Contractul la distanta este reglementat prin OG nr. 130/2000 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta si reprezinta un contract de furnizare de produse sau servicii incheiat intre un comerciant si un consumator, in cadrul unui sistem de vanzare organizat de catre comerciant, care utilizeaza in mod exclusiv, inainte si la incheierea acestui contract, una sau mai multe tehnici de comunicatie la distanta.
Cu alte cuvinte, contractul poate fi incheiat prin telefon, e-mail, fax sau aplicatii online.
De exemplu, daca un consumator este contactat telefonic de un operator de telefonie mobila care ii prezinta o oferta de servicii (un abonament), iar consumatorul o accepta, atunci acesta isi exprima acordul pentru furnizarea serviciilor in baza ofertei respective si incheie un contract la distanta.
Avantajul unui astfel de contract este acela ca nu necesita deplasarea consumatorului la sediul/magazinele furnizorului, dar in acelasi timp prezinta si anumite riscuri, cum ar fi dificultatea de a intelege si retine anumite informatii prezentate in cadrul ofertei, se mentioneaza pe site-ul Autoritatii Nationale pentru pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).
Totusi, inainte de incheierea contractului la distanta, oferta pe care comerciantul i-o prezinta consumatorului trebuie sa contina, conform ANCOM, un set minim de informatii:
- datele de identificare a furnizorului, iar, in cazul convorbirilor telefonice, si scopul comercial al comunicarii,
- caracteristicile esentiale ale serviciilor oferite, precum si perioada de valabilitate a ofertei sau a tarifelor,
- contravaloarea planului tarifar, minutele, SMS-urile sau traficul de date inclus, daca este cazul, extraoptiunile disponibile si contravaloarea acestora, tarifele pentru depasirea unitatilor incluse, dupa caz, tariful de conectare sau instalare, precum si valoarea totala aferenta intregii perioade contractuale initiale, cu toate taxele incluse,
- conditiile de utilizare a traficului inclus, dupa caz,
- daca este cazul, pretul echipamentului terminal oferit, modalitatile de efectuare a platii, precum si modalitatea si costurile de livrare a acestuia,
- data la care este considerat incheiat contractul,
- daca este cazul, durata contractuala minima, precum si conditiile de incetare a contractului inainte de termen si penalitatile aplicabile,
- dreptul consumatorului de a denunta unilateral contractul si termenul de exercitare a acestuia,
- modalitatile prin care pot fi obtinute informatii detaliate privind oferta comerciala a furnizorului.
Aceste informatii trebuie prezentate in mod clar, usor de inteles de catre consumator, iar in cazul in care sunt comunicate telefonic, la inceputul oricarei conversatii cu consumatorul comerciantul are obligatia de a-si declina identitatea, precum si de a indica in mod explicit scopul comercial al apelului, se precizeaza in OG nr. 130/2000.
Dupa acceptarea ofertei, deci dupa incheierea contractului, consumatorul trebuie sa primeasca, in scris, in termen de 5 zile lucratoare, o noua serie de informatii din partea comerciantului. Potrivit ANCOM, acestea sunt:
- clauzele minime prevazute de legislatia in vigoare,
- conditiile de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala,
- conditiile de returnare a echipamentelor, in cazul in care utilizatorul final isi exercita dreptul de denuntare unilaterala,
- adresa, numarul de telefon sau fax, precum si adresa de e-mail la care utilizatorul final poate depune o reclamatie,
- informatiile privind service-ul postvanzare,
- garantiile oferite pentru echipamentele terminale livrate.
Consumatorul poate denunta contractul la distanta fara sa fie penalizat
In situatia in care consumatorul nu mai doreste sa beneficieze de serviciile prevazute in contractul incheiat la distanta, acesta poate denunta unilteral contractul in anumite conditii.
Mai exact, dupa cum informeaza ANCOM, consumatorul are dreptul de a solicita incetarea contractului incheiat la distanta, fara plata vreunor penalitati sau despagubiri si fara invocarea vreunui motiv, in termen de 14 zile lucratoare de la:
- data incheierii contractului sau de la data transmiterii in scris a informatiilor mentionate anterior; termenul de 14 zile se poate prelungi la 90 de zile daca furnizorul nu transmite in scris aceste informatii;
- data livrarii echipamentului terminal, daca este cazul.
Atentie! In situatia in care consumatorul decide sa denunte unilateral contractul incheiat la distanta in conditiile de mai sus, el este obligat sa achite contravaloarea serviciilor de care a beneficiat de la activarea serviciului pana la data incetarii contractului si, daca este cazul, costurile directe ale returnarii echipamentului terminal, se mentioneaza pe site-ul ANCOM.
Pe de alta parte, daca este cazul, furnizorul ii va returna consumatorului sumele platite in avans, in cel mult 30 de zile de la data denuntarii contractului.
Daca furnizorul nu isi respecta obligatiile contractuale consumatorul se poate adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). In plus, daca furnizorul nu ii ofera consumatorului toate informatiile necesare la prezentarea ofertei, nu i-a transmis informatii complete in scris sau nu a dat curs solicitarii sale de denuntare a contractului, consumatorul poate transmite o sesizare la ANCOM.
Comentarii articol (0)