Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare (AEGRM) constituie un sistem de evidenta a prioritatii ipotecilor mobiliare si de publicitate, structurat pe persoane si bunuri, care asigura inregistrarea operatiunilor privind ipotecile mobiliare, a operatiunilor asimilate acestora, a altor drepturi prevazute de lege, precum si publicitatea operatiunilor juridice prevazute de lege.
Potrivit OG nr. 89/2000 privind unele masuri pentru autorizarea operatorilor si efectuarea inscrierilor in AEGRM, orice creditor ipotecar care, in scopul obtinerii unui rang de prioritate, doreste sa faca publica existenta unei ipoteci mobiliare asupra unui bun, potrivit dispozitiilor Codului civil, trebuie sa completeze un formular de aviz de ipoteca pe suport de hartie, ori in format electronic si sa-l depuna, respectiv sa-l transmita, unui operator/agent autorizat al Arhivei, cu plata taxei stabilite de lege si a tarifului corespunzator stabilit de acel operator.
Important! Pentru inscrierea in Arhiva a avizelor de ipoteca, accesul este restrictionat, numai operatorii autorizati si agentii acestora putand efectua inscrieri.
Conform informatiilor de pe site-ul propriu al AEGRM, operatorii autorizati sunt:
- Banca Comerciala Romana
- Banca Transilvania
- Camera de Comert si Industrie a Romaniei
- Ministerul Finantelor Publice
- Uniunea Nationala a Barourilor din Romania
- Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania
Lista completa a agentilor celor sase operatori este disponibila AICI.
Noile modele ale formularelor de avize de inscriere utilizate pentru inregistrarile in AEGRM au fost aprobate prin Ordinul ministrului justitiei nr. 1808/C/2014, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 428 din 11 iunie 2014 si care intra in vigoare pe 16 iunie, adica astazi.
In actul normativ care se aplica din 16 iunie se mentioneaza ca formularul de aviz de inscriere va fi prezentat operatorului ori agentului acestuia de catre persoana interesata sau de catre reprezentantul sau legal ori conventional. In plus, documentul pe suport hartie va fi completat in dublu exemplar si semnat de catre solicitant. De asemenea, formularul de aviz de inscriere va putea fi completat si prin utilizarea unor programe informatice si semnat de solicitantul inregistrarii.
Noile dispozitii stabilesc ca solicitantii vor certifica prin semnatura orice stersaturi, adaugari ori modificari ce apar pe formularul de aviz de inscriere.
Totodata, solicitantul inregistrarii in AEGRM va avea obligatia de a completa toate rubricile formularului de aviz de inscriere cu respectarea dispozitiilor legale si a indicatiilor instituite in cuprinsul formularelor. Rubricile care nu sunt aplicabile nu vor fi tiparite, tiparindu-se numai rubricile completate cu informatiile corespunzatoare formularului de aviz respectiv.
"In cazul in care unele rubrici ale formularului nu sunt suficiente ca numar pentru inscrierea tuturor informatiilor, rubricile existente in cadrul formularului se vor multiplica prin utilizarea unor programe informatice adecvate. Operatorii/Agentii au obligatia de a asigura acest serviciu persoanelor interesate, contra cost sau cu titlu gratuit, potrivit propriilor strategii comerciale", se arata in ordinul citat.
Operatorii/Agentii vor fi obligati sa verifice daca formularul a fost completat cu respectarea dispozitiilor legale, a indicatiilor instituite in cuprinsul acestuia si in formatul acceptat de arhiva, dar nu trebuie sa verifice corectitudinea informatiilor din formularul de inscriere, concordanta dintre avizul de inscriere si faptele juridice care stau la baza acestuia sau valabilitatea acestor fapte juridice.
Daca formularul de aviz de inscriere este incomplet, ilizibil sau a fost completat fara respectarea cerintelor legale ori in alt format decat cel acceptat de arhiva, atunci operatorul va refuza inscrierea acestuia in AEGRM.
Conform actului normativ, un exemplar al formularului va fi inapoiat solicitantului dupa efectuarea inregistrarii in arhiva, pe suport hartie, vizat de operator sau de agent, ori, dupa caz, in forma electronica, semnat cu semnatura electronica extinsa a operatorului sau a agentului, cu mentionarea numarului si datei inregistrarii formularului, precum si a numarului de identificare a inscrierii.
Odata cu intrarea in vigoare a actului normativ citat se abroga Ordinul ministrului justitiei nr. 2.034/C/2011 pentru aprobarea formularelor de avize de inscriere privind inregistrarile efectuate in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 731 din 18 octombrie 2011.