In cadrul conferintei vor fi dezbatute teme privind noutatile din domeniul achizitiilor publice, precum si altele subiecte importante: cresterea pragurilor valorice privind achizitiile publice, noile directive europene in domeniu, rolul autoritatilor nationale, fondurile europene in actuala perioada de programare (2014-2020), managementul riscurilor in achizitiile publice etc.
Evenimentul va beneficia de prezenta a numerosi, care au confirmat deja participarea:
- reprezentanti ai Ministerului Fondurilor Europene,
- reprezentanti din cadrul Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice,
- reprezentanti din cadrul Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor,
- doamna Adela Voicu, sef serviciu – Serviciul Autorizare POR,
- domnul Victor Alistar, Director Executiv Transparency International Romania,
- domnul Sorin Axinte, Presedintele Asociatiei Romane pentru Inovare,
- domnul Corneliu Burada, Expert achizitii publice,
- domnul Dominic Dumitru, Expert si formator in achizitii publice,
- doamna Violeta Stefanescu, expert jurist si expert achizitii publice.
Inscrierile se fac la numerele de telefon 021.222.00.19/0728.243.148 sau la adresa de e-mail office@proiect-contaplus.ro.
Organizarea acestei conferinte vine in contextul in care sfarsitul anului 2013 a adus modificari legislative importante in privinta achizitiilor efectuate de beneficiarii privati de fonduri europene prin intrarea in vigoare, la 22 octombrie 2013, a Ordinului Ministrului Fondurilor Europene nr. 1120 din 15 octombrie 2013 privind aprobarea Procedurii simplificate aplicate de beneficiarii privati in cadrul proiectelor cofinantate din instrumente structurale, obiectivul "Convergenta", precum si in cadrul proiectelor finantate prin mecanismele financiare SEE si norvegian pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrari.
Prezentul ordin introduce procedura simplificata care trebuie aplicata de acesti beneficiari in cazul in care nu sunt entitati juridice fara calitatea de autoritate contractanta conform OUG nr. 34/2006, deci nu indeplinesc conditiile prevazute la articolul 9 literele c, respectv c^1 din acest act normativ.
De asemenea, Ordinul nr. 1120/2013 abroga Ordinul Ministrului Afacerilor Europene nr. 1050 din 29 octombrie 2012 privind aprobarea Procedura de atribuire aplicabila beneficiarilor privati de proiecte finantate din instrumente structurale, obiectivul "Convergenta". Meritul Ordinului nr. 1050/2012 a fost acela de a unifica procedurile, care difereau pana atunci de la program operational la program operational, fiind stabilite de fiecare autoritate de management in parte.
Concret, potrivit procedurii simplificate, beneficiarii din mediul privat publica anunturile de achizitii intr-o sectiune a paginii web a Ministerului Fondurilor Europene, www.fonduri-ue.ro, fara a suporta niciun cost. Apoi, dintre toate ofertele primite o aleg pe cea pe care o considera cea mai buna, argumentand optiunea facuta prin intocmirea unei note justificative (in acest mod, este respectat principiul transparentei impus de cerintele Comisiei Europene). Beneficiarii care nu publica anunturile de achizitii pe pagina web a Ministerului Fondurilor Europene vor fi sanctionati prin aplicarea unei corectii de 25%, iar cei care nu publica pe acelasi site mentionat numele castigatorilor selectati, vor suporta corectii de 5%.
Spre deosebire de Ordinul nr. 1050/2012, daca, la prima lansare a procedurii, nu sunt primite cel putin trei oferte conforme, beneficiarul privat de fonduri europene nu mai are obligatia reluarii procedurii de achizitie.
Detaliind, procedura simplificata are patru etape, unele dintre acestea cuprinzand subetape:
1. Elaborarea specificatiilor tehnice si verificarea valorii estimate: a) Elaborarea specificatiilor tehnice; b) Verificarea valorii estimate;
2. Prospectarea pietei: a) Publicarea unui anunt; b) Analiza ofertelor; c) Elaborarea notei justificative de atribuire;
3. Semnarea contractului de achizitie: a) Reguli aplicabile contractului de achizitie; b) Ajustarea pretului: b.1) Situatii de ajustare a pretului pe parcursul indeplinirii contractului de achizitie; b.2) Ajustarea pretului in lipsa unor clauze contractuale concrete;
4. Implementarea contractului de achizitie.
Practic, beneficiarii privati trebuie sa respecte aceste reguli ale procedurii simplificate si principiile transparentei, economicitatii, eficientei si eficacitatii.
Simplificarea si flexibilizarea a permis o derulare mai rapida a achizitiilor in cazurile de fata, insa lipsa unor norme amanuntit definite poate conduce si la aparitia unor probleme. De exemplu, in cazul elaborarii specificatiilor tehnice, ordinul prevede pentru achizitor doar obligativitatea elaborarii cerintelor tehnice obiective ce descriu obiectul achizitiei in conformitate cu prevederile contractului de finantare.
Prin urmare, beneficiarii privati pot sa publice doar atat, fiind vorba despre prevederi minimale, in conditiile in care nu se mentioneaza niciunde in actul normativ acest aspect? Sau acestia au obligativitatea de a nu publica nimic in afara acestor specificatii tehnice? Dar daca aleg sa publice mai mult, de exemplu si anumite cerinte minime de calificare si selectie, care sunt restrictive in conformitate cu legislatia achizitiilor publice? Sunt acestea considerate nule sau reprezinta o sursa de corectii financiare pe baza partii a doua a anexei la OUG nr. 66/2011?
Comentarii articol (0)