Doua acte normative care stabilesc valorile tichetelor de masa si de cresa au fost publicate in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 362, din 16 mai 2014. Este vorba despre Ordinul Ministerului Muncii nr. 698/2014 pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul I al anului 2014 si Ordinul Ministerului Muncii nr. 699/2014 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul I al anului 2014.
Concret, potrivit Ordinului Ministerului Muncii nr. 698/2014, in semestrul I al anului 2014 valoarea unui tichet de masa este de 9,35 lei, adica la fel ca si in 2013.
Tichetul de masa a fost majorat la inceputul anului 2013, de la 9 la 9,35 lei. Aceasta valoare, de 9 lei, s-a pastrat timp de peste 2 ani de zile, ultima crestere avand loc in februarie 2011. Conform Ministerului Muncii, valoarea nominala indexata a unui tichet de masa se stabileste, potrivit normelor metodologice de aplicare a Legii nr 142/1998, in functie de evolutia indicelui preturilor de consum inregistrat la marfurile alimentare.
Potrivit Ordinului Ministerului Muncii nr. 699/2014, si valoarea tichetului de cresa pentru semestrul I al anului 2014 ramane neschimbata fata de cea de pana acum: "Pentru semestrul I al anului 2014, incepand cu luna mai, valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa este de 430 lei".
Totusi, prin comparatie cu tichetul de masa, cel de cresa a crescut constant in ultimii doi ani. Astfel, in luna mai a anului 2012, cuantumul tichetului de cresa a crescut pentru prima oara in ultimii 2 ani (ultima majorare, inainte de luna mai 2012, a fost in februarie 2010, n.r.), de la 370 de lei pana la 400 de lei. Valoarea introdusa in primavara lui 2012, de 400 de lei, a fost pastrata si pentru semestrul II al lui 2012.
Ulterior, in mai 2013, valoarea tichetului de cresa a crescut de la 400 de lei pana la 420 lei, conform Ordinului Ministerului Muncii nr. 883/2013. In noiembrie 2013, cuantumul tichetului a crescut din nou, cu 10 lei: "Pentru semestrul II al anului 2013, incepand cu luna noiembrie, valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa (...) este de 430 lei", dupa cum se arata in Ordinul Ministerului Muncii nr. 2210/2013.
Cine poate beneficia de tichete de cresa?
Tichetele de cresa au fost introduse in Romania in anul 2006, prin Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor de cresa si a tichetelor de cadou. Concret, potrivit acestui act normativ, parintii care au copii cu varste cuprinse intre 0-3 ani, dar care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, pot beneficia, lunar, de tichete de cresa in valoare de 430 de lei, acordate de catre angajator.
Totusi, dupa cum a explicat la inceputul lunii noiembrie, pentru AvocatNet.ro, Jean Istasse, General Manager Sodexo Solutii pentru Motivare, tichetul de cresa reprezinta un beneficiu extrasalarial pe care un angajator il poate acorda propriilor angajati. Asadar, este decizia angajatorului de a oferi tichete de cresa angajatilor.
Sumele acordate in tichetele de cresa angajatilor sunt suportate integral de catre angajatori, acestia beneficiind de facilitati fiscale conform prevederilor Codului Fiscal. "Pentru sumele acordate in tichete de cresa in limitele impuse de lege, atat angajatorii cat si angajatii sunt scutiti de plata taxelor salariale, doar angajatul platind 16% impozitul pe venit", puncteaza reprezentantul Sodexo.
Potrivit prevederilor legale, angajatii pot primi tichete de cresa pentru fiecare dintre copiii lor: copii naturali, copii adoptati, incredintati in vederea adoptiei sau dati in plasament, precum si pentru cei carora li s-a instituit tutela.
Legea nr. 193/2006 stabileste, de asemenea, ca tichetele de cresa se acorda la cerere, unuia dintre parinti sau, optional, tutorelui, celui caruia i s-au incredintat copii spre crestere si educare ori in plasament familial, pe baza livretului de familie.
Mai exact, explica Jean Istasse, odata ce angajatorul a decis acordarea tichetelor de cresa ca beneficiu extrasalarial, angajatii pot beneficia de acestea doar daca depun mai multe documente, despre care AvocatNet.ro a scris AICI.
Comentarii articol (3)