Tribunalul Bucuresti s-a pronuntat recent intr-un dosar individual, dintre doi clienti si Credit Europe Bank in favoarea clientilor. Mai exact, instanta a declarat comisioanele de administrare si de acordare din contractul de credit incheiat intre clienti si banca drept abuzive, a declarat pentru AvocatNet.ro avocatul Avram Codrut, care i-a reprezentat pe clienti.
Decizia Tribunalului Bucuresti este definitiva si irevocabila.
"In data de 30.01.2014, a fost pronuntata de catre Tribunalul Bucuresti – Sectia a VI-a Civila, prima hotarare irevocabila, prin care comisioanele de administare si acordare ale Credit Europe Bank N.V. banca olandeza (care isi desfasoara operatiunile prin Credit Europe Bank Romania S.A.) au fost constatate ca fiind abuzive", se precizeaza intr-un comunicat al cabinetului de avocatura Avram Codrut.
Ca urmare a deciziei Tribunalul Bucuresti, banca este obligata sa returneze toate sumele incasate in contul acestor comisioane din momentul incheierii contractului si pana la zi, la care se adauga dobanda legala si sa nu mai incaseze aceste sume pentru viitor.
Avocatul a atras atentie ca aceasta decizie nu se aplica tuturor contractelor aflate in derulare, ci doar clientilor implicati in dosar.
Reclamantul ar fi trebuit sa fie Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) sau o alta asociatie pentru protectia consumatorilor pentru ca decizia sa se aplice tuturor contractelor aflate in derulare, a adaugat acesta.
Potrivit unor articole noi ale Legii nr. 193/2000 care au intrat in vigoare la 1 octombrtie 2013, clientii bancilor care au clauze abuzive in contractele de credit le pot denunta pentru a obtine astfel eliminarea lor, insa in anumite conditii.
Astfel, clientii trebuie sa reclame clauzele mai intai la ANPC, institutie care ulterior trebuie sa ceara in instanta eliminarea lor.
In cazul in care instanta va constata existenta clauzelor abuzive in contract, va obliga banca sa modifice toate contractele in curs de executare, precum si sa elimine clauzele abuzive din contractele preformulate.
Legea nr. 193/2000 stabileste ca, in situatia in care ANPC sau asociatiile pentru protectia consumatorilor vor constata utilizarea unor clauze abuzive, vor sesiza tribunalul de domiciliu sau dupa caz, sediul profesionistului, solicitand obligarea acestuia sa modifice contractele aflate in curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive. La cererea de chemare in judecata, acestea trebuie sa anexeze procesul-verbal pe care l-au intocmit si in care au consemnat depistarea clauzelor abuzive.
Important! Nu doar ANPC se poate sesiza din oficiu, ci si alte asociatii pentru protectia consumatorilor, insa potrivit legislatiei in vigoare, acestea trebuie sa aiba calitatea de persoana juridica - organizatii neguvernamentale, care, fara a urmari realizarea de profit pentru membrii lor, au ca unic scop apararea drepturilor si intereselor legitime ale membrilor sau ale consumatorilor in general. Mai mult, aceste asociatii trebuie sa aiba cel putin 3.000 de membri la nivel national si filiale in cel putin 10 judete si de asemenea sa fi desfasurat, la nivel judetean si local, o activitate in domeniul protectiei consumatorilor pe o perioada de cel putin trei ani.
Comentarii articol (3)