Listele vor fi redactate de catre compartimentele de verificare fiscala a persoanelor fizice din cadrul administratiilor judetene, au declarat surse oficiale, citate de agentia de presa Mediafax.
"In intervalul 1 iulie-30 septembrie, vor fi elaborate esantioanele care vor intra in programul de imbunatatire a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu averi/venituri mari. Compartimentele de verificari fiscale din cele 40 de judete vor trebui sa formeze esantioane de cate 50 de persoane fizice, urmand ca, de la 1 octombrie, sa demareze verificarile pe baza informatiilor detinute sau obtinute de Fisc cu privire la averile detinute si cuantumul impozitelor platite", au aratat sursele citate.
Actiunea care va incepe in luna iulie nu va viza si municipiul Bucuresti, pentru care au fost deja initiate anterior astfel de verificari, ci reprezinta o extindere la nivel teritorial a controlului, mai precizeaza agentia de presa.
Procedura de verificare a persoanelor fizice supuse impozitului pe venit este reglementata de Codul de procedura fiscala la art. 1091-1094, care stabileste ca organul fiscal are dreptul de a efectua o verificare prealabila documentara a ansamblului situatiei fiscale personale a persoanelor fizice cu privire la impozitul pe venit.
"Prin situatie fiscala personala se intelege totalitatea drepturilor si a obligatiilor de natura patrimoniala, a fluxurilor de trezorerie si a altor elemente de natura sa determine starea de fapt fiscala reala a contribuabilului pe perioada verificata", se precizeaza in actul normativ citat.
Practic, in baza acestor dispozitii, organul fiscal are dreptul de a verifica modul in care persoanele fizice declara si platesc impozitul asupra veniturilor realizate, astfel cum este reglementat de titlul III din Codul fiscal. In situatia in care organul fiscal constata diferente semnificative, acesta solicita contribuabilului prezentarea, in termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, sub sanctiunea decaderii, de documente justificative sau alte clarificari relevante pentru situatia sa fiscala. Mai precis, este vorba, printre altele, si de o declaratie de patrimoniu si venituri, formular ce trebuie depus la Fisc, despre care AvocatNet.ro a scris AICI.
Avand in vedere ca, potrivit procedurii prevazute de normele legale, Fiscul trebuie sa informeze contribuabilul asupra drepturilor si obligatiilor ce ii revin in desfasurarea procedurii de verificare, prin Ordinul MFP nr. 544/2014, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 270 din 11 aprilie 2014, a fost aprobata "Carta drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii fiscale".
Durata verificarii fiscale nu poate fi mai mare de 6 luni
Conform documentului citat, reprezentantii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala vor intreprinde mai multe actiuni in cadrul verificarii, dupa cum urmeaza:
- vor solicita informatii de la autoritati si institutii publice;
- vor analiza toate informatiile, documentele si alte mijloace de proba referitoare la situatia fiscala a persoanei fizice verificate;
- vor confrunta informatiile obtinute prin administrarea mijloacelor de proba cu cele din declaratiile fiscale depuse de persoana verificata sau, dupa caz, de platitorii de venit ori terte persoane;
- vor solicita informatii, clarificari, explicatii, documente si alte asemenea mijloace de proba de la persoana fizica verificata si/sau de la persoane cu care aceasta a avut ori are raporturi economice sau juridice;
- vor discuta constatarile organului fiscal cu persoana fizica verificata si/sau cu imputernicitii acesteia;
- vor stabili, daca este cazul, diferenta de baza de impozitare, prin utilizarea metodelor indirecte prevazute de Codul de procedura fiscala, precum si a obligatiile fiscale corespunzatoare acesteia;
- vor dispune masuri asiguratorii, in conditiile legii.
Durata efectuarii verificarii fiscale este stabilita de organul fiscal si nu poate fi mai mare de 6 luni, respectiv 12 luni, in cazul in care sunt necesare informatii din strainatate, potrivit Codului de procedura fiscala.
Persoanele fizice au dreptul de a solicita amanarea datei de incepere a verificarii fiscale
Inaintea desfasurarii verificarii fiscale, contribuabilul va fi instiintat despre aceasta actiune printr-un aviz de verificare, care va fi transmis, in scris, de organul fiscal cu cel putin 15 zile inainte de data inceperii verificarii fiscale, potrivit "Cartei drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii fiscale".
Avizul de verificare va cuprinde:
- temeiul juridic al verificarii;
- data de incepere a verificarii;
- perioada ce urmeaza a fi supusa verificarii;
- posibilitatea de a solicita amanarea datei de incepere a verificarii;
- locul desfasurarii verificarii si persoana de contact la care se va prezenta contribuabilul;
- informatiile si inscrisurile relevante pentru verificare.
De asemenea, avizul de verificare se comunica potrivit dispozitiilor Codului de procedura fiscala si este insotit de "Carta drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii fiscale". De la data comunicarii avizului, contribuabilul are la dispozitie 60 de zile, sub sanctiunea decaderii, sa prezinte documentele justificative in vederea clarificarii situatiei fiscale personale.
In plus, perioada de 60 de zile de la primirea avizului de verificare, prevazuta pentru prezentarea de documente justificative sau alte clarificari relevante pentru situatia fiscala, poate fi prelungita cu 30 de zile, o singura data, pentru motive justificate, conform actului normativ.
Pe langa obligatiile mentionate mai sus, Carta contine si o serie de drepturi pe care contribuabilii le pot exercita pe tot parcursul controlului fiscal. Unul dintre acestea este dreptul de a solicita amanarea datei de incepere a verificarii situatiei fiscale personale. Concret, amanarea se poate face o singura data, la solicitarea scrisa, si doar pentru motive justificate. In acest caz, contribuabilului i se va comunica data la care a fost reprogramata actiunea de verificare fiscala.
Totodata, persoana fizica verificata are dreptul de a beneficia de asistenta de specialitate sau juridica, pe toata durata verificarii fiscale, precum si de a fi protejata pe linia secretului fiscal.
"Informatiile pe care le furnizati organelor de verificare fiscala, precum si cele pe care acestea le obtin pe timpul desfasurarii verificarii fiscale sunt protejate pe linia secretului fiscal", se mentioneaza in documentul citat.
In acelasi timp, conform noilor dispozitii, cei verificati au dreptul de a refuza furnizarea de informatii. In plus, sotul/sotia si rudele de pana la gradul al 3-lea inclusiv ale contribuabilului pot refuza furnizarea de informatii, efectuarea de expertize, precum si prezentarea unor inscrisuri.
"Pot refuza sa furnizeze informatii cu privire la datele de care au luat cunostinta in exercitarea activitatii lor preotii, avocatii, notarii publici, consultantii fiscali, executorii judecatoresti, auditorii, expertii contabili, medicii si psihoterapeutii, cu exceptia informatiilor cu privire la indeplinirea obligatiilor prevazute de legea fiscala in sarcina lor, precum si a informatiilor necesare clarificarii si stabilirii situatiei fiscale reale a contribuabililor/platitorilor cu care a avut sau are raporturi juridice", se mai precizeaza in Carta.
Ce obligatii au contribuabilii pe parcursul verificarii fiscale?
Pe timpul desfasurarii verificarii fiscale, contribuabilii persoane fizice trebuie sa se prezinte la locul, data si ora precizata in avizul de verificare si sa furnizeze toate informatiile necesare pentru determinarea starii de fapt fiscale, se mentioneaza in Carta. De asemenea, persoanele verificate vor pune la dispozitia inspectorilor fiscali registrele, evidentele, documentele de afaceri, precum si orice alte inscrisuri relevante pentru clarificarea starii de fapt fiscale.
In plus, contribuabilii au obligatia inclusiv de a permite efectuarea cercetarilor la fata locului. Mai exact, indiferent de locul unde se desfasoara controlul, acestia trebuie sa permita functionarilor imputerniciti de organul fiscal, precum si expertilor folositi pentru aceasta actiune, sa efectueze o cercetare la fata locului. Astfel, functionarii si expertii pot intra pe terenuri, in incaperi si in orice alte incinte, daca este necesar pentru a face constatari in interes fiscal.
In schimb, contribuabilii pot refuza intrarea in domiciliu sau in resedinta. In acest caz, intrarea in domiciliul sau in resedinta se va face doar cu autorizarea instantei judecatoresti competente.
Odata finalizata inspectia, persoanele fizice verificate trebuie sa indeplineasca toate masurile prevazute in actul intocmit cu ocazia verificarii fiscale, in termenele si in conditiile stabilite de organele de verificare fiscala. Totodata, ele trebuie sa plateasca diferentele de impozit stabilite in urma verificarii fiscale, precum si dobanzile si penalitatile de intarziere aferente acestora.