistra valoarea certificatelor verzi primite admise la tranzactionare.
Soldul contului reprezinta valoarea certificatelor verzi a caror tranzactionare este amanata.
In ceea ce priveste contul 507 «Certificate verzi acordate» (cont activ), cu ajutorul acestuia se va tine evidenta certificatelor verzi primite, cu exceptia celor a caror tranzactionare a fost amanata.
In debitul contului 507 «Certificate verzi acordate» se va inregistra:
- valoarea certificatelor verzi primite, cu exceptia celor a caror tranzactionare a fost amanata;
- valoarea certificatelor verzi primite, dar a caror tranzactionare a fost amanata initial;
- diferentele favorabile constatate la data primirii certificatelor verzi, inclusiv a celor a caror tranzactionare a fost amanata, potrivit legii, reprezentand diferenta intre pretul de tranzactionare de la data primirii acestora si pretul de tranzactionare de la data constatarii dreptului de a le primi;
- diferentele favorabile din evaluarea, la incheierea exercitiului financiar, a certificatelor verzi.
In creditul contului 507 «Certificate verzi acordate» se va inregistra:
- valoarea certificatelor verzi vandute;
- pierderea reprezentand diferenta dintre valoarea contabila a certificatelor verzi si pretul lor de vanzare;
- diferentele nefavorabile din evaluarea, la incheierea exercitiului financiar, a certificatelor verzi;
- certificate verzi anulate.
Soldul contului reprezinta valoarea certificatelor verzi existente.
In plus, actul normativ a modificat denumirea si functiunea anumitor conturi deja existente in Planul de conturi general.
Astfel, denumirea contului 6456 “Contributia unitatii la schemele de pensii facultative” se va schimba in “Contributia unitatii la fondurile de pensii facultative”.
Totodata, pentru contul 438 “Alte datorii si creante sociale” sintagma “scheme de pensii facultative” se va inlocui cu “fonduri de pensii facultative”. In plus, cu ajutorul acestui cont se va tine si evidenta contabila a asigurarilor de viata. Aceleasi reguli sunt valabile si pentru contul 645 “Cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala”.
Planul de conturi general a fost modificat si prin Ordinul MFP nr. 1898/2013, publicat in luna noiembrie. Actul normativ a introdus, incepand din 1 ianuarie 2014, un nou cont - 809 "Creante preluate prin cesionare".
"Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta valorii nominale a creantelor preluate prin cesionare. In debitul contului 809 «Creante preluate prin cesionare» se inregistreaza valoarea nominala a creantelor preluate prin cesionare, iar in credit, valoarea nominala a acestor creante scoase din evidenta pe masura incasarii, cedarii catre terti sau datorita imposibilitatii incasarii acestora. Soldul contului reprezinta valoarea nominala a creantelor preluate prin cesionare, existente la un moment dat", se precizeaza in Ordinul MFP nr. 1898/2013.
Noi reguli pentru creantele preluate prin cesionare
Tot prin Ordinul MFP nr. 1898/2013 au fost modificate si prevederile privind creantele preluate prin cesionare, in sensul ca acestea vor fi evidentiate in contabilitate la costul de achizitie, valoarea nominala a acestora fiind urmarita in afara bilantului.
Vechea legislatie stabilea ca in cazul cesionarii unei creante, diferenta dintre valoarea creantei preluate prin cesionare si suma de achitat cedentului reprezinta venit la data constatarii drepturilor si obligatiilor, potrivit clauzelor contractuale. Pentru suma creantei preluate care se estimeaza ca nu poate fi recuperata, concomitent cu preluarea creantei se inregistreaza si deprecierea corespunzatoare.
Noile dispozitii mai stabilesc ca in cazul achizitiei unui portofoliu de creante, costul de achizitie se va aloca pentru fiecare creanta astfel preluata.
De asemenea, in cazul in care cesionarul recupereaza de la debitorul preluat o suma mai mare decat costul de achizitie al creantei fata de acesta, diferenta dintre suma incasata si costul de achizitie se inregistreaza la venituri la data incasarii, se arata in documentul citat.
In acelasi timp, daca cesionarul cedeaza creanta fata de debitorul preluat, acesta recunoaste in contabilitate la data cedarii:
- o cheltuiala, daca costul de achizitie al creantei cedate este mai mare decat pretul de cesiune al acesteia sau
- un venit, daca pretul de cesiune al creantei cedate este mai mare decat costul de achizitie al acesteia.
Potrivit Ordinului MFP nr. 1898/2013, pentru creantele existente in soldul contului 461 "Debitori diversi", reprezentand creante preluate prin cesionare si evidentiate la valoarea nominala, se va proceda in felul urmator:
- in scopul aducerii acestor creante de la valoare nominala la cost de achizitie, valoarea creantelor se diminueaza pana la costul de achizitie, articol contabil 654 "Pierderi din creante si debitori diversi" = 461 "Debitori diversi" si, concomitent, se reiau la venituri ajustarile pentru depreciere inregistrate in relatie cu acestea, articol contabil 496 "Ajustari pentru deprecierea creantelor - debitori diversi" = 7814 "Venituri din ajustari pentru deprecierea activelor circulante";
- in situatia in care nu poate fi determinat costul de achizitie al creantelor preluate prin cesionare, entitatea urmareste in continuare creantele existente in soldul contului 461 "Debitori diversi" si evidentiate la valoarea nominala, pana la data incasarii, cedarii catre terti sau a scoaterii din evidenta a acestora, ca urmare a imposibilitatii incasarii acestora. In acest caz, entitatea evidentiaza distinct in contul 461 "Debitori diversi" creantele achizitionate pana la data de 31 decembrie 2013, recunoscute la valoarea nominala, de creantele achizitionate dupa data de 1 ianuarie 2014, recunoscute la cost de achizitie.
Cum vor tine contabilitatea sediile permanente?
Dispozitiile din noiembrie 2013 au introdus noutati si in ceea ce priveste contabilitatea intocmita de sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate.
Astfel, in situatia in care persoana juridica cu sediul in strainatate isi desfasoara activitatea in Romania prin mai multe sedii permanente, situatiile financiare anuale si raportarile contabile cerute de Legea contabilitatii nr. 82/1991 vor fi intocmite de sediul permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale, acestea reflectand activitatea tuturor sediilor permanente, se mentioneaza in documentul citat.
Acest lucru nu era prevazut pana acum.
Evidenta contabila a punctelor cadou
Potrivit reglementarilor din noiembrie 2013, punctele cadou acordate de firme in cadrul programelor de fidelizare a clientilor vor fi contabilizate din 1 ianuarie 2014 ca venit in avans, lucru care nu era specificat in vechea legislatie.
"Entitatea contabilizeaza punctele cadou ca o componenta identificabila a tranzactiei in cadrul careia acestea sunt acordate (contul 472 "Venituri inregistrate in avans"/analitic distinct)", se arata in Ordinul MFP nr. 1898/2013.
Suma corespunzatoare punctelor cadou se va recunoaste drept venit in momentul in care entitatea isi va indeplini obligatia de a furniza premiile sau la expirarea perioadei in cadrul careia clientii pot utiliza punctele cadou, se mentioneaza in acelasi document.
Potrivit sursei citate, daca se estimeaza ca nivelul cheltuielilor necesare indeplinirii obligatiei de a furniza premiile depaseste contravaloarea primita sau de primit pentru acestea, la data la care clientul le rascumpara, pentru diferenta aferenta entitatea inregistreaza in contabilitate un provizion.
Noul tratament contabil propus pentru punctele cadou determina o amanare a momentului recunoasterii veniturilor corespunzatoare acestor puncte cadou, pana in momentul valorificarii sau expirarii perioadei de valabilitate a acestora, a explicat recent MFP.
Ce se va intampla cu terenurile si cladirile scoase din evidenta contabila?
Ordinul MFP nr. 1898/2013 a introdus noutati si in privinta terenurilor si cladirilor scoase din evidenta contabila, care au fost reevaluate si au facut obiectul unei cedari partiale sau pentru care au fost primite subventii.
Pentru aceste terenuri si cladiri diferenta din reevaluare aferenta partii cedate se considera surplus realizat din rezerve din reevaluare, respectiv subventia aferenta partii cedate se transfera la venituri, corespunzator valorii contabile a terenurilor, respectiv a cladirilor scoase din evidenta, se precizeaza in actul normativ.
Noi criterii de recunoastere a veniturilor si cheltuielilor
Ordinul MFP nr. 1898/2013, care se va aplica din acest an, a stabilit noi criterii de recunoastere a veniturilor si cheltuielilor.
Astfel, veniturile sunt recunoscute in contul de profit si pierdere atunci cand se poate evalua in mod credibil o crestere a beneficiilor economice viitoare legate de cresterea valorii unui activ sau de scaderea valorii unei datorii.
Totodata, recunoasterea veniturilor se realizeaza simultan cu recunoasterea cresterii de active sau reducerii datoriilor (de exemplu, cresterea neta a activelor, rezultata din vanzarea produselor sau serviciilor, ori descresterea datoriilor ca rezultat al anularii unei datorii).
In ceea ce priveste cheltuielile, acestea sunt recunoscute in contul de profit si pierdere atunci cand se poate evalua in mod credibil o diminuare a beneficiilor economice viitoare legate de o diminuare a valorii unui activ sau de o crestere a valorii unei datorii.
Recunoasterea cheltuielilor are loc simultan cu recunoasterea cresterii valorii datoriilor sau reducerii valorii activelor (de exemplu, drepturile salariale angajate sau amortizarea echipamentelor).
In acelasi timp, Ordinul MFP nr. 1898/2013 modifica si regulile privind impozitul pe profit, in sensul ca acest tip de impozit, precum si celelalte impozite pentru care legislatia fiscala prevede efectuarea de plati anticipate se va reflecta distinct in contabilitate, pe seama cheltuielilor si a conturilor de datorii, cu evidentierea separata a achitarii contravalorii acestora.
In prezent, legislatia prevede ca platile anticipate in contul impozitului pe profit, determinate potrivit legii, se reflecta distinct in contabilitate (contul 4411 "Impozitul pe profit").
O alta noutate adusa actul normativ citat este legata de imobilizarile corporale. Mai exact, dispozitiile din noiembrie 2013 prevad ca piesele de schimb si echipamentul de service sunt, in general, contabilizate ca stocuri si recunoscute in profit sau pierdere atunci cand sunt consumate. Totusi, piesele de schimb importante si echipamentele de securitate sunt considerate imobilizari corporale atunci cand o entitate preconizeaza ca le va utiliza pe parcursul unei perioade mai mari de un an.
Contabilizarea subventiilor guvernamentale
Si la capitolul subventii guvernamentale sunt valabile noi reguli din acest an. Astfel, subventiile guvernamentale pot fi uneori denumite in alte moduri, cum ar fi subsidii, alocatii, prime sau transferuri, se mentioneaza in Ordinul MFP nr. 1898/2013.
Acelasi document prevede ca subventiile guvernamentale, inclusiv subventiile nemonetare la valoarea justa, nu trebuie recunoscute pana cand nu exista suficienta siguranta ca entitatea va respecta conditiile impuse de acordarea lor si subventiile vor fi primite.
In plus, simpla primire a unei subventii nu furnizeaza ea insasi dovezi concludente ca toate conditiile atasate acordarii subventiei au fost sau vor fi indeplinite.
In acelasi timp, contabilitatea proiectelor finantate din subventii se va tine distinct, pe fiecare proiect, sursa de finantare, potrivit contractelor incheiate, fara a se intocmi situatii financiare anuale distincte pentru fiecare asemenea proiect.
Conform noilor reglementari, pentru asigurarea corelarii cheltuielilor finantate din subventii cu veniturile aferente se va procedeaza in felul urmator:
a) din punctul de vedere al contului de profit si pierdere:
- in cursul fiecarei luni se evidentiaza cheltuielile dupa natura lor;
- la sfarsitul lunii se evidentiaza la venituri subventiile corespunzatoare cheltuielilor efectuate;
b) din punctul de vedere al bilantului:
- creanta din subventii se recunoaste in corespondenta cu veniturile din subventii, daca au fost efectuate cheltuielile suportate din aceste subventii, sau pe seama veniturilor amanate, daca aceste cheltuieli nu au fost efectuate inca;
- periodic, odata cu cererea de rambursare a contravalorii cheltuielilor suportate sau pe baza altor documente prin care se stabilesc si aproba sumele cuvenite, se procedeaza la regularizarea sumelor inregistrate drept creanta din subventii.