Contractele la distanță se încheie, potrivit ANCOM, „fără prezența fizică simultană a părților, fiind utilizate în mod exclusiv unul sau mai multe mijloace de comunicație la distanță (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicații online etc.), înainte și inclusiv la momentul încheierii contractului”. Cele mai întâlnite moduri în care se încheie contractele la distanță sunt telefonic sau online (printr-o aplicație ori pe site-ul furnizorului de servicii).
Contractul la distanță încheiat prin telefon
În acest caz, în respectiva convorbire telefonică, furnizorul trebuie să ofere o serie de informații, printre care și identitatea lui, caracteristicile serviciilor oferite sau ale pachetului de servicii ori de servicii și echipamente terminale, prețul total al serviciilor și al echipamentelor asociate, durata și condițiile de încetare a contractului. Totodată, în cadrul convorbirii trebuie prezentat și dreptul de retragere din contract.
Ulterior încheierii acestei convorbiri telefonice, consumatorul trebuie să primească toate informațiile legate de ofertă pe un suport durabil, adică pe hârtie ori prin e-mail, sau, dacă această variantă nu se poate aplica, prin intermediul unui document ce poate fi deschis, vizualizat și descărcat ușor.
În cazul în care este de acord cu oferta, consumatorul trebuie să-și dea consimțământul prin semnarea și trimiterea acesteia către furnizorul de servicii (dacă a venit tipărită) sau printr-o confirmare scrisă trimisă către furnizor prin e-mail (sau alt suport durabil).
După cum subliniază ANCOM, „doar acceptarea telefonică de către utilizator a ofertei prezentate inițial de furnizor nu presupune încheierea unui contract la distanță. Contractul se consideră încheiat la data la care a fost semnată oferta sau la care a fost transmis consimțământul scris, pe suport durabil, către furnizor. De asemenea, contractul produce efecte doar dacă utilizatorul și-a exprimat acordul, pe un suport durabil, după primirea fișei de sinteză”.
Contractul la distanță încheiat online
Înainte de plasarea comenzii, în cazul în care ele se fac online, respectiva pagină trebuie să afișeze o serie de informații minime. Butonul prin care se plasează comanda trebuie să avertizeze consumatorul că va exista o obligație de plată după finalizarea comenzii. “Dacă nu există o astfel de atenționare, utilizatorii nu au nicio obligație în temeiul acelei comenzi sau acelui contract”, subliniază ANCOM.
De asemenea, pagina de comandă trebuie să dea posibilitatea consumatorului să revizuiască comanda și să poată corecta eventuale erori.
Încheierea contractului la distanță are loc la confirmarea, de către furnizor, a acceptării comenzii primite de la consumator, ce trebuie să fie făcută tot pe un suport durabil.
Dreptul de retragere dintr-un contract încheiat la distanță
Consumatorii au dreptul de a se retrage dintr-un contract la distanță, fără să fie nevoiți să-și motiveze retragerea, în 14 zile de la data încheierii acestuia. În cazul achiziției de echipamente electronice (telefon, tabletă, computer etc.), termenul amintit se calculează de la data primirii lui.
Furnizorii trebuie să-și informeze clienții în legătură cu dreptul de retragere atât la prezentarea ofertei, cât și la încheierea contractului și să le pună acestora la dispoziție un formular de retragere.
În toate situațiile în care nu sunt respectate regulile pentru încheierea contractelor la distanță prin care sunt achiziționate servicii de comunicații electronice, consumatorii pot sesiza aceste aspecte la ANCOM, pe această pagină.
Comentarii articol (0)