Regulamentul intern este un act intern si unilateral al angajatorului, ceea ce inseamna ca, cu exceptia unor prevederi imperative ale legislatiei muncii, in rest angajatorul este cel care isi stabileste propriiile reguli.
Regulamentul intern face parte dintre documentele solicitate de inspectorii de munca in cadrul actiunilor de control.
1. Intocmire
Regulamentul se redacteaza de angajator, in urma consultarii cu sindicatul sau cu reprezentantii salariatilor.
Consultarea nu se rezuma la comunicare, ci presupune ca angajatorul nu poate trece la luarea unei decizii mai inainte de a fi primit raspuns din partea partenerului social (sindicate sau reprezentanti ai salariatilor) carora le-a inaintat proiectul de Regulament.
Consultarea inseamna asadar dialog, dar o data indeplinita, angajatorul are libertatea de a accepta in tot, in parte sau deloc propunerile reprezentantilor salariatilor, fara vreo consecinta. Asadar, consultarea nu are efecte atat de constrangatoare ca avizul, care presupune acordul partenerilor la forma finala, acord fara de care nu s-ar putea redacta actul.
Sfat pentru evitarea intarzierilor in practica: Este bine sa fixati o data pana la care reprezentantii salariatilor pot prezenta propunerile si contrapropunerile lor. Daca la implinirea datei fixate aceste propuneri nu au fost prezentate angajatorului, procedura consultarii este indeplinita.
2. Continut
La art. 242 din Codul Muncii sunt enumerate dispozitiile care nu trebuie sa lipseasca din niciun regulament intern. Regulamentul intern poate sa cuprinda, fireste, si alte dispozitii evident necesare si justificate de natura activitatii desfasurate in unitate de catre salariati. Practic, in linii generale, regulamentul intern reflecta alaturi de fisele de post modul in care trebuie sa se desfasoare activitatea in interiorul unitatii.
Aspecte de luat in considerare
1. Regulamentul intern trebuie sa contina reguli personalizate pentru societatea Dvs. Nu copiati Regulamentele interne ale altor angajatori! (poate ca si ei le-au copiat de la altii; am intalnit, la societati comerciale, Regulamente care faceau referire la asociatii…)
2. In cadrul „personalizarii”, cu cat faptele ce constituie abateri sunt mai clar delimitate, cu atat se mentine mai usor disciplina si cu atat mai greu pot fi contestate sanctiunile disciplinare.
3. Cu cat procedurile disciplinare, de rezolvare a reclamatiilor etc. sunt mai simple cu atat se pierde mai putin timp cu ele si cu atat nu va rataciti in hatisul propriilor reguli.
4. Ca sa evitati rescrierea permanenta a Regulamentului intern inserati clauza flexibila, de adaptare la orice modificari legislative, cuprinsa in finalul modelului pe care il oferim.
In regulamentul intern trebuie sa se regaseasca totalitatea normelor interne de conduita specifice unitatii respective, drepturile si obligatiile angajatului in raport cu angajatorul, modalitatile de realizare a acestora.
Acestea sunt dispozitii minimale, ceea ce inseamna ca angajatorul poate sa cuprinda in Regulamentul intern si alte clauze, din alte domenii. De regula, in practica apar in cuprinsul regulamentului intern si dispozitii referitoare la:
- confidentialitatea datelor cu care intra in contact atat salariatul, cat si angajatorul;
- secretul de serviciu;
- remuneratii speciale;
- formarea profesionala;
- alte dispozitii care sa reglementeze situatii care pot aparea in derularea relatiilor de munca.
Se mai pot reglementa prin regulamentul intern si:
- modalitatile in care urmeaza sa se realizeze verificarea prealabila a aptitudinilor profesionale si personale ale persoanei care solicita angajarea (art. 29 din Codul Muncii);
- modul concret de stabilire a programului de lucru inegal in cadrul saptamanii de lucru de 40 de ore, precum si in cadrul saptamanii de lucru comprimate (va fi prevazut in regulamentul intern in absenta contractului colectiv de munca la nivelul angajatorului, conform art. 116 din Codul Muncii);
- procedura de reexaminare a normelor de munca, precum si situatiile concrete in care poate interveni aceasta;
- modul de acordare a pauzelor in timpul programului de lucru (art. 134 din Codul Muncii);
- acordarea repausului saptamanal in alte zile decat sambata si duminica (art. 137 din Codul Muncii);
- evenimentele familiale deosebite, numarul zilelor libere platite si durata concediului fara plata (art. 152 din Codul Muncii);
- data platii salariului (art. 166 alin. (1) din Codul Muncii).
Acest articol este un fragment din Dosarul ”Regulamentul intern al IMM, in format editabil: clauze pentru eficientizare”, de 32 de pagini, ce contine:
- Prevederile legale care reglementeaza acest document
- Recomandari si sfaturi practice pentru a redacta un regulament intern avantajos pentru societate, dar si corect in raport cu regulile juridice
- un Regulament intern in format editabil, care poate fi personalizat si folosit pentru un numar nelimitat de firme
Dosarul iti raspunde la zeci de intrebari, printre care se numara:
- Ce clauze ar fi indicat sa contina un regulament intern?
- Ce prevederi nu pot fi incluse niciodata in document?
- Prin ce procedura trebuie aprobat?
- Cum trebuie anuntati salariatii?
- Am contract colectiv de munca la nivel de unitate. Mai am nevoie si de regulament intern?
- Prin ce e diferit un regulament intern de un regulamentul de organizare si functionare?
Cumpara documentul integral din Magazinul AvocatNet.ro pentru 12 euro + TVA sau citeste-l gratuit in Superlege.ro, impreuna cu alte zeci de documente utile, pentru 58 de lei/luna.